تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 31, 2021
12:38 چهارشنبه، 11ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122430

«مانع‌زدایی» در صنعت دیجیتال می‌تواند کمبود سایر بخش‌های اقتصادی را جبران کند

یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: برخلاف بسیاری از صنایع که توسعه در آنها نیازمند ایجاد زیرساخت‌های چند ساله است، صنعت دیجیتال و تولید محصولات فناورانه به پشتوانه دانش فنی نخبگان ایرانی به سرعت قابل دسترسی است.
 
 
«سید صابر امامی»، مشاور کسب و کارهای فناوری اطلاعات گفت: موضوع "مانع زدایی"در کسب و کار یک موضوع عمومی است و جدای از دستگاه ها و دولت که وظیفه ذاتی بهبود فضای کسب و کار دارند،کسب و کار های خصوصی توسعه یافته نیز به نوعی باید زمینه را برای رشد و بالندگی کسب و کارهای نوپا ایجاد کنند.
 
وی افزود: امروزه مسئله بازاریابی و فروش محصول و خدمات فناورانه یکی از چالش های اساسی پیش روی کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان استکه عدم اولویت بندی موثر برای این محصولات و تامین مالی ناکافی در برخی پروژه ها از جمله موانعی است که میتوان با اصلاحاتی به سمت "مانع زدایی" گام برداریم.
 
نایب رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اضافه کرد: در مواردی، کسب و کارهای نوپا به دلیل موانع ناشی از رگولاتوری های پیچیده و عدم وجود قوانین واضح دچار سردرگمی و از سرعت آنها کاسته می‌شود که این مهم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
 
این عضو انجمن کامپیوتر ایران گفت: متاسفانه موضوع توسعه و حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان در برخی دستگاه ها تبدیل به ابزاری برای ارائه گزارش عملکرد و پوشش های خبری متعدد شده است در حالیکه تیم های نوپا بعد از دوره ای سرخورده و فرصت ها از بین رفته و توفیقی حاصل نمی‌شود، پس چه بهتر که به جای اینگونه رفتارها به سمت "مانع زدایی" واقعی و سرمایه گزاری های اثربخش به دور از نگاه های سیاسی باشیم و به خلق ثروت واقعی برای این ستارگان کشور بپردازیم.
 
امامی گفت: اگر در صنعت دیجیتال "مانع زدایی" شود می‌توان کمبود سایر بخش های اقتصادی را از این طریق جبران کرد، چرا که بر خلاف صنایعی که وابستگی جدی به محصولات اولیه وارداتی دارند، تولید محصولات فناورانه درون زاست و سطح وابستگی کمی به محصولات خارجی دارد.
 
وی در پایان با اشاره به همدلی موجود در بین فعالان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: فرصت بی نظیر پیش رو، زمینه های کار و بالندگی برای کشور را ایجاد کرده است و فعالین این حوزه نیز مانند سایر بخش های اقتصادی آماده تحقق جهش بیش از پیش در تولید و تحقق برنامه های کلان کشور هستند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.