تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 5, 2021
14:13 دوشنبه، 16ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122549

محدودسازی صرافی‌های دیجیتال، جلوگیری از ورود دلار به کشور است

 
 
۱۳ اسفند، شاپرک از پرداخت‌یارها خواست تا ارائه خدمات به کسب‌وکارهای نامتعارف، از جمله فعالان حوزه ارزهای دیجیتال را محدود کند. حالا و با گذشت بیش از یک ماه از این نامه شاپرک، فعالان این حوزه می‌گویند خللی در کارشان ایجاد نشده است. با این حال آنها معتقدند صدور مجوز برای صرافی‌ها ضروری است.
 
به گزارش تجارت‌نیوز، شاپرک، شرکت زیرمجموعه بانک مرکزی و نهاد ناظر بر پرداخت‌یارها، در نامه خود از آنها خواسته بود که ارائه خدمات به کسب و کارهای «نامتعارف و مغایر با قوانین کشور» را بلافاصله متوقف کنند. در غیر این صورت، شاپرک راسا این خدمات را قطع کرده و با شرکت پرداخت‌یار هم برخورد می‌کند. در این نامه یکی از مصادیق چنین کسب و کارهایی، صرافی‌های آنلاین خرید و فروش ارزهای دیجیتال ذکر شده بود.
 
اما فعالان حوزه رمزارز می‌گویند با گذشت حدود یک ماه از صدور بخشنامه شاپرک، ارائه خدمات به صرافی‌های آنلاین همچنان ادامه دارد و درگاه‌ها مسدود نشده‌اند. هر چند به اعتقاد برخی از آنها، تعریف نوعی مجوز و نظارت قانونی برای صرافی‌های خرید و فروش رمزارز ضروری است.
 
نام‌آور: بخشنامه عملی نبود
به گفته امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی، هیچ مشکلی در فعالیت سایت‌های داخلی خرید و فروش رمزارز ایجاد نشده است و آن بخشنامه عملی نبود.
 
او به تجارت‌نیوز می‌گوید: رئیس کل بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده است که آیین‌نامه‌ای برای ارائه مجوز به صرافی‌های آنلاین در حال تدوین است و احتمالا تا آخر فروردین آماده می‌شود.
 
نام‌آور، نامه شاپرک را صرفا نوعی حرکت هیجانی و بر مبنای رفع مسئولیت می‌داند و می‌افزاید: اکنون مردم عادی هزاران دلار در صرافی‌های آنلاین خارجی، ذخیره دارند و نمی‌توان راه ورود آنها را به کشور بست.
 
ضرورت فرهنگسازی برای ورود دلار به کشور
این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه مردم به دنبال کسب سود هستند، تاکید می‌کند:
 
دولت نمی‌تواند کسی را مجبور به سرمایه‌گذاری در بورس کند. بازار سرمایه باید از جذابیتی برخوردار باشد که بر اساس ساز و کارهای اقتصادی به دست بیاید نه به صورت دستوری.
 
به گفته نام‌آور، حالت دوم به شرایط فعلی منجر می‌شود که با وجود قیمت‌های بسیار مناسب، کمتر کسی تمایل به خرید سهام دارد.
 
او می‌افزاید: در مقابل، بازار رمزارزها اکنون به شدت جذاب است. در چنین شرایطی، نهادهای دولتی باید اقدام به فرهنگسازی برای ورود جوانان به بازار کنند تا بتوان از از این طریق دلار وارد کشور کرد.
 
نام‌آور: بخشنامه شاپرک عملی نبود، مردم عادی هزاران دلار در صرافی‌های آنلاین خارجی، ذخیره دارند و نمی‌توان راه ورود آنها را به کشور بست.
 
دور زدن تحریم‌ها با استفاده از رمزارزها
 
این کارشناس بازارهای مالی تاکید می‌کند: دولت باید به جای ایجاد ممنوعیت و محدودیت، از ظرفیت‌های بازار رمزارزها، برای دور زدن تحریم‌ها و آزاد کردن پول‌های بلوکه شده در کشورهای دیگر استفاده کند.
 
به گفته نام‌آور، کیفیت خدمات صرافی‌های داخلی باید به حدی ارتقا یابد که افراد ترجیح دهند به جای سایت‌های خارجی از آنها استفاده کنند.
 
خوشبخت: پای درگاه‌های اجاره‌ای به وسط می‌آید
سعید خوشبخت، کارشناس حوزه بلاک‌چین نیز به تجارت‌نیوز می‌گوید: اکنون درگاه‌هایی که در حال فعالیت بودند، مسدود نشده‌اند اما پرداخت‌یارها به سایت‌های جدید درگاه نمی‌دهند.
 
او می‌افزاید: ممکن است هر لحظه بخشنامه شاپرک اجرایی و درگاه‌ها مسدود شوند. دلیل اینکه هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است شاید این باشد که بانک مرکزی می‌داند در صورت بستن همه درگاه‌های موجود، خرید و فروش رمزارز متوقف نمی‌شود، بلکه پای درگاه‌های اجاره‌ای به وسط می‌آید.
 
خوشبخت: بانک مرکزی می‌داند در صورت بستن همه درگاه‌های موجود، خرید و فروش رمزارز متوقف نمی‌شود، بلکه پای درگاه‌های اجاره‌ای به وسط می‌آید
 
تاتاری: تعریف مجوز ضروری است
میترا تاتاری، کارشناس بازارهای مالی، نیز اقدامات ناگهانی و چکشی درباره صرافی‌های آنلاین را درست نمی‌داند اما تاکید می‌کند، این حوزه به رگولاتوری، تعریف مجوز و تعیین مرجع قانونی برای نظارت نیاز دارد.
 
او به تجارت‌نیوز می‌گوید: تعداد سایت‌های ایرانی خرید و فروش رمزارز، در سه ماه پایانی سال گذشته به یکباره افزایش قابل توجهی یافت. این در حالی است که هنوز هیچ ساز و کار مشخصی هم برای ارائه مجوز به آنها وجود ندارد. در نتیجه بسیاری از این سایت‌ها از زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات برخوردار نیستند.
 
تاتاری: قدامات ناگهانی و چکشی درباره صرافی‌های آنلاین درست نیست اما، این حوزه به تعریف مجوز و تعیین مرجع قانونی برای نظارت نیاز دارد
 
تهدید سرمایه‌های مردم
تاتاری می‌افزاید: به ویژه مسائل امنیتی بسیار مهم هستند اما برخی از این سایت‌ها توجهی به چنین مسائلی ندارند. در حالی که در دنیا تجربه‌هایی از هک صرافی‌های آنلاین وجود دارد. در این موارد گردانندگان آنها ناچار به جبران خسارت کاربران شده‌اند.
 
به گفته او، در ایران مشخص نیست پشت برخی از صرافی‌های آنلاین چه کسانی قرار دارند؛ اگر این روند به همین صورت ادامه یابد، ممکن است در آینده اتفاقات بدی برای سرمایه‌های مردم رقم بخورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.