سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 17, 2021
12:49 شنبه، 28ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122965

اولین اتوبوس برقی ایرانی در اردیبهشت ماه توسط مپنا رونمایی می‌شود

 
چند ماهی است که خبرهای خوشی از سوی گروه صنعتی مپنا به گوش می‌رسند. پس از اعلام ورود مپنا به حوزه ساخت خودروهای الکتریکی، اکنون مدیر عامل این شرکت از طراحی و تولید نخستین اتوبوس برقی کشور در اردیبهشت ماه امسال خبر داده است.
 
حمل و نقل پاک نقش مهمی در کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ دارد. متاسفانه با وجود اینکه بسیاری از شهرهای کشورمان از مشکل آلودگی هوا رنج می‌برند، هنوز هیچ تصمیم جامع و تاثیرگذاری برای ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی و یا استفاده از خودروهای پاک گرفته نشده است.
 
هرچند که در سال‌های گذشته شاهد برداشته شدن گام‌های کوچکی در جهت استفاده از تاکسی‌های هیبریدی و موتور سیکلت‌های برقی در کلان شهرها بوده‌ایم، اما همچنان آن عزم راسخی که برای پاک‌سازی حمل و نقل عمومی باید وجود داشته باشد، در سیاست‌های مدیریت شهری دیده نمی‌شود.
 
 علی آبادی، مدیر عامل گروه مپنا درباره امکان استفاده از خودروهای برقی گفته که خوشبختانه شبکه برق کشور، ظرفیت تامین نیاز این خودروها را خواهد داشت. علی آبادی به تاسیس ۸۵ هزار مگاوات نیروگاه تا به امروز و ۵ هزار مگاوات در آینده اشاره کرده که می‌تواند مشکل کمبود تولید برق را برطرف کند. او در ادامه، نوید رونمایی از اولین اتوبوس برقی تولید داخل را می‌دهد که در شهر مشهد و در اردیبهشت ماه پیش رو انجام خواهد گرفت.
 
علی آبادی مدعی شده که از یک شرکت سازنده اتوبوس داخلی در فرایند تولید اولین اتوبوس برقی ملی کمک گرفته شده است. تولید اتوبوس برقی به شکل بومی در کشور را باید به فال نیک بگیریم. البته امید می‌رود که قیمت تمام شده این محصول و سایر خودروهای الکتریکی مپنا در آینده طوری باشد که امکان ورود آنها به شکل گسترده به بازار فراهم گردد.
 
گفتنی است که براساس اطلاعات موجود، مپنا تمایلی به ورود مستقیم به بازار خودرو ندارد و به عنوان یک شرکت تکنولوژی محور درصدد است تا با توسعه فناوری خودروهای برقی، دانش و تجربه ساخت چنین وسایلی را در اختیار سازندگان قرار دهد و در واقع نسبت به فروش تکنولوژی اقدام نماید، طبیعتا در این زمینه مانند همیشه مشکلاتی برای تامین اعتبار و بودجه لازم برای خرید خودروهای برقی وجود دارد که اکنون به پاشنه آشیل برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل کشور تبدیل شده ‌است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.