اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 3, 2021
9:17 شنبه، 14ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122470

رئیس سازمان پدافند غیر عامل: شبکه ملی اطلاعات به‌ دنبال قطع کردن اینترنت بین‌الملل نیست

 
رئیس پدافند غیر عامل کشور با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات به‌ دنبال قطع کردن اینترنت بین‌الملل نیست، گفت این طرح، سلسله مراتب دسترسی به اینترنت را دنبال می‌کند.
 
رئیس پدافند غیر عامل کشور با حضور در ویژه‌برنامه بهارانه شبکه خبر، به سؤالاتی در مورد شبکه ملی اطلاعات پاسخ داد. سردار غلامرضا جلالی با رد کردن قطع اینترنت بین‌الملل در صورت اجرای شبکه ملی اطلاعات گفت: «در طرح شبکه ملی اطلاعات قطعی اینترنت مطرح نیست، بلکه ما سلسله مراتب دسترسی داریم.»
 
سردار جلالی افزود کره جنوبی همچنین کاری انجام داده است و ایران با مطالعه این نمونه، می‌خواهد در داخل کشور سرعت حداکثری و خدمات مبتنی بر دیتاسنترهای داخل کشور داشته باشد و در مرزهای کشور سرعت حداقلی ارائه کند. وی گفت:
 
این یک الگوی نمونه از اینترنت است که حداکثر خدمات را با کمترین هزینه و همچنین ایمنی در خدمت مردم قرار می‌دهد.
 
ماه گذشته، دبیر شورای عالی فضای مجازی از طرح مدیریت VPN و اینترنت کشور خبر داد که با همکاری وزارت ارتباطات، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاونت فضای مجازی دادستانی در حال طی کردن مراحل نهایی است و به‌زودی عملیاتی می‌شود. ابوالحسن فیروزآبادی گفته بود طرح مدیریت VPN و اینترنت کشور با هدف طبقه‌بندی دسترسی کاربران به اینترنت در جهت صیانت از آن‌ها در فضای مجازی و ارائه‌ی سرویس با شرایط بهتر اجرایی می‌شود. وی در این مورد توضیح داد:
 
بر اساس این طرح، دسترسی متفاوت به اینترنت برای چهار دسته از افراد شامل خبرنگاران، پزشکان، دانشجویان و حوزه‌های علمیه تعریف شده است تا از کودک خردسال تا فرد ۹۰ ساله، به یک اندازه به محتوای اینترنت دسترسی نداشته باشند.
 
رئیس پدافند غیر عامل کشور توضیح داد که رویکرد ایران، استفاده حداکثری از فضای سایبری و مجازی است؛ اما باید مراقب آسیب‌های آن نیز بود. جلالی در پاسخ به سؤال مجری در مورد زمان اجرایی ‌شدن شبکه ملی اطلاعات به‌نوعی که هم مخاطب راضی باشد و هم ساختارهای ایمنی رعایت شده باشد، گفت:
 
وزارت ارتباطات مسئول اجرای این طرح است و وزیر ارتباطات باید در این زمینه پاسخگو باشد. سازمان پدافند غیر عامل وظیفه داشت الزامات پدافند را بر این موضوع تنظیم، ابلاغ و راهبری کند تا طرح به اجرا برسد. ما هم طی یک ارتباط خوب با مرکز ملی فضای مجازی، الزاماتی را تنظیم کردیم مبتنی بر اینکه در کجا باید تضمین کارکرد داشته باشد و امنیت مورد نیاز برای کاربران و داده‌هایشان ایجاد شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.