اپراتورها

تلفن همراه

March 25, 2021
18:57 پنجشنبه، 5ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122318

مدیرعامل مخابرات: محدودیت مخابرات، مانع پیشرفت صنعت است

مجید سلطانی ضمن اشاره به کاهش تخلفات و به دنبال راه اندازی سامانه شاهکار، توضیحاتی را درباره شرایط فعلی این شرکت و تأثیرگذاری آن در سایر صنایع بیان کرد.

مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه نظارتی بر تعلق گرفتن خطوط تلفن ثابت به افراد وجود دارد تا مثلا در یک واحد مسکونی با کاربری مسکونی بیش از ۲۰ خط تلفن ثابت داده نشود؟ افزود: طبق آخرین برنامه ریزی‌های معاونت امور مشتریان شرکت مخابرات، این تعداد خط اخیرا محدود شده است، چرا که خطوط براساس سامانه شاهکار داده می‌شود و چون در این سامانه بحث احراز هویت صورت می‌گیرد، میزان تخلفات را به شدت کاهش می‌دهیم.
 
وی گفت: حتی در بحث تلفن‌های همگانی و کارت‌های تلفن همگانی نیز احراز هویت صورت می‌گیرد و اکنون در مقایسه با سال‌های قبل میزان و تعداد تخلفات کاهش پیدا کرده است و ما شکایت‌های مردمی از طریق سامانه ۲۰۲۱ و یا سامانه‌های بازرسی پیگیری می‌کنیم و این شکایات به صورت سیستمی پیگیری می‌شود. سلطانی گفت: براساس آخرین گزارشی که گرفتم تعداد خطوط واگذاری برای منازل مسکونی محدود شده است.
 
او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا برخی مواقع سامانه ۱۱۸ تلفن‌هایی از برخی شرکت‌ها را در اختیار مردم می‌گذارد که مجوز ندارند؟ افزود: میزان خطوط ما از نظر کمیت قابل توجه است و کنترل کردن سیستمی آن سخت است و در این بخش تغییر و تحولاتی هم صورت می‌گیرد.
 
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: اما چون موضوع احراز هویت برای گرفتن خط عملیاتی شده است، چنانکه مثلا فرض کنید این خطوط گرفته شود و مشکلاتی هم برایش پیش بیاید و باید از آن جلوگیری شود و ما مکانیسم‌هایی را در ۱۱۸ طراحی کرده ایم که در اطلاع رسانی به مردم سوء استفاده صورت نگیرد، اما در هر حال نقطه کلیدی ما برای این که بتوانیم جلوی این تخلفات را بگیریم بحث احراز هویت است.
 
محدودیت شرکت مخابرات، زمینه ساز آسیب به صنعت آی سی تی
سلطانی در بخش دیگری از سخنانش توسعه صنعت آی سی تی را موجب پیشرفت کشور خواند و گفت: شرکت مخابرات ایران بخشی از این صنعت است و اگر این شرکت پویا و منابع خوبی در اختیار داشته باشد می‌تواند این صنعت را راه بیاندازد، اما اگر شرکت مخابرات محدود باشد و نتواند نقش خود را درست ایفا کند نه تنها شرکت مخابرات و مردم آسیب می‌بینند بلکه صنعت آی سی تی هم آسیب می‌بیند.
 
وی افزود: اکنون کارخانه‌های تولیدکننده فیبر و کابل باید تولیدات خودشان را به شرکت مخابرات بفروشند و شرکت مخابرات هم باید توانایی خرید اجناس آن‌ها را داشته باشد، اما اگر شرکت مخابرات توان خرید از کارخانه‌های تولید کابل را نداشته باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ وقتی که ما در مورد این صنعت سیاست گذاری می‌کنیم باید به گونه‌ای عمل کنیم تا همه بازیگران آن به حرکت دربیایند.
 
سلطانی افزود: جدای از کارخانه‌های تولید کابل و فیبر نوری ما با شرکت‌های دانش بنیان و دیگر شرکت‌هایی مواجهیم که تولید می‌کنند و می‌خواهند تولیداتشان را به فروش برسانند و اگر شرکت مخابرات منابعی برای خرید نداشته باشد هم مردم ضرر می‌کنند و هم شرکت‌ها زمین می‌خوردند، که اکنون این اتفاق افتاده است.
 
وی با اشاره به این که تعداد زیادی از پیمانکاران و تولیدکنندگان از شرکت مخابرات مطالبه دارند افزود: اگر چه ما در این سه ماه مشکلات بخشی از آن‌ها را حل کرده ایم، اما باید در سال ۱۴۰۰ با منابعی که پیش بینی کرده ایم بتوانیم حرکتی اساسی ایجاد کنیم.
 
محاسبه تعرفه اینترنت چگونه است؟
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تعرفه تلفن ثابت چند سال است که تغییر نکرده است؟ گفت: به عبارتی ۱۷ سال و به عبارتی دیگر ۱۲ سال. تعرفه‌ها دو نوع است یکی مربوط به مشترکان خانگی و دیگری تعرفه تجاری است و ما اکنون در ایستگاه‌های مخابراتی به شرکت‌های اپراتوری، فضا، مکان و دکل می‌دهیم و برق دی سی در اختیارشان قرار می‌دهیم.
 
وی گفت: برقی که اکنون از برق منطقه‌ای می‌خریم با قیمت سال ۹۹ است، اما فروش ما به شرکت‌ها براساس تعرفه سال ۹۵ است و ما ۱۵ مورد از این موارد داریم که مکاتبه و پیگیری هم کرده‌ایم و سازمان تنظیم مقررات تاکنون تغییری اعمال نکرده است.
 
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران افزود: مثلا قیمت سیم تلفن (سیم رانژه) حدود ۱۰ تا ۱۵ برابر شده است، اما در تعرفه برای یک رانژه هزار تومان در تعرفه مصوب شده است در صورتی که اکنون وقتی بخواهیم برای یک ام دی اف بزرگ از یک ترمینال تا ترمینال دیگر ارتباط برقرار کنیم نیاز به ۱۰ تا ۱۵ متر سیم رانژه داریم.
 
سلطانی در این میان به این موضوع هم اشاره داشت که بخش دیگری از تعرفه‌ها، تعرفه تجاری است که راحت می‌توان مشکلات این بخش را حل کرد و هیچ اثر مستقیمی روی مردم نمی‌گذارد.
 
وی درباره تلفن ثابت و نگهداری آن افزود: ما وقتی می‌خواهیم مثلا به یک مجتمع مسکونی تلفن بدهیم از زیرساخت تا کانال و فیبر نوری و سوییچ و ترمینال‌هایی که باید نصب شود باید هزینه کنیم، اما براساس تعرفه‌ای که از ۷ سال پیش تاکنون تغییری نکرده است فقط ۲۰۰ هزار تومان بابت حق انشعاب اخذ کرده است و اصلا هیچ سودی برای شرکت ندارد.
 
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: ما وقتی یک خط تلفن را برای یک شرکت می‌بریم آن را باید نگهداری کنیم حالا چه مشترک کارکرد داشته باشد چه نداشته باشد.
 
برای نگهداری خطوط‌ و نوسازی آن نیاز به منابع داریم
سلطانی افزود: حرف ما این است که ما برای نگهداری خطوط‌ و همچنین نوسازی آن نیاز به منابع داریم و ما هر ۵ سال یکبار باید باطری‌هایمان را تعویض و هر چند سال یکبار دیزل‌ها و یکسوکننده‌ها را تعمیر کنیم که نیازمند منابع برای تحقق این امر هستیم. وی اضافه کرد: سازمان تنظیم مقررات و شورای رقابت خودشان قبول دارند که باید تعرفه‌های ما تغییر کند چرا که ما با اسناد و مدارک متقن صحبت می‌کنیم.
 
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در پایان بیان داشت: اگر منابع ورودی شرکت مخابرات برای نگهداری شبکه به هم بخورد تعادل در بخش‌های دیگر هم به هم می‌خورد و ما اکنون در برخی نقاط و شهر‌ها وقتی به هر علتی با قطعی برق مواجه می‌شویم ارتباط قطع می‌شود چرا که ما باید باطری‌هایمان را هر ۵ سال عوض کنیم که نکرده‌ایم.
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.