اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

March 13, 2021
17:05 شنبه، 23ام اسفندماه 1399
کد خبر: 122020

تعداد فالوئر سنجه خوبی برای دریافت مالیات نیست

 
 
به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، مصوبه دریافت مالیات از اینفلوئنسرها از محل تبلیغات، در شرایطی که فضایی مانند اینستاگرام هنوز در کشور به رسمیت شناخته نشده، طرحی غیرکارشناسی است و تعداد فالوئر هم سنجه خوبی برای شناسایی و دریافت مالیات نیست و باید روش‌های بهتری برای این کار در نظر گرفت.
 
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی چندی پیش در بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۰، تصویب کردند که درآمد کاربران فضای مجازی دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه کند و به تائید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند.
 
اگرچه در این مصوبه اینطور عنوان شده که کاربران رسانه‌های کاربرمحور مشمول مالیات خواهند شد و اشاره مستقیم به شبکه اجتماعی اینستاگرام نشده است، اما با توجه به فضای امروز و رشد اینفلوئنسرهای اینستاگرامی و درآمد بالای آنها از تبلیغات، اینطور به نظر می‌رسد که منظور نمایندگان بیشتر همین شبکه اجتماعی بوده است.
 
در این راستا رضا الفت‌نسب -عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی- در گفت‌وگو با ایسنا درباره این طرح اظهار کرد: به نظر می‌رسد این طرح کاملا غیرکارشناسی است. اساسا ما ابزاری نداریم برای اینکه روی اینستاگرام تسلط داشته باشیم و بخواهیم کسانی که بیش از ۵۰۰ هزار فالوئر دارند را شناسایی کنیم و از آنها مالیات بگیریم. باید دید این عدد از کجا آمده و احتمالا نمایندگان خواستند صرفا قدمی برای این موضوع بردارند. البته تعداد فالوئر هم سنجه خوبی برای شناسایی و دریافت مالیات نیست و باید روش‌های بهتری در نظر گرفت، از کارشناسان نظر خواست و در نهایت یک طرح پخته را ارائه داد.
 
وی ادامه داد: در قدم اول باید تعیین تکلیف شود که اینستاگرام در کشور ما رسمیت دارد یا ندارد. اینکه نهادی و قوه‌ای بگوید این شبکه اجتماعی در کشور ما رسمیت دارد، قوه دیگری این را رد کند و یا بخواهند برای آن قانون وضع کنند، چیزی جز سردرگمی در بر نخواهد داشت. در مرحله بعدی باید به این بپردازیم که از آنها مالیات بگیریم یا نگیریم. اگر این اقدام بخواهد اجرایی شود که بعید به نظر می‌رسد به این سرعت هم اجرایی شود، راه‌های فرار زیادی هم دارد.
 
عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اظهار کرد: شما وقتی می‌خواهید مالیات بگیرید، باید یک سری سرویس‌ها و خدماتی هم ارائه دهید، از جمله موضوع تثبیت این فضا. افرادی که در فضای اینستاگرام تحت هر عنوانی فعالیت می‌کنند، از کسب‌وکارها و اینفلوئنسرها، اول باید خیالشان از این بابت راحت باشد که این فضا پایدار است و می‌توانند روی آن حساب کنند که در حال حاضر نمی‌توانند. بنابراین تا قبل از اینکه موضوع به رسمیت شناختن به این فضا مشخص شود، تصمیم و مصوبات این چنینی کارساز نخواهد بود.
 
الفت‌نسب درباره ماهیت دریافت مالیات از اینفلوئنسرها بیان کرد: اینکه از کارگری که سه میلیون درآمد دارد و حقوق می‌گیرد، درجا مالیات بگیرند و افرادی که درآمد بیشتری دارند، از جمله اینفلوئنسرها یا هنرمندان مختلف یا افرادی که فرار مالیاتی دارند، از آنها مالیاتی دریافت نکنید، به نظر اجحافی در حق آن کارمندان است، ‌اما سازوکار باید مشخص باشد. طوری نباشد که آنها روش‌های دیگری در پیش بگیرند، مثلا هنگام قرارداد، هزینه اضافه‌ای را بابت مالیات دریافت کنند و کسب وکار یا تولیدکننده که تبلیغاتش را به این افراد سپرده، نهایتا متضرر ‌شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.