سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 17, 2021
17:15 چهارشنبه، 27ام اسفندماه 1399
کد خبر: 122174

انویدیا احتمالا تولید پردازنده نینتندو سوییچ را متوقف می‌کند

 
 
گزارش‌های جدید به این موضوع اشاره کرده‌اند که انویدیا روند تولید تراشه‌های Tegra X1 را برای نینتندو سوییچ متوقف می‌کند.
 
 انویدیا چند سالی می‌شود که تراشه موبایل مخصوص خود را راهی بازار کرده است. این شرکت سال ۲۰۰۸ نسل اول تراشه‌ی تگرا را راهی بازار کرد که روی Zune HD مایکروسافت قرار گرفت. تراشه‌های تگرا در طول سال‌های گذشته در محصولات موفق‌تری به کار رفته‌اند که یکی از آن‌ها نینتندو سوییچ بود.
 
به نظر می‌رسد قرار است تغییراتی در روند ساخت پردازنده نینتندو سوییچ انجام شود. منابع مختلف اعلام کرده‌اند که انویدیا روند تولید تراشه‌ی تگرا را متوقف می‌کند.
 
انویدیا از تراشه تگرا ایکس وان برای کنسول نینتندو سوییچ استفاده کرده بود که البته تکنولوژی‌ جدیدی ارائه نمی‌داد؛ اما به دلیل پردازنده گرافیکی قدرتمندی که داشت جلب ‌توجه می‌کرد.
 
تراشه Tegra X1 که با اسم رمز اریستا شناخته می‌شد؛ روی نینتندو سوییچ قرار گرفت؛ اما به دلیل حفره‌های امنیتی موجود در آن، به‌سرعت هک شد و راهی‌های مختلف برای کرک کردن بازی‌های این کنسول به وجود آمد.
 
نینتندو در سال ۲۰۱۹ مدل جدیدی از کنسول نینتندو سوییچ با تراشه تگرا ایکس وان پلاس که با اسم رمز ماریکو شناخته می‌شد، راهی بازار کرد؛ اما به نظر می‌رسد که دیگر این تراشه تولید نمی‌شود.
 
چند احتمال وجود دارد. اولین احتمال این است که نینتندو دوباره از همان تراشه‌ی تگرا ایکس وان پلاس برای مدل‌های جدید نینتندو سوییچ استفاده کند و توقف تولید تراشه توسط انویدیا تغییری در آن ایجاد نمی‌کند. احتمال دیگر خرید تمام موجودی‌ تراشه‌ی تگرا توسط نینتندو است تا بتواند از آن‌ها روی کنسول‌هایی که تا به پایان رسیدن عمر سوییچ راهی بازار خواهد کرد، استفاده کند که این احتمال هم تأثیری روی گیمرها نمی‌گذارد.
 
براساس شایعات، نینتندو قصد دارد مدل قوی‌تر کنسول سوییچ را راهی بازار کند که از صفحه‌نمایش OLED برخوردار است و به گزارش اکستریم‌تک، از وضوح تصویر 4K پشتیبانی می‌کند.
 
تراشه تگرا ایکس وان پلاس در پردازش 4K ضعیف عمل می‌کند و به همین دلیل، به نظر می‌رسد از DLSS خلق‌شده با هوش مصنوعی برای آن استفاده شده تا بتواند بازی‌ها را به کیفیت 4K اپ‌اسکیل کند. البته استفاده از تراشه قوی‌تر باعث می‌شد این کنسول، بازی‌ها را با وضوح 4K واقعی پخش کند.
 
انویدیا قصد دارد شرکت انگلیسی سازنده پردازنده‌های ARM را خریداری کند. از این پردازنده‌ها در ساخت تراشه‌های تگرا هم استفاده شده بود؛ البته این تراشه‌های تگرا در ساخت اتومبیل‌ها و محصولاتی که مناسب توسعه‌دهندگان هستند هم قرار گرفته‌اند.
 
یکی از این محصولات Orin نام دارد که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. چیز زیادی از این محصول نمی‌دانیم و تنها مشخص شده است که از چیپ‌های ماریکو قوی‌تر است.
 
این احتمال هم وجود دارد که نینتندو با مشکل تأمین تراشه مورد نیاز برای سوییچ مواجه شده است و نمی‌تواند قطعات لازم برای این کنسول را تأمین کند.
 
البته احتمال اینکه انویدیا واقعا روند تولید تراشه‌های تگرا را متوقف کند بسیار کم است؛ چراکه نینتندو سوییچ باعث شده میلیون‌ها واحد تراشه تگرا به فروش برسند. اگر گزارش‌های منتشرشده صحت داشته باشند، نینتندو در حال ایجاد تغییرات اساسی در ساختار سوییچ است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.