تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 7, 2021
16:34 یکشنبه، 17ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121827

آمریکا شیائومی را به خاطر دریافت یک جایزه خاص توسط مدیرعاملش تحریم کرده است

 
کمتر از دو ماه پیش، وزارت دفاع آمریکا شرکت شیائومی را به بهانه ارتباط با نهادهای نظامی چین، به لیست سیاه اضافه کرد. شیائومی در واکنش به این موضوع، از عدم ارتباطش با ارتش چین خبر داد. اما حالا مشخص شده که دریافت جایزه دولت چین از سوی مدیرعامل شیائومی، «لی جون» منجر به قرارگیری این غول فناوری چینی در لیست سیاه وزارت دفاع شده است.
 
لی جون، مدیرعامل و بنیانگذار شیائومی در سال ۲۰۱۹ از وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین جایزه «سازنده برجسته سوسیالیسم با خصوصیات چینی» را دریافت کرد، جایزه‌ای که در آن سال به ۱۰۰ مدیر چینی اعطا شد. دریافت این جایزه در بیوگرافی لی در سایت شیائومی و همچنین گزارش مالی سالانه آن وجود دارد.
 
حالا گزارشی جدید این جایزه و همچنین سرمایه‌گذاری‌های جاه‌طلبانه شیائومی در فناوری‌های پیشرفته مانند شبکه 5G و هوش مصنوعی را دلایل قرارگیری این کمپانی چینی در لیست سیاه وزارت دفاع عنوان کرده است. در حقیقت این موارد در پرونده‌ای جدید به چشم ‌می‌خورند. قرارگیری در این لیست به معنی عدم امکان سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در این کمپانی است.
 
این پرونده جدید در واکنش به درخواست شیائومی برای خروج از لیست ارائه شده و در آن دلایل قرارگیری این کمپانی در لیست سیاه وزارت دفاع به چشم می‌خورند.

 
سخنگوی شیائومی نسبت به این پرونده واکنشی نشان نداده، با این حال این کمپانی چینی در گذشته هرگونه ارتباط با ارتش چین را رد کرده بود. این شرکت گفته بود که محصولات و سرویس‌هایش را تنها برای استفاده غیرنظامی و تجاری می‌فروشد.
 
دونالد ترامپ در روزهای پایانی‌اش در کاخ سفید، این شرکت فناوری را به همراه ۸ کمپانی چینی دیگر شامل شرکت‌های فعال در حوزه هوا و فضا و تراشه را به لیست سیاه اضافه کرد. رئیس جمهور سابق آمریکا در مجموع ۴۴ شرکت چینی را در این لیست قرار داد که از بزرگترین آن‌ها می‌توان به هواوی و SMIC، بزرگترین سازنده تراشه چین اشاره کرد.
 
در پرونده‌ای که شیائومی برای خروج از لیست سیاه وزارت دفاع آماده کرده، به عدم وجود توضیح برای چنین تصمیمی اشاره شده و همچنین گفته شده که به این کمپانی برای پاسخگویی فرصتی داده نشده است.
 
شیائومی در ۵ سال آینده در بخش فناوری‌های 5G و هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری ۷.۷ میلیارد دلاری خواهد کرد که این موضوع موجب نگرانی آمریکا شده. به گفته وزارت دفاع آمریکا، این فناوری‌ها مورد توجه دولت چین هستند و از محورهای استراتژی ادغام کاربردهای نظامی و غیرنظامی محسوب می‌شوند. حالا باید منتظر ماند و دید پرونده قرارگیری شیائومی در لیست سیاه وزارت دفاع به کجا می‌رسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.