اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 21, 2021
9:41 یکشنبه، 1ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122237

مقایسه سیستم پشتیبان‌گیری ابری و غیرابری

ریسک از دست رفتن داده‌ها در همه سازمان‌ها وجود دارد، این موضوع ممکن است در اثر یک حمله سایبری، ویروسی شدن یا حتی یک خطای کاربری اتفاق بیفتد. در دنیای امروز امنیت اطلاعات به یکی از موضوعات اساسی برای سازمان‌ها تبدیل شده است. از مهم‌ترین الزامات امنیتی، تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات است که اغلب برای مدیران IT موضوعی چالش برانگیز است.
در این مقاله، به بررسی دو استراتژی اصلی برای تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی اطلاعات می‌پردازیم.
 
پشتیبان‌گیری غیرابری (On-Premises backup )
بکاپ‌گیری یا تهیه نسخه پشتیبان در حالت غیر ابری به این معناست که یک یا چند نسخه از داده‌ها در ابزارهای ذخیره‌سازی داخلی مثل سرور یا هارد دیسک شرکت ذخیره ‌شود. استفاده از این روش معمولا ریسک‌هایی را به دنبال دارد؛ خرابی هارد دیسک، خرابی سرور یا حادثه‌هایی مانند سیل، زلزله و آتش‌سوزی بخشی از ریسک‌های از دست رفتن اطلاعات در روش پشتیبان‌گیری غیر ابری است. البته این ریسک‌ها فقط مربوط به نگهداشت بکاپ داده‌ها نیست گاهی در زمانی که به نسخه پشتیبان داده‌ها نیاز داریم، متوجه می‌شویم که فایل پشتیبانی که به خوبی نگهداری شده، به دلایل مختلف قابل بازیابی نیست.
علاوه بر این بیش‌تر هزینه‌هایی که برای تهیه یک نسخه بکاپ و نگهداشت آن انجام می‌شود از جمله هزینه‌های نامشهود محسوب می‌شود. مثلا زمانی که پرسنل IT صرف تهیه نسخه پشتیبان می‌کنند یا ارتقا سخت‌افزارها و به روزرسانی سرور و هارد دیسک‌ها یا هزینه برق، در واقع بخشی از هزینه‌های پنهان این روش به شمار می‌رود.
 
سیستم‌های پشتیبان‌گیری ابری (Cloud backup)
رایانش ابری یک فناوری است که به سازمان‌ها کمک می‌کند بدون نیاز به تهیه زیرساخت از یک نرم‌افزار، پلتفرم یا فضای ذخیره‌سازی استفاده کنند، در این مدل سازمان‌ها می‌توانند از سرورها و زیرساخت شرکت ارائه‌دهنده بهره ببرند. بنابراین علاوه بر اینکه موضوعات مربوط به تجهیز و نگهداشت زیرساخت را به شرکت ارائه‌دهنده می‌سپارند، تهیه نسخه پشتیبان و مسئولیت نگهداشت آن را نیز به شرکت ارائه‌دهنده منتقل می‌کنند. در مدل استفاده از نرم‌افزارهای ابری یا به اصطلاح saas، کاربران صرفا از طریق اینترنت می‌توانند از نرم‌افزار استفاده کنند و عملا موضوعات زیرساختی را شرکت ارائه‌دهنده به عهده می‌گیرد. پشتیبان‌گیری ابری در مقایسه با روش بکاپ گیری در فضای غیر ابری مزایای قابل‌توجهی ایجاد کرده است. به همین دلیل بسیاری از سازمان‌ها در حال انتقال زیرساخت‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات خود به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری هستند. در ادامه به برخی از مزایای دریافت نسخه بکاپ در سیستم‌های ابری می‌پردازیم.
 
قابلیت اطمینان
در پشتیبان‌گیری ابری، داده‌های کسب‌وکار به‌طور خودکار به چندین مکان مختلف خارج از سازمان منتقل می‌شود. بنابراین حتی اگر داده‌های یک مرکز به دلیل حوادثی مثل بلایای طبیعی به خطر بیفتد، آن کسب‌وکار می‌تواند بلافاصله آن‌ها را از مکان ثانویه بازیابی کند. همچنین با بکارگیری سیستم پشتیبان‌گیری ابری، مسئول حفظ سلامت سرورها و پایگاه داده، شرکت ارائه‌دهنده سیستم های ابری است.
 
امنیت
انتقال داده‌های سازمان به فضای ابری معمولا امنیت بیشتری نسبت به حالت غیر ابری ایجاد می‌کند. نگهداری از نسخه پشتیبان در فضای ابری با امنیت بالا و نظارت شبانه‌روزی انجام می‌شود. معمولا شرکت‌های ارائه‌دهنده برای پذیرفتن این مسئولیت بزرگ، داده‌های مشتری را در چند محل جغرافیایی متفاوت حتی در شهرهای مختلف ذخیره‌سازی می‌کنند که اگر به هر دلیلی مثل بلایای طبیعی داده‌ها در یک محل از بین رفت، در محل دیگر قابل بازیابی باشد.
 
کاهش هزینه‌ها در بلندمدت
استفاده از سیستم‌های پشتیبان‌گیری ابری در طولانی‌مدت، هزینه کمتری دارد. تهیه نسخه پشتیبان‌ در فضای ابری به این معنی است که کسب‌وکارها برای مدیریت پشتیبان‌گیری داخلی نیازی به سرمایه‌گذاری روی دیسک‌ها، نوارها، درایوها، سرورهای پشتیبان یا سایر سخت‌افزار و نرم‌افزارها ندارند. همچنین در این مدل کسب‌و‌کارها می‌توانند هزینه‌های نگهداری از سخت‌افزار را حذف کنند. این موضوع در بلندمدت هزینه‌های سازمان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
 
از این رو برون‌سپاری نسخه پشتیبان به دلایل مختلفی از جمله بازیابی آسان داده‌های ازدست‌رفته، کاهش هزینه‌های زیرساختی، افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و بهبود سطح امنیت انجام می‌شود. در هر صورت هر دو روش سیستم‌های پشتیبان‌گیری ابری و پشتیبان‌گیری غیرابری، مزایا و چالش‌های منحصر به‌فردی دارند. قبل از انتخاب نحوه محافظت از داده‌های سازمان‌تان بهتر است درباره هر دو روش پشتیبان‌گیری داده‌ها تحقیقات کاملی انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند، بدانید که هر روش چه مزیت‌ها، هزینه‌ها و ریسک‌هایی دارد و چگونه بر کارمندان و عملیات آن‌ها تأثیر می‌گذارد.
 
 
منبع: cloudally – ترجمه: همکاران سیستم
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.