اینترنت و شبکه

بازار سرمایه

فناوری اطلاعات

April 13, 2021
13:11 سه شنبه، 24ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122830

افت ارزش سهام اینتل در پی ورود انویدیا به حوزه‌ی پردازنده‌ مرکزی سرور

 
بررسی بازار نشان می‌دهد در پی رونمایی انویدیا از پردازنده‌ی مرکزی گریس، ارزش سهام اینتل با افت ۴٫۱۸ درصدی مواجه شده؛ اما ارزش سهام انویدیا افزایش پیدا کرده است.
 
به ‌دنبال انتشار اخبار رسمی با محوریت ورود انویدیا به بازار پردازنده‌ی مرکزی سرور، در ساعات پایانی دوشنبه ارزش سهام اینتل با افت ۴٫۱۸ درصدی مواجه شد. از طرفی در پایان روز گذشته، ارزش سهام انویدیا ۵٫۶۲ درصد رشد کرد. به گزارش CNBC، انویدیا به ‌خاطر تولید پردازنده‌ی گرافیکی و تراشه‌هایی برای هوش مصنوعی شرکتی نام‌آشنا و تا پیش از اعلام خبر جدید، پردازنده‌ی مرکزی تولید نمی‌کرد.
 
معماری جدید گریس (Nvidia Grace) که فعلا برای پردازنده‌های مرکزی کلاس دیتاسنتر معرفی شده است، نخستین جاه‌طلبی تیم سبز در حوزه‌ی CPU سرور محسوب می‌شود و در تلاش است اینتل را در بازاری که بیش از ۹۰ درصد از سهمش در اختیار این شرکت است، به چالش بکشد. اینتل در گزارش مالی خود اعلام کرد در سال ۲۰۲۰ موفق شده ۲۶٫۱ میلیارد دلار درآمد از واحد تجاری دیتاسنتر کسب کند (رشد ۱۱ درصدی سالانه). 
 
انویدیا می‌گوید پردازنده‌های سری گریس از معماری آرم استفاده می‌کنند. آرم تفاوت‌های محسوسی با معماری x86 دارد که در پردازنده‌های مرکزی اینتل به کار رفته است.
 
جن سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در مراسم شب گذشته‌ی GTC 2021 اعلام کرد گریس در کنار پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) و واحد پردازش داده (DPU) قرار می‌گیرد و به «سومین فناوری اساسی انویدیا برای رایانش» تبدیل می‌شود و «پیشرفته‌‌تر کردن هوش مصنوعی» را ممکن می‌کند. هوانگ می‌گوید‌ «انویدیا اکنون شرکتی سه‌تراشه‌ای است»؛ بدین معنی که به‌صورت مستقل CPU،اGPU و DPU می‌سازد.
 
انویدیا می‌گوید محققان از جمله اعضای آزمایشگاه ملی لس آلاموس وزارت انرژی ایالات متحده قصد دارند با استفاده از پردازنده‌های سری گریس، ابرکامپیوتر تولید کنند. 
 
انویدیا سال گذشته‌ی میلادی اعلام کرده بود با پرداخت ۴۰ میلیارد دلار آرم را از سافت بانک خریداری می‌کند و همچنان مجوز استفاده از مجموعه‌ دستورالعمل و هسته‌های آرم را به مشتریان این شرکت نظیر اپل و کوالکام می‌فروشد. پردازنده‌های آرم سلطه‌ی کاملی بر بازار گوشی هوشمند دارند؛ اما به ‌شکل گسترده در دیتاسنتر استفاده نمی‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.