تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 18, 2021
8:57 یکشنبه، 29ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122977

درخواست اتحادیه کسب و کارهای مجازی برای رفع محدودیت فروش اقلام بهداشتی غیردارویی

 
اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار رفع محدودیت‌های استارتاپ‌های فعال در بخش تامین محصولات دارویی و داروهای OTC شد. در این نامه اتحادیه با تشریح محدودیت‌های ایجاد شده برای استارتاپ‌های دارویی از سوی سازمان غذا و دارو، این محدودیت‌ها را بر اساس دستورالعمل‌ها و ضوابط قدیمی و به‌ روز نشده سازمان غذا و دارو عنوان کرده است. سازمان غذا و دارو طی روزهای گذشته بارها با فروش آنلاین اقلام غیردارویی مخالفت خود را اعلام کرده است.
 
متن کامل نامه به شرح زیر است
 
امروز با گذشت بیش از یک سال از شیوع کرونا و رسیدن به پیک چهارم همه‌گیری این ویروس در ایران، استارتاپ‌ها با هوشمندسازی خدمات مورد نیاز مردم به یکی از قهرمان‌های اصلی مبارزه با بیماری در کشورمان تبدیل شدند. استارتاپ‌های فناوری موفق شدند ساماندهی بخش مهمی از نیازها و فعالیت‌های روزمره مردم را در این شرایط سخت برعهده بگیرند، از حوزه‌ی آموزش گرفته تا تامین مایحتاج ضروری، همگی تاثیر چشمگیری در کاهش رفت‌وآمدهای غیرضروری ایجاد کردند. در این بین استارتاپ‌هایی که در بخش تامین محصولات دارویی و داروهای OTC (بدون نیاز به نسخه) و اقلام بهداشتی فعال بودند مراجعات حضوری به یکی از پرریسک‌ترین نقاط آلوده به ویروس را ساماندهی کردند.
 
 
 
شبکه‌های بهداشتی و داروخانه‌ها از جمله اماکن پر رفت‌وآمدی محسوب می‌شوند که احتمال تردد افراد مبتلا به کرونا در آنها بیش از سایر نقاط است و به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، بر اساس مطالعات دانشکده بهداشت عمومی (School of Public Health) دانشگاه واشنگتن (University of Washington)، کار در داروخانه به عنوان دومین شغل پرخطر در زمان کرونا شناخته شده ‌است. سران دولت، علی الخصوص شخص جنابعالی، پیش از همه متوجه اهمیت فعالیت استارتاپ‌ها در این دوران شده‌اید و از همین رو بارها در جلسات مشترک با ستاد ملی مقابله با کرونا قویا بر لزوم حمایت از فعالیت کسب‌وکارهای آنلاین در راستای کمک به در خانه ماندن مردم تاکید کرده‌اید. همچنین سال ۱۴۰۰ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شد و ایشان در یکی از سخنرانی‌های مهم سال ۹۹ خود به اقدامات صورت‌گرفته از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت، خاصه در دوران کرونا، اشاره کردند و خواستار کمک به تداوم فعالیت این بخش شدند.
 
اکنون استارتاپ‌های فعال در ارسال محصولات بهداشتی و دارویی که دارای مجوز فعالیت از اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی به عنوان تنها نهاد قانونی در این حوزه هستند، با برخی دستورالعمل‌ها و ضوابط قدیمی و به‌روزنشده توسط سازمان غذاودارو مواجه‌اند که اجازه هرگونه فعالیتی را از آن‌ها سلب کرده است و متاسفانه رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای فراوان با این سازمان نیز به نتیجه‌ای نرسیده است. این موضوع این ظن را تقویت می‌کند که اراده‌ی محکمی در مقابل هرگونه تحول دیجیتال در عرضه محصولات بهداشتی و دارویی وجود دارد و سلامت مردم قربانی منافع صنفی گروه خاصی از جامعه شده است. شایان ذکر است که کمیته حمایت از کسب‌وکار (کمیته ماده ۱۲ قانون احکام دائمی) با مشارکت معاونت حقوقی ریاست جمهوری و نهادهای ذی‌ربط دیگر در این مورد تشکیل جلسه داده و از سازمان غداودارو درخواست کرده که ضوابط مربوطه را بازنگری یا طراحی کند و این سازمان از درخواست این کمیته نیز تا امروز استنکاف کرده است.
 
ضمن درخواست دستور رفع محدودیت‌ها از جنابعالی، اعلام می‌داریم که آماده خدمت‌رسانی در بستری کاملا شفاف هستیم. با تکیه بر خدمات این بخش می‌توان حضور فیزیکی در داروخانه‌ها را به حداقل رساند و دغدغه مردم را در تامین محصولات بهداشتی و دارویی مرتفع کرد. پلتفرم‌های ارسال محصولات داروخانه‌ای فروشنده دارو نیستند، بلکه اقلام بهداشتی و دارویی‌ را با همکاری داروخانه‌ها به طور مستقیم و با نظارت مسئولین فنی از خود داروخانه به دست متقاضی می‌رسانند. تلاش این پلتفرم‌ها بر این است که فرآیند ارسال محصولات بهداشتی و دارویی را به‌گونه‌ای انجام دهند تا نگرانی‌های سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به حداقل برسد و در عین حال در پیک چهارم کرونا سهم موثری در کاهش رفت‌وآمدهای غیرضروری و حفظ جان میلیون‌ها انسان داشته باشند.
 
با امید که در این بزنگاه تاریخی بیش از پیش شاهد همراهی و همدلی با استارتاپ‌های خدمت‌رسان به مردم باشیم.
 
اتحادیه کشوری‌ کسب‌وکارهای مجازی
 
اختلاف برخی نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت
براساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، فروش انواع مکمل‌های غذایی و دارویی در فضای مجازی تنها از طریق وبسایت داروخانه‌های آنلاین دارای مجوز امکان‌پذیر است و ارائه این نوع کالاها در سایر پلتفرم‌های خرده فروشی آنلاین ممنوع است.
 
از طرفی پلتفرم‌هایی مانند دیجی‌کالا معتقد هستند که استفاده از تمام ظرفیت‌های تجارت الکترونیک برای دسترسی به کالاهای سلامت محور غیر دارویی که ارتباط مستقیم با سلامت مردم به‌ویژه در ایام کرونا دارند، ضروری است.
 
به گفته نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هیچ منع قانونی برای فروش داروهای غیرنسخه‌ای در فروشگاه‌های آنلاین نیست. این در حالی است که روز دوشنبه سخنگوی سازمان غذا و دارو در یک توییت گفت که فروش دارو و اقلام غیردارویی قابل فروش در داروخانه‌های آنلاین در سایر فروشگاه‌های آنلاین مجاز نیست. فروش اقلام غیردارویی به صورت آنلاین و غیرحضوری در شرایطی که کشور موج چهارم کرونا را پشت‌سر می‌گذارد، از اهمیت دو چندانی برخوردار است؛ این تناقض در صحبت‌های مسئولان باعث بلاتکلیفی داروخانه‌های آنلاین و مارکت‌پلیس‌ها شده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.