تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 18, 2021
9:41 یکشنبه، 29ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122986

فرار مالیاتی گوگل در ایرلند

 
گزارشی جدید نشان می دهد زیرمجموعه گوگل در اروپا واقع در ایرلند با استفاده از یک ساختار ۷۵.۴ میلیارد دلاری سود شرکت را بدون پرداخت مالیات جابجا کرده است.
 
 به نقل از آیریش تایمز، گوگل بیش از ۷۵.۴ میلیون دلار (۶۳ میلیارد یورو) سود خود را با استفاده از یک ساختار مالیاتی به نام «دابل آیریش» در سال ۲۰۱۹ میلادی منتقل کرده است.
 
این شرکت فناوری با استفاده از ساختار مالیاتی مذکور پول را از شرکت «گوگل ایرلند هولدینیگ آنلیمیتد» به شکل سود سهام و اشکال دیگر پرداخت، خارج کرده است.
 
چنین اقدامی به گوگل اجازه داده تا از پرداخت مالیات شرکتی در ایرلند و ایالات متحده آمریکا (محل استقرار دفتر مرکزی و شرکت مادر آن) فرار کند. گوگل ایرلند هولدینگ در سال ۲۰۱۹ میلادی از سودآوری ۱۳ میلیارد دلاری پیش از پرداخت مالیات خبر داده بود که طبق حساب‌های موجود این رقم بدون مالیات بوده است.
 
یک سال قبل از آن واحد گوگل در ایرلند ۲۳ میلیارد یورو سود سهام پرداخت کرد و درآمد شرکت نیز ۲۵.۷ میلیارد دلار اعلام شد.
 
گوگل از شکاف قانونی «دابل آیریش» برای انتقال میلیاردها دلار سود خود از ایرلند به برمودا استفاده کرده است. به این ترتیب درآمد مذکور از دسترس مقامات مالیاتی آمریکا دور شده بود.
 
ساختار دابل آیریش شامل شرکت‌هایی است که مالکیت معنوی خود را به شکل شرکت صوری در ایرلند ثبت می‌کنند. این شرکت صوری نیز از منطقه‌ای که بهشت مالیاتی است، مانند برمودا کنترل می‌شود.
 
ایرلند در سال ۲۰۱۵ میلادی این ساختار را ممنوع کرد اما تا پایان ۲۰۲۰ به شرکت‌ها مهلت استفاده از آن را داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.