اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 21, 2021
9:32 یکشنبه، 1ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122234

کارکنان حوزه تکنولوژی چه احساسی نسبت به قدرت عظیم غول‌های تکنولوژی دارند

صدای بدنه شرکت‌های تکنولوژی فارغ از مدیران‌عامل این شرکت‌ها، که هر روز تصویر و صدایشان در رسانه‌‌های مختلف به گوش می‌رسد، کمتر شنیده شده است اما بررسی انجام شده از سوی یک وب‌سایت خبری تحلیلی نشان می‌دهد که نظرات آنان چندان با نظرات مدیرانشان در تضاد نیست؛ آنان نیز همگام با مدیرانشان معتقدند که تکنولوژی قدرت زیادی به دست آورده است. اما آنان برخلاف مدیرانشان مخالف اشتراک‌‌گذاری داده‌های جمع‌آوری شده در این شرکت‌ها با سرویس‌های امنیتی هستند و خواهان همکاری با چین. موضوعی که این روزها با توجه به تغییر دولت در آمریکا دوباره مطرح شده است.
 
به گزارش پیوست، وب‌سایت تحلیلی پروتکل برای آشنایی با نظرات کارکنان کشورها درمورد موضوعات کلیدی نسبت به احساساتشان به غول‌های تکنولوژی، اولین تحقیق خود روی کارکنان بخش تکنولوژی با هزار و ۵۰۴ کارمند؛ از مدیران تا مشاوران سراسر کشور انجام داده است. بیشتر افراد حاضر در این تحقیق از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی هستند، تقریبا ۴۰ درصد از پاسخ دهندگان در شرکت‌هایی کار می‌کنند که درآمد سالانه‌اش به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد و اکثر این شرکت‌ها بیش از هزار کارمند دارند.
 
در این تحقیق درمورد چند مسئله سوال شده است. از موضوع تهدید چین تا اینکه آیا باید غول‌های تکنولوژی را تجزیه کرد یا خیر؟ آنچه از طریق این تحقیق به دست آمده به شرح زیر است:
 
تکنولوژی بیش از حد قدرت دارد
اکثریت ۷۵ درصدی کارکنان بخش تکنولوژی موافق هستند که صنعت تکنولوژی بیش از حد قدرت دارد و از این بین تنها ۱۱ درصد با این نظر مخالفت کردند. بیش از ۷۷ درصد از پاسخ دهندگان معتقد هستند که این شرکت ها بیش از حد قدرت دارند و تنها ۸ درصد مخالف این موضوع هستند.
 
تقریبا ۸۰ درصد از کارکنان بخش تکنولوژی معتقدند که این صنعت بی از حد قدرت دارد.
نه تنها اکثریت می‌گویند که این صنعت بیش از حد قدرت دارد؛ بلکه حدود ۴۰ درصد اعتقاد دارند که تکنولوژی بیشتر از اینکه برای مردم سودآور باشد برای آنها مضر است. تنها حدود ۴۵ درصد از کارکنان بخش تکنولوژی با این موضوع مخالف هستند و درنتیجه مشخص است که حتی در داخل این صنعت نیز کارکنان تکنولوژی نگران تاثیر منفی تکنولوژی روی جهان هستند.
 
با این حال راه‌حل‌های کمی برای رفع این مشکلات ارائه می‌شود. بیش از ۶۸ درصد از کارکنان می‌خواهند که شرکت‌هایشان با یک غول تکنولوژی همکاری داشته باشد یا به مالکیت آنها درآیند و سه چهارم معتقد هستند که غول‌های تکنولوژی باید اجازه خریداری دیگر شرکت‌ها را داشته باشند. درست بیش از ۴۰ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که فیس‌بوک، آمازون، الفابت (شرکت مادر گوگل) و اپل باید تجزیه شوند. با وجود نگرانی‌هایی که درمورد قدرت و تاثیر منفی تکنولوژی وجود دارد، کارکنان تکنولوژی تقویت قوانین ضد انحصار را راه حل کار نمی‌دانند.
 
 
براساس این تصویر غول‌های تکنولوژی نباید با نیرو‌های امنیتی همکاری داشته باشند.  ۴۴ درصد مخالف همکاری غول‌های تکنولوژی با نیرو‌های امنیتی هستند. پاسخ به سوال «آیا غول‌های تکنولوژی باید با آژانس‌های امنیتی همکاری داشته باشند؟»
به دنبال اعتراضات «جان سیا‌ه‌پوستان اهمیت دارد» در سال گذشته، غول‌های تکنولوژی از جمله IBM، آمازون و مایکروسافت اعلام کردند که همکاری خود با سازمان‌های پلیس را به ویژه در حوزه فروش تکنولوژی تشخیص چهره قطع یا معلق می‌کنند. حالا بیش از ۴۰ درصد از کارکنان تکنولوژی که در این تحقیق بررسی شدند موافق هستند که غول‌های تکنولوژی باید به همکاری خود با نیرو‌های امنیتی پایان دهند.  تنها ۳۴ درصد با این موضوع مخالف هستند. این جهت‌گیری با تفکر فعالان کارمندی بخش تکنولوژی در شرکت‌هایی مثل مایکروسافت و گوگل همخوانی دارد که در سال های اخیر از این شرکت‌ها خواسته‌اند تا قرارداد‌های خود با نیرو‌های امنیتی و ارتش را لغو کنند.
 
خواستار اصلاح
حتی کارکنان بخش تکنولوژی نیز معتقد هستند که زمان اصلاح بند ۲۳۰ که اینترنت مدرن را کنترل می‌کرد فرا رسیده است. البته تنها ۶۲ درصد از پاسخ دهندگان با بند ۲۳۰ آشنایی دارند ( سایرین یا اطلاعی از آن ندارند و یا نظرشان ممتنع است). اما از این ۶۲ درصد سه چهارم (۷۱ درصد)می‌گویند که این قانون باید اصلاح شود.
 
کارکنان تکنولوژی که با بند ۲۳۰ آشنایی دارند خواستار اصلاح آن هستند. پاسخ به سوال «آیا بند ۲۳۰ نیاز به اصلاح دارد؟» از سوی کسانی که با بند ۲۳۰ آشنایی دارند.
اما به نظر می‌رسد که اکثر پاسخ دهندگان باور دارند که قلب بند ۲۳۰ باید دست نخورده باقی بماند. ۶۵ درصد از کسانی که می‌گفتند با این قانون آشنایی دارند معتقند هستند که «شرکت‌های تکنولوژی نباید برای محتوایی که روی وب‌سایت‌ها و محصولاتشان منتشر می‌شود مسئولیتی داشته باشند» و تنها ۲۳ درصد با این موضوع مخالف بودند. پاسخ دهندگان به نظر کاربرد‌های گسترده بند ۲۳۰ را مدر نظر داشتند و ۸۲ درصد موافق بودند که این قانون «چیزی فراتر از غول‌های تکنولوژی» را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
به طور کلی دیدگاه‌های کارکنان تکنولوژی با پیشنهادات کنگره در یک  راستا قرار داد:«اکثریت موافق هستند که چیزی باید تغییر کند؛ اما تعداد کمی راه حلی برای چگونگی تغییر دارند.»
 
آیا غول‌های تکنولوژی باید با چین همکاری کنند
دولت ترامپ جبهه سختی درمقابل صنعت تکنولوژی داشت و چندین شرکت از جمله چین در این کشور را در لیست سیاه قرار داد و چندین دستور اجرایی در راستای منع استفاده از اپلیکیشین‌های شبکه اجتماعی چینی،  مهمتر از همه تیک‌تاک، را امضا کرد. اما اکثر کارکنان تکنولوژی اعتقاد دارند که این مقابله باید به پایان برسد و باید محیط بازی برای همکاری نزدیک با شرکت‌های تکنولوژی چینی ایجاد شود.
 
کارکنان بخش تکنولوژی نگران پاسخ آمریکا به چین هستند.
۵۶ درصد از پاسخ دهندگان می‌گویند که محدودیت‌های آمریکا روی شرکت‌های تکنولوژی بیش از حد است و ۲۸ درصد نیز نظر ممتنع در این باره دارند و ۶۰ درصد موافق هستند که شرکت‌های تکنولوژی آمریکایی باید همکاری نزدیک‌تری با شرکت‌های تکنولوژی چینی داشته باشند. در نهایت، اکثر پاسخ دهندگان می‌گویند که باور دارند آینده صنعت تکنولوژی در خطر است و ۵۸ درصد اعتقاد دارند که جنگ سرد با چین ممکن است «شرکت‌های تکنولوژی آمریکایی را با مشکل مواجه کند.»
 
با این حال روابط باز با تکنولوژی چین نباید کاملا نا محدود باشد، ۴۶ درصد از پاسخ دهندگان معتقد هستند که شرکت هواوی چین باید در آمریکا ممنوع باشد.
 
زمان آن رسیده که هوش مصنوعی را قانونمند کنیم
کنگره حالا بیشتر از همیشه روی طرح‌های مربوط به هوش مصنوعی زمان می‌گذارد و دولت بایدن سرمایه‌گذاری روی تحقیق و توسعه هوش مصنوعی را به عنوان اولویت‌های اصلی اعلام کرده است. حالا موضوع مهم تصویب مقرراتی است که پارامتر‌هایی را برای چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای دولت و سازمان‌های خصوصی مشخص کند. این تکنولوژی ممکن است در دنیای واقعی جهت‌گیری‌هایی داشته باشد و باعث تبعیض نسبت به رنگین پوستان شود.
 
تصویر نشان می‌دهد که ۷۳ درصد از کارکنان تکنولوژی خواستار قوانین در حوزه هوش مصنوعی هستند. پاسخ به سوال «آیا دولت باید هوش مصنوعی را قانونگذاری کند؟»
۷۳ درصد از پاسخ دهندگان معتقد هستند که دولت باید هوش مصنوعی را قانونگذاری کند. تنها ۹ درصد با این موضوع موافق هستند و ۱۸ درصد نظر «ممتنع» دارند.
 
منبع: Protocol – ترجمه: پیوست
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.