سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 31, 2021
14:30 چهارشنبه، 11ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122433

انویدیا Resizable BAR را برای تمام GPU-های RTX 3000 فعال کرد

 
قابلیت Resizable BAR انویدیا که پردازنده‌ی مرکزی را قادر می‌سازد به تمام بافر حافظه‌ی گرافیکی دسترسی پیدا کند، رسما برای تمام کارت‌های گرافیک RTX 3000 منتشر شد. 
 
انویدیا پس از معرفی قابلیت Resizable BAR برای افزایش قدرت پردازشی در کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3060، اعلام کرد که قابلیت یادشده را تا پایان ماه مارس ۲۰۲۱ (امروز) برای تمامی کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 در دسترس قرار می‌دهد.
 
به‌ گزارش PC World، تیم سبز به وعده‌ی خود وفا کرده است. جدیدترین درایور کارت‌های گرافیک جدید انویدیا (نسخه‌ی ۴۵۶٫۸۹) قابلیت Resizable BAR را روی تمامی کارت‌های گرافیک کلاس دسکتاپ مبتنی ‌بر معماری امپر فعال می‌کند.
 
البته فعال‌سازی Resizable BAR روی کارت‌های گرافیک انویدیا به این سادگی رخ نمی‌دهد. درایورهای جدید Resizable BAR را فعال می‌کنند؛ اما نه برای تمام کارت‌های گرافیک. شما باید منتظر انتشار VBIOS جدید تولیدکننده‌ی کارت گرافیک بمانید تا مدلی که استفاده می‌کنید به قابلیت جدید مجهز شود.
 
انویدیا در حال حاضر VBIOS مخصوص Resizable BAR را برای کارت‌های گرافیک سری Founders Edition منتشر کرده است و این یعنی کاربران EVGA باید سراغ یکی از VBIOS-های جدید این شرکت بروند. 

برای استفاده از قابلیت Resizable BAR نه‌تنها به کارت‌ گرافیک جدید نیاز دارید بلکه باید سیستمی مجهز به پردازنده‌ی مرکزی و مادربرد سازگار با این قابلیت داشته باشید. ظاهرا پردازنده‌ی مرکزی و مادربرد نیز باید BIOS ویژه‌ای دریافت کنند؛ مگر اینکه در سیستم‌ از پردازنده‌های مرکزی سری رایزن 5000 یا سری راکت لیک استفاده کنید. 
 
AMD هنگام معرفی پردازند‌ه‌های مرکزی سری رایزن 5000 و پردازنده‌های گرافیکی سری Radeon RX 6000 قابلیت Resizable BAR را با نام Smart Access Memory معرفی کرد و گفت این قابلیت روی تمامی بازی‌‌ها کار می‌کند.
 
 Resizable BAR امکان دسترسی به تمامی بافر حافظه‌ی گرافیکی را برای پردازنده‌ی مرکزی فراهم می‌کند؛ در حالت عادی پردازنده‌ی مرکزی صرفا به بلاک‌های ۲۵۶ مگابایتی از حافظه‌ی گرافیکی دسترسی دارد. روشن کردن Resizable BAR ممکن است به بهبود در خور توجه عملکرد برخی بازی‌ها منتهی شود؛ اما اکثر بازی‌ها عملکردشان در حدود پنج درصد بهبود می‌یابد. نتیجه‌ی استفاده از Resizable BAR بسته به نوع بازی، پردازنده‌ی گرافیکی، وضوح و حتی تنظیمات گرافیکی بسیار متفاوت است.

فهرست بازی‌های تحت پشتیبانی Resizable BAR انویدیا تا ۳۰ مارس ۲۰۲۱ (۱۰ فروردین ۱۴۰۰) 
 
فهرست اولیه‌ی بازی‌هایی که به ‌لطف Resizable BAR انویدیا عملکردشان بهبود پیدا می‌کند فعلا محدود به تنها ۱۷ عنوان است. از آن‌جایی که اکثر آن‌ها بنچمارک داخلی ارائه می‌دهند، شاید بررسی تأثیرگذاری Resizable BAR روی عملکردشان راحت باشد. انویدیا می‌گوید به ‌مرور زمان بازی‌های بیشتری که به ‌لطف Resizable BAR بهبود می‌یابند شناسایی می‌کند و به‌ منظور پشتیبانی از این قابلیت، درایور Game Ready Driver برای آن‌ها ارائه می‌دهد. 
 
انویدیا تأکید می‌کند که کاربران باید پیش از آغاز فرایند باز کردن Resizable BAR روی کارت گرافیک، درایور نسخه‌ی ۴۵۶٫۸۹ را دانلود کنند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.