امنیت

اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 21, 2021
9:18 یکشنبه، 1ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122231

ایلان ماسک جاسوسی از چین توسط خودروهای تسلا را رد کرد

 
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا ضمن انکار این موضوع که از خودروهای این شرکت برای جاسوسی در چین استفاده می‌شود، عنوان کرد که اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، تسلا را تعطیل خواهد کرد.
 
ارتش چین ادعا کرده که دوربین‌های نصب شده در خودروهای برقی تسلا برای جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی برنامه‌ریزی شده و استفاده از خودروهای تسلا را برای پرسنل دولتی و نظامی ممنوع می‌کند. چین بزرگترین بازار تسلا پس از ایالات متحده محسوب می‌شود و تقریبا یک چهارم فروش جهانی شرکت در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده. اظهارات ایلان ماسک در پاسخ به این ادعاها بوده است.
 
ایلان ماسک روز گذشته عنوان کرد که اگر یک کسب‌و‌کار خاص درگیر جاسوسی از یک دولت خارجی شود، طبیعتا اثرات منفی برای آن شرکت به همراه خواهد داشت. او از طریق یک تماس ویدیویی به یک مجمع تجاری با نفوذ در چین گفت:
 
«انگیزه بسیار مهمی برای ما وجود دارد که تمام اطلاعات خود را محرمانه نگه داریم. اگر تسلا از خودروهای خود برای جاسوسی در کشور چین یا هر جای دیگر استفاده کرده باشد، ما این شرکت را تعطیل خواهیم کرد.»
 
اخیرا فعالیت و حضور شرکت‌های بزرگ آمریکایی در چین یا فعالیت شرکت‌های چینی در آمریکا ناراحتی‌ و مشکلات زیادی به وجود آورده. روابط بین چین و ایالات متحده که از آن‌ها به عنوان دو قطب اقتصادی جهان یاد می‌شود از سال‌ها قبل در وضعیت بسیار متشنجی قرار گرفته. در اوایل این هفته، مقامات هر دو کشور در اولین گفتگوهای سطح بالا بین دولت چین و دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا انتقادات تندی نسبت به یکدیگر ارائه کردند.
 
اما ماسک، خواستار افزایش اعتماد متقابل بین چین و ایالات متحده شد. او با اشاره به پرونده پلتفرم ویدیویی تیک تاک که متعلق به چین است، تلاش کرد نگرانی‌های مربوط به شرکت‌هایی که داده‌های حساسی را با دولت‌های محلی خود به اشتراک می‌گذارند کم اهمیت جلوه دهد.
 
شرکت خودروسازی ایلان ماسک یعنی تسلا در سال ۲۰۱۸ عنوان کرد که در شهر «شانگهای» چین کارخانه خودروسازی خود را تاسیس خواهد کرد. بنابراین تسلا به اولین خودروساز خارجی تبدیل شد که در کشور چین کارخانه خود را اداره می‌کند. از طرفی دیگر چین بزرگترین بازار خودرو در جهان محسوب می‌شود و دولت آن برای تبلیغ خودروهای برقی هزینه زیادی می‌کند و این موضوع به تسلا کمک کرد تا در سال ۲۰۲۰ مبلغ ۷۲۱ میلیون دلار سود کسب کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.