امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 17, 2021
11:32 چهارشنبه، 27ام اسفندماه 1399
کد خبر: 122149

حملات گسترده هکرها به ابر آروان؛ شب سخت برای ابر سوارها

 
دقایق ابتدایی بامداد امروز ابر آروان خبر از حملات گسترده هکرها در زیرساخت پردازش ابری آروان در آسیاتک داد؛ حمله‌ای که موجب شد تیم ابر آروان از شب گذشته تا امروز با حضور در محل دیتاسنتر به رفع این مشکل اقدام کنند و تا لحظه نگارش این خبر همچنان با آن درگیر هستند. مدیران ابر آروان تاکید می‌کنند در جریان این حمله‌ها نشت اطلاعاتی رخ نداده است.
 
«پویا پیرحسینلو» مدیرعامل ابر آروان در توییتی از جزییات حمله هکرها به زیرساخت این شرکت پرده برداشت. این حملات باعث شد که بسیاری از کسب و کارها که از ابر آروان سرویس می‌گرفتند نیز با اختلال در سرویس دهی مواجه شوند.
 
 
پیرحسینلو در ساعت ۱۲.۲۰ بامداد در توییتی اعلام کرد «به دلیل حملات گسترده هکرها روی زیرساخت پردازش ابری آروان در آسیاتک و برای جلوگیری از آسیب به دیتای مشتریان، موقت تمام دسترسی‌ها به این دیتاسنتر قطع شده است.» او به کاربران اطمینان خاطر داد که تیم او «با تمام توان در محل دیتاسنتر در حال بررسی و رفع مشکل» هستند.
 
او از کاربران خواست تا پلن‌های Disaster Recovery خود را فعال کنند. ساعاتی بعد پیرحسینلو اعلام کرد «حملات با هدف تخریب و حذف اطلاعات انجام شده و نشت اطلاعات مشتریان اتفاق نیفتاده است.» همزمانی این حمله با  انتشار گزارش ابر آروان نیز از موارد دیگری است که در این میان جالب توجه است.
 
پیرحسینلو اختلالات چند روز گذشته در زیر ساخت IaaS را نیز مرتبط با همین حملات دانست. او در توییت دیگری تاکید کرد که سرویس‌های CDN و DNS دارای شبکه مستقل هستند و تحت تاثیر این رخداد قرار نگرفته‌اند. مدیرعامل ابر آروان در ساعات آغازین صبح امروز (ساعت ۶ صبح) اعلام کرد که «۹۰ درصد از اطلاعات سرورهای ابری به کمک نسخه‌های پشتیبان بازیابی شده و فرایند احیای کلاستر ادامه دارد.»
 
ابر آروان به مشتریان خود در کانال‌های ارتباطی اعلام کرده که برای دریافت اطلاعات و پیگیری در لحظه،از این لینک دیدن کنند تا وضعیت سرویس‌ها را مشاهده کنند. در زمان نوشتن این خبر، مشاهده این لینک، نشان می‌دهد که مشکل به طور کامل حل نشده و هنوز مشکلات فنی برای سرویس‌ها وجود دارد. برای مثال سرویس PaaS آروان در لحظه انتشار خبر با مشکل روبه‌روست.
 
حملاتی که برای ابر آروان در ساعات اخیر رخ داده موجب شکایت برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی شده و این شرکت وعده داده که به تمام شکایات رسیدگی خواهد کرد. این شرکت وعده داده مبالغی که در این مدت نیز از مشتریان کسر شده به آنها بازگردانده خواهد شد. از آنجایی که ابر آروان معمولا گزارش‌های شفافی در مورد حملاتی که به آنها می‌شود منتشر می‌کند، انتظار می‌رود گزارش دقیق‌تری از جزییات این حمله را در آینده نزدیک منتشر کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.