تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 17, 2021
14:15 شنبه، 28ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122968

اتحادیه کسب وکارهای مجازی از رئیس‌جمهوری خواست تا محدودیت‌ حوزه فروش آنلاین دارو را رفع کند

 
اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در نامه‌ای به رئیس جمهوری درخواست کرد تا دستور رفع محدودیت‌ فعالیت استارت‌آپ‌هایی که در بخش تامین محصولات دارویی و داروهای بدون نسخه و اقلام بهداشتی فعالیت می‌کنند، را بدهد. از منظر این اتحادیه ایجاد محدودیت و ممنوعیت‌ها از سوی سازمان دارو و غذا برای این استارت‌آپ‌ها این ظن را تقویت می‌کند که اراده‌ محکمی در مقابل هرگونه تحول دیجیتال در عرضه محصولات بهداشتی و دارویی وجود دارد و سلامت مردم قربانی منافع صنفی گروه خاصی از جامعه شده است.
 
در نامه این اتحادیه با بیان اینکه با گذشت بیش از یک‌سال از شیوع کرونا و رسیدن به پیک چهارم همه‌گیری این ویروس در ایران، استارت‌آپ‌ها با هوشمندسازی خدمات مورد نیاز مردم به یکی از قهرمان‌های اصلی مبارزه با بیماری در کشورمان تبدیل شدند،خدمات عرضه شده توسط استارت‌آپ‌ها را برشمرد: «از حوزه‌ آموزش گرفته تا تامین مایحتاج ضروری، همگی تاثیر چشمگیری در کاهش رفت‌وآمدهای غیرضروری ایجاد کردند. در این بین استارتاپ‌هایی که در بخش تامین محصولات دارویی و داروهای (OTC) و اقلام بهداشتی فعال بودند مراجعات حضوری به یکی از پرریسک‌ترین نقاط آلوده به ویروس را ساماندهی کردند.»
 
از منظر اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی شبکه‌های بهداشتی و داروخانه‌ها از جمله اماکن پر رفت‌وآمدی محسوب می‌شوند که احتمال تردد افراد مبتلا به کرونا در آنها بیش از سایر نقاط است و به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، بر اساس مطالعات دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه واشنگتن (University of Washington)، کار در داروخانه به عنوان دومین شغل پرخطر در زمان کرونا شناخته شده ‌است.
 
این اتحادیه خطاب روحانی آورده است که سران دولت، علی الخصوص شخص جنابعالی، پیش از همه متوجه اهمیت فعالیت استارتاپ‌ها در این دوران شده‌اید و از همین رو بارها در جلسات مشترک با ستاد ملی مقابله با کرونا بر لزوم حمایت از فعالیت کسب‌وکارهای آنلاین در راستای کمک به در خانه ماندن مردم تاکید کرده‌اید.
 
اتحادیه همچنین به شعار سال اشاره می‌کند و گفته: « سال ۱۴۰۰ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شد و ایشان در یکی از سخنرانی‌های مهم سال ۹۹ خود به اقدامات صورت‌گرفته از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت، خاصه در دوران کرونا، اشاره کردند و خواستار کمک به تداوم فعالیت این بخش شدند.»
 
آنطور که در این نامه آمده اکنون استارتاپ‌های فعال در ارسال محصولات بهداشتی و دارویی که دارای مجوز فعالیت از اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی به عنوان تنها نهاد قانونی در این حوزه هستند، با برخی دستورالعمل‌ها و ضوابط قدیمی و به‌روزنشده توسط سازمان غذا ودارو مواجه‌اند که اجازه هرگونه فعالیتی را از آنها سلب کرده و متاسفانه رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای فراوان با این سازمان نیز به نتیجه‌ای نرسیده است.
 
اتحادیه معتقد است که  این موضوع این ظن را تقویت می‌کند که اراده‌ محکمی در مقابل هرگونه تحول دیجیتال در عرضه محصولات بهداشتی و دارویی وجود دارد و سلامت مردم قربانی منافع صنفی گروه خاصی از جامعه شده است. همانطور که اتحادیه در این نامه آورده کمیته حمایت از کسب‌وکار (کمیته ماده ۱۲ قانون احکام دائمی) با مشارکت معاونت حقوقی ریاست جمهوری و نهادهای ذی‌ربط دیگر در این مورد تشکیل جلسه داده و از سازمان غدا ودارو درخواست کرده که ضوابط مربوطه را بازنگری یا طراحی کند و این سازمان از درخواست این کمیته نیز تا امروز استنکاف کرده است.
 
اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در پایان این نامه ضمن درخواست دستور رفع محدودیت‌ها از سوی رئیس جمهوری،اعلام می‌کند که آماده خدمت‌رسانی در بستری کاملا شفاف هستند. چون با تکیه بر خدمات این بخش می‌توان حضور فیزیکی در داروخانه‌ها را به حداقل رساند و دغدغه مردم را در تامین محصولات بهداشتی و دارویی مرتفع کرد.
 
اتحادیه تاکید کرد که پلتفرم‌های ارسال محصولات داروخانه‌ای فروشنده دارو نیستند، بلکه اقلام بهداشتی و دارویی‌ را با همکاری داروخانه‌ها به طور مستقیم و با نظارت مسئولین فنی از خود داروخانه به دست متقاضی می‌رسانند. تلاش این پلتفرم‌ها بر این است که فرآیند ارسال محصولات بهداشتی و دارویی را به‌گونه‌ای انجام دهند تا نگرانی‌های سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به حداقل برسد و در عین حال در پیک چهارم کرونا سهم موثری در کاهش رفت‌وآمدهای غیرضروری و حفظ جان میلیون‌ها انسان داشته باشند.
 
سازمان غذا و دارو از سال گذشته تاکنون مانع فروش مکمل‌ها و  داروهای بدون نسخه (OTC)به صورت آنلاین شده است. این موضوع درحالی است که استارت‌آپ‌های این حوزه معتقد هستند در این شرایط که باید تردد مردم کاهش پیدا کند، وزارت بهداشت باید هرچه زودتر دستورالعمل و ضوابط در این حوزه را تدوین کند، برخی از نهادها هم بیان کردند در روزهای پایانی دولت سازمان غذا و دارو به یک بی‌تصمیمی رسیده است و منافع صنفی را به استارت‌آپ‌ها ترجیح می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.