تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 15, 2021
10:00 پنجشنبه، 26ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122890

روحانی در نشست با مدیران عرصه فناوری اطلاعات و دانش بنیان‌ها: تحول و انقلاب در زمینه ارتباطات از افتخارات این دولت است

 
رئیس جمهور از تحول و انقلاب در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از افتخارات دولت های یازدهم و دوازدهم نام برد و گفت: امروز تحولات عظیم و مهمی را در حوزه دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال، شبکه ملی اطلاعات و حمایت از شرکت های دانش بنیان و توسعه این شرکت ها در کشور شاهد هستیم که افتخار آمیز است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی بعداز ظهر چهارشنبه در نشست با مدیران عرصه فناوری اطلاعات و دانش بنیان ها که در نخستین روز از ماه مبارک رمضان که با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری محدود و ارتباط ویدئو کنفرانسی انجام شد، با بیان اینکه هر تحول و دگرگونی ممکن است خطرات و حاشیه هایی هم بدنبال داشته باشد، تاکید کرد: وظیفه ما این است که این تحولات را راهبری کرده و به درستی در مسیر رو به جلو هدایت کنیم.
روحانی تحولات دیجیتال و الکترونیکی شدن ارائه خدمات را برای کشور ضروری خواند و تصریح کرد: امروز بدون پیشرفت در ارتباطات و فناوری اطلاعات حرف زدن و برقراری ارتباط با جهان امکان پذیر نیست و نمی توان در دنیای امروز با تحولات شگرف آن، از علم و فناوری عقب ماند.
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز به واسطه گسترش شبکه پهن باند و راه‌اندازی بسیاری از خدمات دولت الکترونیک یک رفاه و آسایشی برای جامعه پدید آمده است، گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند اصلا زندگی بهتر با اسلام در تضاد است و انسان باید همیشه زاهد باشد، در فشار باشد و زندگی بسیار سطح پایین داشته باشد، اما هر چه در زندگی عامه مردم رفاه بیشتری وجود داشته باشد، این به نفع جامعه و همه مردم است.
 
روحانی با اشاره به اینکه در آغاز راه ایجاد تحول بزرگ ارتباطاتی در کشور در سال 93 درباره آن اتفاق نظر وجود نداشت، افزود: عده‌ای نگران مخاطرات ورود به این فضای جدید بودند و حتی می‌گفتند که زیان آن از فوایدش بیشتر است، اما دولت با درک صحیح از ضرورت این انقلاب بزرگ عزم خود را برای ایجاد آن جزم کرد.
 
رئیس جمهور اولین گام برای وقوع انقلاب ارتباطاتی در کشور را گسترش زیرساخت های ارتباطی و پهن باند عنوان کرد و اظهار داشت: اولین گام در این مسیر را دولت با گسترش زیرساخت برداشت و حالا نوبت بخش خصوصی بود که برای ارائه خدمات و امکانات در این بستر به میدان بیایند. افزایش شرکت‌های دانش بنیان از 50 شرکت در آغاز این دولت به حدود 6 هزار شرکت فعال، نشانه آشکاری از حضور جدی بخش خصوصی در این عرصه است.
 
روحانی با اشاره مجدد به اینکه دولت به خوبی ضرورت بهره‌مندی عمومی جامعه از فضا و امکانات جدید ارتباطاتی را درک کرد، ادامه داد: معتقدم امروز آحاد جامعه هم به خوبی این ضرورت را درک کرده و پذیرفته است. زمانی بود که مردم نگران امنیت روانی خانواده خود در بستر انقلاب ارتباطاتی بودند، اما امروز از همین بستر و ابزارها و خدماتی که در بستر آن ارائه می‌شود برای ارتقای امنیت روانی خود و خانواده‌شان بهره می‌گیرند.
 
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه از آغاز دولت یازدهم تا امروز، پهنای باند کشور بیش از 30 برابر شده که این گواه ایجاد شرایطی جدید برای جامعه است، تصریح کرد: امروز تمام شهرهای کشور و حدود 95 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند که این بستر امکان مناسبی برای ایجاد و رشد کسب و کارهای کوچک و متوسط فراهم کرده است.
 
روحانی خاطرنشان کرد: شخصا جلسات فراوانی را برای گسترش فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک برگزار کردم. برای بنده بسیار مهم بود که تا پایان این دولت تحول عظیم زیرساخت‌های ارتباطاتی به پایان برسد.
 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز بخش بزرگی از نظام سلامت دیجیتال شده است، گفت: یکی دیگر از بخش‌های بسیار مهمی که به دنبال دیجیتال شدن آن بودیم، بخش تجارت و راه‌اندازی سامانه یکپارچه تجارت بود. دیجیتال شدن این عرصه‌ها که بخش بزرگی از مردم با آن سر و کار دارند، گامی جدی و اساسی در زمینه ایجاد شفافیت به عنوان پیش‌نیاز مبارزه و حتی پیشگیری از فساد است.
 
روحانی با تاکید بر اینکه باید به نقطه‌ای برسیم که اگر کسی خواست در این کشور سرمایه‌گذاری کند، در کمتر از یک هفته و حتی 48 ساعت بتواند مقدمات کار را در بستر فضای مجازی انجام دهد، اضافه کرد: دنیای امروز دنیای رقابت است و باید بدانیم که ما در جهان تنها نیستیم و برای استفاده بهینه از فرصت‌ها نیاز به یک انقلاب در ارتباطات داشتیم که در این دولت اتفاق افتاد.
 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه شیوع کرونا به شکل کاملا ملموسی ضرورت گسترش دولت الکترونیک را بر همگان آشکار کرد، اظهار داشت: تحول و انقلابی که در 8 سال گذشته اتفاق افتاد در دوران کرونا به خوبی لمس شد. شیوع کرونا باعث شد در اطمینانی که درباره حفظ سلامت بشر در 100 سال گذشته ایجاد شده بود، اختلال بوجود آید و حالا باید برای دنیای پساکرونا برنامه‌ریزی کنیم.
 
روحانی تصریح کرد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان بر بستر گسترش پهن باند ایجاد نشده بودند و اینچنین تعداد و فعالیت آنها افزایش و توسعه نیافته بود، در شرایطی مثل ماه‌های آغازین شیوع جهانی کرونا که هر کشوری فقط به شهروندان خود می‌اندیشید و بر سر ماسک در جهان غوغایی به راه افتاده بود، چگونه می‌خواستیم با این ویروس خطرناک مواجه شویم!
 
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه انقلاب ارتباطی برای سلامت مردم، مبارزه با فساد، گسترش علم و دانش و مهارت، رفاه عمومی و رشد کسب و کار مردم ضروری بود، خاطرنشان کرد: اینکه اولین دیدار خود در ماه مبارک رمضان را به میزبانی از فعالان عرصه ارتباطات و مدیران شرکت‌های  دانش‌بنیان اختصاص دادیم، برای این بود که مردم بدانند این شرکت‌ها بخصوص در دوران شیوع کرونا چه خدمات بزرگی به کشور و جامعه ارائه کردند.
 
روحانی در آغاز سخنان خود با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: در این ماه رحمت و برکت الهی در واقع یک تزکیه و یک شستشوی قلبی و معنوی در جامعه ما و در جوامع اسلامی رخ می‌دهد که برای روح و پاکی قلب و طهارت باطن و حرکت درست ما در مسیر حق و جلوگیری از خطاها و انحرافات لازم است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.