امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 8, 2021
12:21 دوشنبه، 18ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121844

آسیب پذیری شبکه‌های برق جهانی در برابر حملات سایبری

با گذشت بیش از پنج سال پس از حملات سایبری گسترده ای که ۲۵۰ هزار نفر از مردم اوکراین را بدون برق گذاشت، شبکه‌های برق جهان در برابر هکرها آسیب پذیری بیشتری پیدا کرده اند.
 
با روی آوردن شرکتهای نیرو به منابع مختلف انرژی تجدیدپذیر و افزودن میلیونها اجزای دیگر مانند مترهای هوشمند، شمار اتصالها و حسگرهای موجود در شبکه‌هایشان، پتانسیل رخنه برای نفوذگران گسترش پیدا کرده است.
 
دین لوح، تحلیلگر نیرو و تجدیدپذیرها در شرکت فیچ سولوشنز در این باره اظهار کرد: شبکه‌های برق به دلیل دیجیتالی شدن و استفاده از اپلیکیشنهای هوشمند بیشتر، به میزان فزاینده ای آسیب پذیر شده اند.
 
چنین تهدیدی پس از تحقیقات اخیر در هند که نشان داد خاموشی اکتبر گذشته در بمبئی ممکن است ناشی از خرابکاری سایبری باشد، بارز شده است. این قطعی بر فعالیت بازار سهام، حرکت قطارها و زندگی هزاران خانواده در قطب مالی هند تاثیر گذاشت. عواقب مختل کننده قطعی شبکه‌های برق ماه گذشته و در جریان یخبندان بی سابقه در تگزاس مشاهده شد که باعث قطع گسترده برق در این ایالت شد.
 
نیروگاههای برق و پستهای برق طی چند دهه گذشته از کنترل دستی به کنترل اتوماتیک تغییر داده اند و این تغییر، دسترسی از راه دور را برای هر دوی شبکه‌های دولتی و خصوصی به منظور تحلیل دیتا امکان پذیر کرد و آنها را در معرض حملات سایبری قرار داد.
 
اندرو داوز، مدیر تحقیقات دفاعی و تعامل در دانشگاه ادیث کووان در این باره گفت: تولیدکنندگان و توزیع کنندگان اغلب آماده هزینه کردن برای حفاظت در برابر حملات سایبری که احتمال وقوع اندکی دارند، نیستند.
 
گاهی فراهم کنندگان نیرو تمایلی به نصب تجهیزات دفاعی ندارد زیرا بر این باورند که اسرار زیاد یا اطلاعات محرمانه ای ندارند. به جای متمرکز شدن به احتمال وقوع، باید به محتمل بودن چنین رویدادهایی تمرکز کنند.
 
وزارت انرژی آمریکا و اداره امنیت هسته ای ملی این کشور در دسامبر اعلام کردند که از اهداف عملیات هک گسترده ای بوده اند که تصور می رود هکرهای روسی در آن دست داشته اند.
 
حملات تنها محدود به شبکه‌های برق نیست. شرکت امنیت سایبری ریکوردِد فیوچر فعالیت مخرب یک گروه هکری مرتبط با چین علیه یک بندر دریایی هند را ردگیری کرده است.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، کیم سئونگ جو، استاد مدرسه امنیت سایبری دانشگاه کره می گوید: زیرساخت دولتی اساسی مانند شبکه‌های برق و راکتورهای هسته از اهداف سایبری بوده و خواهند بود زیرا مدرنیزه شدن امکان اتصال اینترنتی را فراهم کرده که آنها را در معرض رخنه سایبری قرار می دهد. این تقریبا غریزه طبیعی هکرها به خصوص هکرهای تحت حمایت دولتی است تا به زیرساخت انرژی حمله کنند زیرا به راحتی امنیت ملی را مختل می کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.