تلفن همراه

گوشی

لوازم جانبی

March 6, 2021
17:08 شنبه، 16ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121785

بررسی رابط کاربری Dual Screen ال جی ولوت

 
ال جی ولوت به ‌همراه وسیله‌ی جانبی پرکاربردی با نام Dual Screen به بازار عرضه شده است. رابط کاربری صفحه‌نمایش ثانویه‌ی این قاب چه ویژگی‌هایی دارد؟
 
 
ال جی ولوت (LG Velvet) در فاصله‌ی چند ماه پس از عرضه‌ی جهانی، در بازار ایران نیز در دسترس قرار گرفت. این گوشی هوشمند میان‌رده که طراحی مدرن و چشم‌نوازی دارد، از سخت‌افزار خوبی بهره می‌گیرد و احتمالا فروش مناسبی خواهد داشت.
 
ال جی ولوت نخستین دستگاه از نسل جدید گوشی‌های ال جی محسوب می‌شود. در این نسل شرکت کره‌ای قصد دارد نام‌گذاری الفبایی را کنار بگذارد و رویکرد جدیدی برای انتخاب نام محصولاتش در پیش بگیرد. ال جی می‌گوید وقتی برای نخستین بار نام محصولات جدیدی مثل ولوت را بشنوید، اصلی‌ترین مشخصه‌ی آن‌ها در ذهن شما تداعی می‌شود. ولوت یعنی «مخمل» و ال جی ولوت طراحی صیقلی جذابی دارد که مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است.
 
ال جی ولوت از زبان طراحی جدید 3D Arc استفاده می‌کند. در این زبان طراحی شیشه‌ی پنل جلویی و پنل پشتی خمیدگی پیدا کرده است. ال جی می‌گوید این خمیدگی در عین جذاب بودن باعث می‌شود بتوان گوشی را بهتر در دست نگه داشت.
 
ال جی ولوت صفحه‌نمایش P-OLED با وضوح ۲۴۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و نسبت تصویر ۲۰:۹ دارد و این یعنی با صفحه‌نمایش طویل مواجه هستیم. این صفحه‌نمایش که در هر اینچ از ۳۹۵ پیکسل میزبانی می‌کند، تجربه‌ی بصری لذت‌بخشی ارائه می‌دهد.

سال‌ها است اخباری درباره‌ی فرم‌فکتور جدید گوشی‌ هوشمند می‌شنویم که باعث می‌شود دستگاه‌ها در صورت نیاز صفحه‌نمایش بزرگ‌تری در جلوی چشم کاربر قرار بدهند. تعداد شرکت‌‌هایی که در حوزه‌ی تاشدنی‌ها وارد شده‌اند زیاد نیست؛ اما تا این ‌جا شاهد تکامل نسلی مناسبی بوده‌ایم.
 
سامسونگ جدی‌ترین بازیگر دنیای تاشدنی‌ها به‌حساب می‌آید و ال جی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین رقبای سامسونگ، هنوز به این حوزه وارد نشده است. ال جی به ‌جای ساخت دستگاه تاشدنی، تصمیم گرفت قاب معروف Dual Screen را در نسل جدید به ‌شکل محسوس بهبود بدهد. 
 
Dual Screen جذاب‌ترین و چشم‌گیرترین وسیله‌ی جانبی ال‌جی ولوت محسوب می‌شود. این نخستین باری نیست که ال جی قاب Dual Screen می‌سازد؛ اما نسخه‌ی جدید Dual Screen در ولوت بهبودهای بسیاری به خود دیده است و اکنون امکان انجام کارهای بیشتری فراهم می‌کند.
 
قاب Dual Screen پاسخ ال جی به دستگاه‌های تاشدنی است. دستگاه‌های تاشدنی به‌طور معمول با مشکل مقاومت و استحکام مواجه هستند؛ اما راهکار ال جی برای افزایش بهره‌وری دستگاه، با این مشکلات مواجه نمی‌شود. 
 
قاب Dual Screen ال جی دارای ابعاد ۱۴٫۴ × ۸۴٫۶ × ۱۷۴٫۴ میلی‌متر و وزن ۱۲۹ گرم است. Dual Screen از باتری مجزا استفاده نمی‌کند؛ اما صفحه‌نمایش OLED با ابعاد مشابه صفحه‌نمایش اصلی ال جی ولوت دارد و در بخش بالایی آن بریدگی دیده می‌شود. بریدگی قطره‌ای‌ در بالای صفحه‌نمایش قاب Dual Screen میزبان دوربین نیست و صرفا برای ایجاد تقارن با صفحه‌نمایش اصلی، در آنجا قرار داده شده است.

گفتنی است که Dual Screen در بخش بیرونی از صفحه‌نمایش کوچک ۴۰ پیکسلی میزبانی می‌کند. این صفحه‌نمایش برای نشان دادن ساعت و نوتیفیکیشن‌ کاربرد دارد. قاب Dual Screen می‌تواند ۳۶۰ درجه بچرخد و ال جی می‌گوید این قابلیت به ‌لطف لولای 360 Freestop Hinge ارائه می‌شود. 
 
یکی از قابلیت‌های Dual Screen این است که می‌توان تنظیمات رنگ و سطح روشنایی آن را با صفحه‌نمایش اصلی همگام کرد. امکان تغییر سطح روشنایی صفحه‌نمایش Dual Screen به‌صورت مستقل نیز وجود دارد. همگام‌سازی روشنایی باعث نمی‌شود هر دو صفحه‌نمایش  روشنایی برابر داشته باشند. بررسی زومیت نشان می‌دهد قرار دادن اسلایدر روی ۵۸ درصد، سطح روشنایی صفحه‌نمایش اصلی و Dual Screen را به ‌ترتیب به ۲۰۰ و ۱۶۳ نیت می‌رساند. 
 
Dual Screen همچون صفحه‌نمایش اصلی سه پروفایل رنگی Natural (پوشش کامل فضای رنگی sRGB، رنگ‌های معتدل‌ با خطای میانگین کمترِ ۴٫۶)، Vivid (پوشش کامل فضای رنگی DCI P3، رنگ‌های زنده‌تر‌ و نسبتا معتدل‌ با خطای میانگین ۴) و Cinema (تمایل نسبی به پوشش فضای رنگی DCI P3، رنگ‌های زنده با دمای مناسب و خطای میانگین ۳٫۸) دارد.
 
ولوت با سیستم‌عامل اندروید ۱۰ و LG UX در دسترس قرار می‌گیرد. در این رابط کاربری به‌منظور جابه‌جایی در بین بخش‌های مختلف می‌توانید سراغ کلیدهای ناوبری یا ژست‌ لمسی بروید. 

 
بهترین تجربه‌ی کاربری نرم‌افزار ال جی ولوت در حالتی ارائه می‌شود که مشغول استفاده از قاب Dual Screen باشید. بر اساس بررسی زومیت، قاب Dual Screen امکان استفاده‌ی هم‌زمان از دو اپلیکیشن، اجرای مرورگر کروم در حالت مجزا روی هر صفحه، استفاده از یکی از صفحه‌نمایش‌ها به‌عنوان کنترلر برای بازی و اجرای یک اپلیکیشن به‌صورت گسترده در دو صفحه فراهم می‌کند. همین‌که قاب Dual Screen را به ال جی ولوت متصل کردید، منویی شناور در لبه‌ی صفحه‌نمایش اصلی شامل گزینه‌های Swap Screens،اShow main on Dual Screen،اPut main screen to sleep،اWide View و Turn off Dual Screen ظاهر می‌شود. 
 
گزینه‌ی Swap Screens باعث جابه‌جایی دو اپلیکیشنِ در حال ‌اجرا بین دو صفحه‌نمایش می‌شود. گزینه‌ی Show main on Dual Screen امکان انتقال اپلیکیشن اجراشده روی صفحه‌نمایش اصلی به صفحه‌نمایش ثانویه و برعکس را فراهم می‌سازد. گزینه‌ی Put main screen to sleep به شما امکان می‌دهد ‌هنگام مشاهده‌ی ویدئو روی صفحه‌نمایش Dual Screen، صفحه‌نمایش اصلی را خاموش کنید. 
 
Wide View باعث می‌شود اپلیکیشن به‌صورت گسترده روی هر دو صفحه‌نمایش اجرا شود؛ البته این حالت با تمامی اپلیکیشن‌ها سازگاری ندارد. بر اساس بررسی‌های ما، حالت Wide View Dual Screen با مرورگر اختصاصی ال‌جی به ‌نام Whale و اپلیکیشن‌های کروم، جیمیل، گوگل مپ، فوتوز، یوتیوب و یوتیوب موزیک سازگاری دارد. در نهایت Turn off Dual Screen صفحه‌نمایش ثانویه را ‌هنگام استفاده از گوشی در حالت Tent، غیر فعال می‌کند. 

جذاب‌ترین قابلیت رابط کاربری Dual Screen را حالتی می‌دانیم که به کاربر امکان می‌دهد از صفحه‌نمایش اول یا دوم به‌عنوان کنترلر برای انجام بازی استفاده کند. حین کار با ال جی ولوت متوجه شدیم بهترین روش این است که بازی را روی صفحه‌نمایش دوم اجرا و از صفحه‌نمایش اول به‌عنوان کنترلر استفاده کنید؛ زیرا در این حالت بخش سنگین دستگاه در دست کاربر قرار می‌گیرد. اگر سراغ استفاده از صفحه‌کلید پیش‌فرض ال جی بروید، می‌توانید این صفحه‌کلید را روی یکی از دو صفحه‌نمایش قرار بدهید. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.