تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

گوشی

March 6, 2021
16:24 شنبه، 16ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121776

مخترع تلفن همراه: شکاف دیجیتال غیر قابل ‌قبول است

 
مارتین کوپر، مخترع تلفن همراه، به ضرورت ارائه‌ی اینترنت پهن‌باند به دانش‌آموزان اشاره می‌کند و می‌گوید شکاف دیجیتال، «غیر قابل ‌قبول» است.
 
وقتی اپل یا سامسونگ گوشی از دیگری رونمایی می‌کند، مشتریان چند روز بعد فرایند پیش‌خرید را انجام می‌دهند و در عرض چند هفته دستگاه را در خانه دریافت می‌کنند. وقتی موتورولا در سال ۱۹۷۳ نخستین موبایل را با نام DynaTAC معرفی کرد، یک دهه طول کشید تا مشتریان بتوانند سراغ استفاده از موبایل بروند. بر اساس مقاله‌ی سی‌نت، کاربران سال ۱۹۷۳ برای برآورده ‌شدن خواسته‌شان مدت بسیار زیادی منتظر ماندند.
 
از قرار معلوم اعضای تیم موتورولا تنها سه ماه زمان صرف کردند تا DynaTAC را طراحی و تولید کنند. در دنیای امروز تولید گوشی‌ هوشمند به‌‌طور میانگین ۱۲ تا ۱۸ ماه به ‌طول می‌انجامد. موتورولا در آن زمان تنها دو نمونه‌ی پیش‌تولید ساخت. دستگاهی که این شرکت در نهایت به نمایش گذاشت، تعداد زیادی قطعه را شامل می‌شد که درون بدنه‌ای بزرگ کنار هم قرار گرفته بودند و در بخش بالایی دستگاه آنتنی بزرگ به‌ چشم می‌خورد.
 
مارتین کوپر که رهبر تیم موتورولا در آن روزها بود و به‌عنوان پدر تلفن همراه شناخته می‌شود، هفته‌ی گذشته در مصاحبه با Daily Charge گفت: «باور کنید یا نه، DynaTAC بسیار پیچیده‌تر از گوشی‌های مدرن است.» او به روزهایی اشاره کرد که شرکت‌های مختلف با تمام توان در تلاش بودند لقب نخستین سازنده‌ی موبایل را از آنِ خود کنند.
 
در آن زمان تولید دستگاهی تجاری بسیار سخت بود و شرکت‌ها تلاش می‌کردند اقدامات AT&T را (که قبلا سلطه‌ی کاملی بر کسب‌و‌کار حوزه‌ی بی‌سیم داشت) خنثی کنند. مارتین کوپر می‌گوید همکارانش در واکنش گفته بودند: «انجام این کار غیرممکن است.» البته آن‌ها در هر صورت شروع ‌به کار کردند و زمانی‌ که کوپر نخستین تماس تلفنی تاریخ را به ‌انجام رساند، تلاش‌هایشان به ثمر نشست.
 
مارتین کوپر اولین تماس تلفنی را درحالی‌که در یکی از پیاده‌روهای منهتن در کنار یک روزنامه‌نگار ایستاده بود، با جوئل انجل (مهندس AT&T) برقرار کرد. کوپر با خنده ادامه می‌دهد: «تا جایی که می‌توانستم نمک به زخم او پاشیدم.» به گفته‌ی کوپر، انجل آن تماس تلفنی را به ‌خاطر نمی‌آورد. 
 
مارتین کوپر در ادامه‌ به تأثیر عظیمی اشاره می‌کند که تلفن همراه روی دنیا گذاشته است و بحث را به شبکه‌ی 5G می‌کشاند. او اقداماتی را برمی‌شمرد که صنعت تجهیزات بی‌سیم باید به ‌منظور غلبه‌ بر مشکلاتی مثل  توزیع نابرابر شبکه‌ی پهن‌باند در دنیا انجام بدهد. کوپر می‌گوید شرکت‌ها باید رویکردی مشتری‌محور برای ارائه‌ی محصولات و خدمات در پیش بگیرند و احتمال شکست را بپذیرند.
 
کوپر با درنظرگرفتن سلطه‌ی بی‌چون‌و‌چرای AT&T بر بازارِ آن روزها، به اتفاقاتی اشاره می‌کند که در صورت شکست موتورولا و موفقیت Ma Bell در بازار تجهیزات بی‌سیم ممکن بود رخ بدهند. تمامی این اتفاقات در کتاب جدید مارتین کوپر با نام Cutting the Cord که در اوایل سال جاری میلادی چاپ شد مطرح شده‌اند. 
 
تلفن‌های همراه (و در دنیای امروز، گوشی‌های هوشمند) باعث شده‌اند مردم بیش از هر زمان دیگری به راه‌های زیادی برای کسب اطلاعات دسترسی داشته باشند، بااین‌حال هنوز هم افراد زیادی پیدا می‌شوند که از داشتن تلفن و فناوری‌های ارتباطی محروم هستند.
 
کوپر تخمین می‌زند که ۴۰ درصد از دانش‌آموزان آمریکا به شبکه‌ی بی‌سیم پهن‌باند دسترسی ندارند. او می‌گوید: «فقط تصور کنید که این موضوع در بلندمدت به چه معنا است. این شرایط، غیر قابل ‌قبول است.». به گفته‌ی مارتین کوپر، امروزه فناوری موردنیاز وجود دارد تا بتوان در ازای ماهانه پنج تا ۱۰ دلار اینترنت پهن‌باند به دانش‌آموزان ارائه داد و دولت باید در زمینه‌ی متقاعدسازی اپراتورها به ارائه‌ی سرویس‌های این‌چنینی، فعال‌تر عمل کند. 
 
به گفته‌ی مارتین کوپر، ارائه‌ی اینترنت به دانش‌آموزان اهمیتی در حد تأمین آب و غذا دارد. او ادامه می‌دهد: «ما نه‌تنها برای دانش‌آموزان بلکه باید برای همه، دسترسی ۱۰۰ درصدی به سرویس‌های پهن‌باند را ممکن کنیم.» 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.