اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 24, 2021
9:05 چهارشنبه، 4ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122285

انتخابات ایران، فضای مجازی و دخالت احتمالی بیگانگان

h.jpg
 
در سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری فرازهایی مهم و قابل تامل درباره فضای مجازی وجود داشت، از جمله هدف دشمنان برای تأثیرگذاری بر انتخابات ۱۴۰۰ از رهگذر فضای مجازی.
البته این نگرانی منحصر به فضای انتخابات در ایران نیست بلکه در بسیاری از کشورها و به ویژه در آمریکا که از صاحبان اصلی فناوری و توسعه‌دهندگان پلت‌فرم‌های فضای مجازی است بیش از هر کشور دیگری مشهود است، تا جایی که مقامات آمریکایی در دوره‌های اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری کشورشان بارها عوامل خارجی را به تأثیرگذاری در انتخابات این کشور متهم و گزارش‌های تحقیقی هم در این زمینه منتشر کرده‌اند.
بدیهی است دشمنانی که سالها مترصد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند از هیچ تلاشی برای تأثیرگذاری بر انتخابات پیش رو، بر اساس آنچه که ذهن فرومایهٔ خویش دارند، فروگذار نخواهند کرد و از این منظر نگرانی مقام معظم رهبری کاملا بجا و محتمل است؛ موضوعی که در گذشته گردانندگان شبکه‌های ماهواره‌ای به طور گسترده پیگیری میکردند.
در این میان و بر اساس تجربه، آنچه بیش از همه در فضای مجازی برای اثرگذاری بر افکار عمومی به کار گرفته خواهد شد جعلی‌سازی اخبار و تصاویر است که تحت عنوان فیک‌نیوزها نام برده می‌شود. امروز با وجود همه مزایایی که فناوری اطلاعات و فضای مجازی برای راحتی و رفاه بشر همراه آورده، آسیب‌هایی هم دارد که یکی از مهمترین آنها جعل هدفمند اخبار، عکس، فیلم و انتشار وسیع آن است، به نحوی که مخاطب را دچار تردید و گاهی باور غلط می‌کند.
چه بخواهیم و چه نخواهیم این نگرانی وجود دارد و ما نمی‌توانیم در برابر آن منفعل باشیم. حاکمیت جمهوری اسلامی ایران باید برای مقابله با این آسیب‌ها برنامه داشته باشد. در همین راستا «سند مقابله با اخبار جعلی در فضای مجازی» مصوب شورای عالی مجازی مهمترین و در دسترس‌ترین سند برای استناد و اجرا در چنین شرایطی است. سندی که در آن وظایف دستگاه‌های مختلف در برابر اخبار جعلی در فضای مجازی معین شده است. بر اساس این سند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، وزارت امور خارجه و قوه قضائیه هر کدام وظایفی را بر عهده دارند.
تردیدی نیست که پیاده‌سازی دقیق تکالیف معین شده در این سند همگام و هماهنگ با هم، گام نخست برای مقابله با اخبار جعلی و تاثیر آن بر افکار عمومی و همراستا با منویات مقام معظم رهبری به ویژه در شرایط حساس پیش رو خواهد بود.
ظرفیت‌های وزارت ارتباطات هم در خدمت دستگاه‌های مسئول در سند مذکور است تا به فضل الهی، در انتخابات پیش رو با همدلی، جلوی دخالت بیگانگان بر انتخابات ایران گرفته شود تا شاهد انتخاباتی آزاد، پر شور و مطمئن در ۱۴۰۰ باشیم.
 
سیدجمال هادیان طبائی زواره
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.