تجارت الکترونیک

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

March 26, 2021
9:42 جمعه، 6ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122322

فیس بوک و آمازون رکورددار هزینه لابی شدند

 
فیس بوک و آمازون بیشترین هزینه را برای لابی نزد رگولاتورها و قانونگذاران در میان شرکتهای آمریکایی داشتند و دو برابر غول نفتی اکسون موبیل و شرکت دخانیات فیلیپ موریس در سال ۲۰۲۰ هزینه کردند.
 
 گزارش منتشره از سوی گروه پابلیک سیتیزن نشان داد آمازون هزینه برای لابی را در فاصله سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به میزان ۳۰ درصد افزایش داد و به ۱۸.۷ میلیون دلار رساند. هزینه لابی فیس بوک هم در همین مدت با ۵۶ درصد افزایش، به ۱۹.۶ میلیون دلار رسید.
 
طبق اسنادی که از سوی اکسون موبیل ارایه شده است، این شرکت ۸.۶۹ میلیون دلار برای لابی در سال ۲۰۲۰ هزینه کرد در حالی که شرکت فیلیپ موریس ۶.۹۵ میلیون دلار هزینه کرد.
 
گزارش پابلیک سیتیزن به بررسی تاثیرگذاری چهار غول فناوری شامل گوگل، آمازون، فیس بوک و اپل روی رگولاتورها و قانونگذاران آمریکا از طریق لابی و کمکهای مالی پرداخت و اعلام کرد اساس تاثیرگذاری غولهای فناوری، تیمهای لابی کننده آنها هستند که با استفاده از کمکهای مالی به کمپینها، روابط موجود و تجارب گذشته، به تغییر سیاست به نفع خود می پردازند.
 
کمیته های اقدام سیاسی، کارمندان و لابیستهای غولهای فناوری در سیکل انتخابات ۲۰۲۰ بیش از ۳۳ درصد کمک مالی بیشتر در مقایسه با سیکل سال ۲۰۱۸ انجام دادند. غولهای فناوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ حدود ۳.۲ میلیون دلار به اعضای کنگره دادند که به دنبال ساماندهی فعالیت غولهای فناوری به خصوص در زمینه مسائل ضد انحصارطلبی و حریم خصوصی بودند.
 
با این حال فیس بوک در ژانویه به روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد مقررات اینترنت باید به روزرسانی شوند و این شرکت از مقررات جدیدی که به واقعیتهای کنونی فضای آنلاین می پردازند، حمایت می کند.
 
سخنگوی آمازون هم به وال استریت ژورنال گفت تیم واشنگتن دی سی این شرکت به حمایت از مسائلی که برای سیاستگذاران، مشتریان و کارمندان اهمیت دارند، متمرکز شده است.
 
طبق این گزارش، غولهای فناوری کمکهای مالی خود را به قانونگذاران در کمیته قضایی مجلس، کمیته بازرگانی و انرژی مجلس، کمیته سنا در زمینه قضایی و کمیته سنا در زمینه تجارت، علوم و فناوری هدایت کردند. تقریبا ۹۴ درصد از اعضای این کمیته ها از غولهای فناوری یا لابیستهای آنها در سال ۲۰۲۰ پول دریافت کرده اند.
 
بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، هر چهار شرکت فناوری از سوی رگولاتورها و قانونگذاران در زمینه مسائل ضد انحصارطلبی زیر ذره بین قرار گرفته اند که منجر به تحقیقات در زمینه انحصار بازار از سوی این شرکتها به نفع خودشان شده است. شرکتهای رسانه اجتماعی هم به دلیل این که اجازه داده اند پلتفرمهایشان برای انتشار اطلاعات نادرست در دوران پاندمی و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گیرند، هدف انتقاد قرار گرفته اند.
 
 اوایل امسال روزنامه وال استریت ژورنال تحلیلی را منتشر کرده بود که بر اساس آن، فیس بوک و آمازون در سال ۲۰۲۰ بیشترین هزینه را برای لابی انجام داده بودند. هزینه لابی فیس بوک ۱۸ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ و هزینه لابی آمازون ۱۱ درصد افزایش داشت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.