اپلیکیشن

تلفن همراه

March 24, 2021
13:49 چهارشنبه، 4ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122302

ارزش اقتصاد اپلیکیشن ها 3/6تریلیون دلار می شود

میترا جلیلی – ایران : با شیوع کرونا، تنها در سال گذشته 319میلیون نفر بر تعداد کاربران اینترنت جهان افزوده شد تا مردم جهان بتوانند با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت قوانین مربوط به قرنطینه، از راه دور در جلسات کاری، کلاس‌های درس و… حاضر شوند. گزارش‌های ابتدای سال 2021 نشان می‌دهد که حدود 60درصد از جمعیت 7.83میلیارد نفری جهان یعنی 4.66میلیارد نفر، کاربر فعال اینترنت هستند و در طول مدت آنلاین بودن خود، مدت زمان زیادی را صرف حضور در اپلیکیشن‌های موبایلی می‌کنند. انتظار می‌رود ارزش اقتصادی بازار اپلیکیشن‌ها تا پایان سال 2021 به 6.3تریلیون دلار برسد درحالی که این رقم در سال 2016حدود 1.3تریلیون دلار بوده است. اما کاربران چقدر به اپلیکیشن‌ها وابسته اند؟ اپلیکیشن‌های برتر سال 2021 کدام ها هستند و کدام کشور در زمینه طراحی اپلیکیشن گوی سبقت را از بقیه ربوده است؟
 
آسیا رکورددار تعداد کاربران اینترنت
میزان پراکندگی کاربران اینترنت در مناطق مختلف جهان متفاوت است و گزارش‌ها و آمار دیجیتال ترندز نشان می‌دهد در ابتدای سال 2021 آسیا بزرگ‌ترین درصد کاربران اینترنت را از لحاظ منطقه‌ای جهان در دل خود جای داده و 51.8درصد کاربران اینترنت، در این قاره حضور دارند. البته وقتی نگاهی به چین بیندازیم که حدود یک میلیارد کاربر اینترنت دارد می‌بینیم که این پیشتازی چندان هم عجیب نیست.طبق این گزارش 14.8درصد از کاربران اینترنت در اروپا حضور دارند و این رقم برای آفریقا حدود 12.8درصد است. همچنین در بخشی از این گزارش به سایر مناطق جهان اشاره و یادآوری شده است که 9.5درصد از کاربران اینترنت از منطقه امریکای لاتین و کارائیب هستند و 6.8درصد آنها نیز در امریکای شمالی زندگی می‌کنند. همچنین 3.7درصد از کاربران اینترنت در خاورمیانه و 6دهم درصد آنها نیز در اقیانوسیه و استرالیا سکونت دارند.
 
10 اپ موبایلی برای هر کاربر
در یک سال گذشته متوسط مدت زمان استفاده کاربران از تلفن‌های هوشمند در جهان افزایشی حداقل 20درصدی داشته چراکه در نتیجه پاندمی کرونا، ملاقات‌ها و دیدوبازدیدهای حضوری بسیار کمرنگ شدند. درواقع می‌توان گفت که میزان وابستگی کاربران به تلفن‌های هوشمند بسیار زیاد شده به گونه‌ای که کاربران به طور متوسط هر 12 دقیقه یک بار گوشی خود را چک می‌کنند و حتی این رقم برای 10درصد آنها به 4دقیقه می‌رسد. جالب اینجاست که در گزارش دیجیتال ترندز آمده است کاربران سراسر دنیا به طور متوسط 88درصد از مدت زمان استفاده از تلفن هوشمند خود را در اپلیکیشن‌های موبایلی و شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند که با وجود بیش از 3.8 میلیارد کاربر تلفن هوشمند در جهان، تعجبی ندارد که صنعت اپلیکیشن‌های موبایلی رشد انفجاری داشته باشند. ضریب نفوذ تلفن‌های هوشمند و اپلیکیشن‌ها همچنان روبه رشد است و به نظر نمی‌رسد در آینده هم شاهد کاهش رشد آن باشیم چراکه هر روز با توجه به نیازهای کاربران، اپلیکیشن‌های جدیدی راهی فروشگاه‌های اپ می‌شوند و کاربران را جذب خود می‌کنند.
 این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از نیمی از جمعیت کره زمین حداقل از یک پلتفرم شبکه اجتماعی استفاده کرده‌اند و بیشتر کاربران هم بیش از 10اپ در گوشی هوشمند خود نصب کرده و از آنها استفاده می‌کنند. همچنین 49درصد کاربران جهان برخی اپلیکیشن موبایلی مورد استفاده خود را روزانه11بار چک می‌کنند که این اصلاً عجیب نیست چراکه در دوران دورکاری، آموزش آنلاین و…هر کاربر مجبور است برای بررسی وضعیت شغلی یا آموزش و… خود بارها به اپ مربوطه سر بزند و هربار آن را باز کند.
 
رشد درآمدزایی توسعه دهندگان ‌اپ
محققان مؤسسه App Annie نیز که هر سال درباره وضعیت اپلیکیشن‌ها در جهان گزارشی ارائه می‌دهند در تحقیقات خود خاطرنشان کرده‌اند که درحال حاضر اپ استور(فروشگاه ویژه اپلیکیشن‌های IOS) حدود 1.96میلیون اپ را در خود برای دانلود جای داده در حالی که این رقم برای گوگل پلی به 2.87میلیون اپلیکیشن می‌رسد.
همچنین طبق این گزارش، در سال 2021 اپلیکیشن‌های موبایلی رشد سالانه 7درصدی میزان دانلود را تجربه می‌کنند و البته میزان هزینه کاربران برای خرید اپلیکیشن‌ها نیز رشد 20درصدی خواهد داشت. طبق این گزارش، کاربران در کشورهایی همچون چین، امریکا، ژاپن، کره‌جنوبی و بریتانیا در زمینه خرید اپلیکیشن پیشتاز هستند و انتظار می‌رود اپلیکیشن‌های موبایلی تا سال 2023 حدود 935میلیارد دلار درآمدزایی برای توسعه دهندگان اپ به همراه داشته باشند درحالی که این درآمدزایی در سال 2020 تنها حدود581.9 میلیارد دلار بوده است. این ارقام درشرایطی محقق شده است که بیشتر کاربران جهان ترجیح می‌دهند از اپلیکیشن‌های رایگان استفاده کنند یا به‌دلیل شرایط و مشکلات گوناگون نمی‌توانند چنین اپ‌هایی را خریداری کنند یا خریدهای درون برنامه‌ای انجام دهند.
 
پیشتازان طراحی اپ
اما این اپلیکیشن‌های محبوب بیشتر در کدام کشورها طراحی می‌شوند؟ مؤسسه Carphone Warehouse در تازه‌ترین تحقیق خود یادآور شده است امریکا پیشتاز طراحی اپلیکیشن‌ها در جهان است. این کشور مالکیت 6درصد بازار اپلیکیشن‌های جهان را دارد و فقط درسال گذشته 174هزار و 630 اپلیکیشن در این کشور تولید شده است. کاربران امریکایی هم مبلغی حدود 32.63میلیارد دلار برای خرید اپلیکیشن‌ها هزینه کرده‌اند که بالاترین رقم در جهان به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد با این که محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های جهان در گروه غذا و نوشیدنی‌ها ازجمله Uber Eats و همچنین موزیک قرار دارند اما امریکایی‌ها به صنعت گیم بیش از هر چیز دیگری علاقه مندند.
در امریکا 14درصد اپلیکیشن‌هایی که توسط کاربران نصب شده، مربوط به انواع گیم هستند اما این کشور در این زمینه پیشتاز نیست و وقتی نوبت به صنعت گیم می‌رسد می‌بینیم که در ژاپن و کره جنوبی به ترتیب 27 درصد و 25درصد از اپلیکیشن‌هایی که توسط کاربران نصب می‌شود از گروه گیم و سرگرمی هستند. همچنین در این گزارش آمده است که امریکایی‌ها به طور متوسط روزانه 3ساعت  از تلفن هوشمند خود استفاده می‌کنند.
هند دومین کشوردر زمینه تولید اپ در جهان است، 5درصد اپلیکیشن‌های جهان در این کشور تولید می‌شود و کاربران نیم میلیارد دلار برای داشتن اپلیکیشن‌ها هزینه می‌کنند که 12درصد از این اپ‌ها گیم هستند. در این کشور بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند از اپلیکیشن‌های رایگان استفاده کنند، شاید دلیل آن هم فاصله طبقاتی بالا و فقیر بودن بخش عمده مردم و ناتوانی در پرداخت‌های درون برنامه‌ای و خرید اپ‌های پولی باشد. همچنین باید گفت که مردم هندوستان روزانه 4.8ساعت از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنند. گفتنی است که 2درصد از اپلیکیشن‌های جهان  در برزیل تولید می‌شود و مردم این کشور نیز که روزانه 4.8 ساعت در گوشی خود سپری می‌کنند، 0.92میلیارد دلار برای دانلود اپلیکیشن‌ها هزینه می‌کنند که البته 9درصد این اپلیکیشن‌ها در گروه گیم قرار می‌گیرند.
 
برترین اپ‌های 2021
گزارش دیجیتال ترندز نگاهی هم به برترین اپلیکیشن‌ها در سال 2021 داشته و عنوان کرده است که یوتیوب محبوب‌ترین اپلیکیشن سال 2021 در جهان است و دربین 10 دانلود برتر در 144کشور جهان قرار دارد. این اپ 5میلیارد بار دانلود شده و از نگاه کاربران، رتبه 4.4. از 5 را به خود اختصاص داده است. واتس‌اپ مسنجر هم در ردیف دوم این لیست جای گرفته و از نگاه کاربران امتیاز 4.5 از 5 را دریافت کرده است.در جایگاه سوم نیز فیس‌بوک با امتیاز 3.3 از 5 قرار دارد.
از دیگر اپلیکیشن‌های موجود در میان لیست 10 اپ برتر جهان می‌توان به تیک تاک با یک میلیارد بار دانلود و امتیاز 4.6از 5 اشاره کرد. زوم، اینستاگرام و اسنپ چت نیز از دیگر اپ‌های برتر جهان در سال 2021 به‌شمار می‌روند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.