تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 17, 2021
8:09 شنبه، 28ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122935

طرح تغییر سازمان ثبت احوال به سازمان مدیریت داده‌های کشور

ICTna.ir – نمایندگان مجلس شورای اسلامی ذیل طرح نظام جامع مدیریت داده‌های کشور و تسهیل ارایه خدمات الکترونیکی به مردم پیشنهاد دادند سازمان ثبت احوال کشور از وزارت کشور منتزع شده و با نام سازمان مدیریت داده‌های کشور زیر نظر مستقیم رئیس جمهور فعالیت کند.
 
Sabte Ahval.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، ارکان سازمان پیشنهادی شامل هیات امنا، شورای هماهنگی و نظارت بر داده‌های کشور و رئیس سازمان است که هیات امنای سازمان مرکب از رئیس جمهور (به عنوان رئیس هیات امنا)، رئیس قوه مقننه، رئیس قوه قضائیه، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد بود و وظیفه سیاست‌های راهبردی مدیریت بر داده‌های کشور، تصویب و اصلاح اساسنامه سازمان و عزل و نصب رئیس سازمان را برعهده خواهد داشت.
 
در این طرح پیشنهاد شده تا این سازمان علاوه بر وظایف قانونی سازمان ثبت احوال کشور، تبادل داده‌ها بین دستگاه‌های اجرایی و تبادل داده‌ها بین دستگاه‌های اجرایی با کسب و کارها و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت اصول حفاظتی و امنیتی با نظارت این سازمان انجام شود و هرگونه تبادل داده‌ها خارج از نظارت سازمان و بدون رعایت قوانین موجود و مصوبات شورا ممنوع است.
 
این سازمان باید یک سال بعد از زمان لازم‌الاجرا شدن این قانون نسبت به ایجاد سامانه ملی داده‌ها که حسب مورد در برگیرنده تمامی داده‌های هویتی، نشانی، تحصیلی، بهداشتی و درمانی، شغلی، حقوقی و قضایی، مجوزهای کسب و کار، اموال و دارایی، سرمایه‌گذاری، بانکی و مالیاتی تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی مقیم ایران باشد، اقدام کند.
 
بر این اساس، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است بسترهای امن و مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات را برای استقرار و توسعه سامانه ملی داده‌ها فراهم کند.
 
سامانه ملی داده‌ها به تمامی پایگاه‌های داده‌ای کشور که در اختیار دستگاه‌های اجرایی باشد، متصل خواهد شد و اطلاعات پایگاه‌های داده‌ای مذکور باید به صورت برخط در سامانه ملی داده‌ها قابل بهره‌برداری باشد.
 
فهرست داده‌های موردنظر سازمان درمورد هر یک از پایگاه‌های داده‌ای کشور جهت اتصال و بهره‌برداری در سامانه ملی داده‌ها و برنامه زمان‌بندی آن پس از تصویب در شورا توسط سازمان به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ می‌شود و تشکیل پایگاه‌های داده‌ای جدید توسط دستگاه‌های اجرایی کشور یا سایر اشخاص منوط به دریافت مجوز از سازمان خواهد بود.
 
گفتنی است، براساس این طرح پاسخ استعلام سازمان از پایگاه‌های داده‌ای کشور باید به صورت برخط به سازمان ارایه شود و هرگونه نگهداری، دسترسی با پردازش داده‌ها توسط دستگاه اجرایی یا سایر اشخاص نافی مالکیت عمومی و اعمال حاکمیت ملی بر داده‌ها توسط سازمان نخواهد بود.
 
همچنین تمامی دستگاه‌های متولی پایگاه‌های داده‌ای کشور مکلف هستند ساز و کار فنی و استانداردهای لازم برای حفظ امنیت فنی داده‌ها و جلوگیری از هک شدن پایگاه‌های داده‌ای تحت مدیریت خود را ایجاد و رعایت کنند.
 
بر این اساس، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است همکاری لازم برای حفظ امنیت فنی پایگاه‌های داده و جلوگیری از هک شدن را با همه دستگاه‌های مسوول ایجاد پایگاه‌های داده‌ای کشور داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.