تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 22, 2021
10:19 دوشنبه، 2ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122255

مراحل ساخت اولین تقویت کننده راکت فضا پیمای «استارشیپ» رو به پایان است

 
 
اسپیس‌اکس «پشته سازی» اولین نمونه از  Super Heavy نسل جدید تقویت کننده‌های راکت را به پایان رساند و این نمونه در نهایت قرار است فضا پیمای «استارشیپ» را به مدار و فراتر از آن هدایت کند. این تقویت کننده سوپر هوی حدود ۲۲۰ پا ارتفاع دارد، که تقریبا به اندازه بال‌های یک بوئینگ ۷۴۷ است.
 
 این اندازه بدون قرار گرفتن استارشیپ روی این تقویت کننده است که آنهم حدود ۱۶۰ پا به ارتفاع آن اضافه می‌کند. این تقویت کننده  Super Heavy پیش از پرواز با استارشیپ مراحل آزمایش خود را طی می‌کند؛ اما بیشتر توجهات متمرکز بر این است که آیا تانکر‌های سوخت این تقویت کننده می‌توانند فشار و دمای بسیار بالای نگهداری مواد قابل اشتعال را پیش از فعال شدن موتور‌ها تحمل کند.
 
این تقویت کننده  Super Heavy از همان موتورهای استارشیپ استفاده می‌کند، موتور‌های رپتور که اسپیس اکس برای نسل جدید این پرتاب کننده‌ها طراحی کرده است. نسخه نهایی دارای ۲۸ موتور رپتور خواهد بود اما این نمونه اولیه احتمالا موتور‌های کمتری خواهد داشت و ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس‌اکس تایید کرده که این تقویت کننده روی زمین باقی می‌ماند و تنها هدف آن آزمایش چیزهایی مثل مکانیک ساخت و حمل و نقل است.
 
او گفته که نمونه بعدی پرواز خواهد کرد و با اینکه او خیلی اوقات زمان‌بندی درستی ارائه نمی‌کند؛ اما مراحل آزمایش استارشیپ به سرعت در در حال طی شدن است که از جمله می‌توان به پرواز آزمایشی اخیر این موشک اشاره کرد که به خوبی به زمین نشت، البته پس از فرود یک انفجار هم صورت گرفت چند دقیقه پس از فرود موفق، نمونه اولیه راکت به کلی از کار افتاد.
 
ماسک مشخصا قصد دارد که به سرعت روند ساخت استارشیپ و Super Heavy را به پایان برساند زیرا قصد دارد در برنامه آرتمیس ناسا و در بخش ارسال انسان به ماه شرکت داشته باشد و از طرف دیگر می‌خواهد تنها در طول دو سال و در سال ۲۰۲۳ با استارشیپ اولین پرواز تجاری را انجام دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.