اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

April 3, 2021
9:09 شنبه، 14ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122469

وزیر ارتباطات: همکاری ایران و چین به محدودیت اینترنت منجر نمی‌شود

 
 
 وزیر ارتباطات و فناری اطلاعات گفت: سند همکاری‌های جامع ایران و چین نه تنها به محدودیت اینترنت در کشور منجر نخواهد شد، بلکه توسعه در این زمینه را رقم خواهد زد.
 
یکی از مسائلی که این روزها مردم زیاد درباره آن صحبت می‌کنند، موضوع سند همکاری‌های جامع ایران و چین است. یکی از محورهای مهم کاربران فضای مجازی این است که آیا این سند محدودیت در اینترنت را به دنبال خواهد داشت یا نه؟
 
«محمدجواد آذری جهرمی» در یکی از اتاق‌های گفت و گوی کلاب هاوس، درباره این که سند همکاری‌های جامع ایران و چین، منجر به محدودیت اینترنت در کشور خواهد شد، گفت: در تفاهم‌نامه چنین چیزی وجود ندارد. همواره یکی از حوزه‌های تجاری بین ایران و چین مربوط به فناوری اطلاعات است و شرکت‌های چینی یکی از مجموعه‌های پیشرو در عرصه تکنولوژی‌های ارتباطی هستند.
 
وی افزود: بیشترین همکاری‌های چین و ایران در حوزه ارتباطات است. البته بر عکس محصولات ارتباطات و حوزه زیرساخت‌های اساسی، هنوز محصولات چینی در حوزه فناوری اطلاعات در ایران جا نیفتاده‌اند.
 
آذری جهرمی خاطرنشان کرد: در دو دوره، سنگنین‌ترین تحریم‌های ظالمانه علیه ایران انجام شد، شرکت‌های اروپایی ارتباطات خود را با ایران محدود کردند هر چند فناوری اطلاعات و به ویژه ارتباطات جزو حوزه‌های تحریم نبود اما مشکلاتی به وجود آمد. در آن شرایط اما شرکت‌های چینی ارتباطات خود را با شرکت‌های ایرانی حفظ کردند و پشتیبانی خوبی ارائه دادند.
 
وزیر ارتباطات تصریح کرد: در تمام دنیا و در حوزه ارتباطات زیرساختی و فناوری‌های نیمه هادی، یک اتفاق مهم رخ داده است، درگذشته تمامی وابستگی‌ها در این بخش به آمریکا بود اما اکنون چین به سطحی از تکنولوژی رسیده که تمام قطعاتی که در حوزه تکنولوژی مورد نیاز است را خودش تولید می‌کند و از محصولات کمپانی‌های آمریکایی بی‌نیاز شده است.
 
وی ادامه داد: دعوای بسیار بزرگی در دوره ریاست جمهوری ترامپ شکل گرفت که مربوط به حوزه نسل پنجم ارتباطات ۵G بود. جنجال دیگر نیز حضور چینی‌ها در بازارهای جهانی بود که استقلال آن‌ها عملا حکمرانی آمریکا در عرصه ارتباطات را از بین برد و شرکت‌های چینی در یافتن بازارهای جدید و اداره کردن بازار خودشان توانمند شدند.
 
وزیر ارتباطات تاکید کرد: چین همیشه در حوزه ارتباطات یک شریک سنتی برای شرکت‌های ایرانی بوده است. به طور طبیعی با توجه به دعوایی که امروز در سطح دنیا برای شکستن هژمونی تک قطبی فناوری اطلاعات در آمریکا وجود دارد، ایران با فضایی که برایش به وجود آمده می‌تواند بین شرکت های چینی و آمریکایی موازنه ایجاد کند تا قدرت و تعامل بیشتری داشته باشد و از اعمال تحریم‌های یک جانبه جلوگیری کند.
 
وی افزود: اگر زمانی آمریکایی‌ها تحریمی اعمال می‌کردند تصور می کردند که ایران آسیب جدی می‌بیند اما اکنون اینطور نیست.
 
جهرمی تاکید کرد: همکاری با چین در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به هیچ وجه، تاثیری بر محدودسازی حوزه ارتباطات ندارد و باعث رشد می‌شود چرا که از اعمال تحریم‌های ظالمانه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، جلوگیری و نقش بازدارنده در مقابل تحریم‌ها را ایفا می‌کند و می تواند راه توسعه فعالیت‌ها را باز کند.
 
وزیر ارتباطات تاکید کرد: البته تفاهم بین ایران و چین، هنوز به قرارداد تبدیل نشده، اما هر زمان که تبدیل به قرارداد شد و جنبه الزام آور پیدا کرد درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
آذری جهرمی یادآور شد: اکنون، دو طرف تفاهم‌نامه صرفا بیانیه‌ای داده‌اند که در عرصه ارتباطات و حوزه فضایی علاقمند به همکاری با ایران هستند.
 
او درباره همکاری که قرار است در حوزه ماهواره شکل بگیرد، گفت: مسائل مربوط به حوزه فضایی نیز از محورهای این تفاهم نامه است. آمریکا مدتی قبل سازمان فضایی، پژوهشگاه فضایی و پژوهشگاه هوافضا را به صورت یکجانبه تحریم کرده است. همکاری‌های ما همیشه با چین خوب بوده و این تفاهم‌نامه فضایی را به وجود می آورد که بازدارنده اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران باشد.
 
در هفتم فروردین ١۴٠٠ «محمد جواد ظریف« وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «وانگ ای» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین " برنامه همکاری جامع فیمابین  جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین " را در تهران امضا کردند.
 
این سند ظرفیت ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی ، فرهنگی و غیره را مورد بحث قرار داده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.