اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

گوشی

April 18, 2021
12:09 یکشنبه، 29ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122992

داستان تونل مجازی و دیدن آن طرف کره زمین با موبایل چیست؟

«گوگل فلوم» نام قابلیت جدیدی است که برای مشاهده مستقیم آن طرف کره زمین از هر جا که کاربر ایستاده است، با بهره‌گیری از فناوری واقعیت افزوده استفاده می‌کند. اما نحوه کار این قابلیت جدید چگونه است؟
 
 
 شاید تا به حال به این فکر کرده باشید طرف مقابل شما در آن سوی کره زمین چه خبر است و دقیقا کجا می‌شود. اکنون شرکت گوگل سرویس جدیدی را معرفی کرده است که کاربران با نشانه رفتن دوربین گوشی هوشمند اندرویدی خود به هر نقطه دلخواه روی زمین، می‌تواند مستقیما از هسته زمین عبور کنند و دقیقا به نقطه مقابل آن سوی جهان بروند.
 
گوگل با معرفی این برنامه جدید که در واقع از واقعیت ترکیبی بهره می‌برد، به کاربران امکان می‌دهد به صورت کاملاً واقعی آن طرف دنیا را ببینند. این برنامه که «فلوم» (Floom) نام دارد مبتنی بر پلتفرم آزمایشی نمایش واقعیت ترکیبی گوگل موسوم به «WebXR» است که آزمایش‌های مختلف واقعیت افزوده و واقعیت مجازی بر بستر آن انجام می‌گیرد.
 
«فلوم» اساساً از طریق یک سایت موبایلی کار می‌کند که فقط در مرورگر «کروم» برای اندروید کار می‌کند. وقتی این سایت را باز می‌کنید، مجموعه‌ای از مجوزها را می‌طلبد که شامل خواندن مختصات GPS و استفاده از دوربین است. پس از فعال کردن این‌ها، کاری که باید انجام دهید این است که دوربین را باز کنید، آن را به سمت زمین نشانه بروید و کمی دور بزنید تا دوربین، فضای اطراف شما را بخواند. سپس «فلوم» مختصات شما را می‌خواند و مستقیماً از آن نقطه تونلی به آن سوی کره زمین می‌زند. در نهایت یک نما از «گوگل ارث» از آن سوی دنیا به روی شما باز می‌شود.
 
با استفاده از این سرویس که فعلاً فقط روی مرورگر "کروم" در گوشی‌های هوشمند اندرویدی کار می‌کند، می‌توان از طریق تونل‌های مجازی که برنامه ایجاد می‌کند، آن سر دنیا را دید. با توجه به اینکه سفرهای بین‌المللی در حال حاضر تقریباً از فهرست خارج شده‌اند، "فلوم" برای ما راهی جالب برای کاوش جهان فراهم کرده است.
 
این ابزار جدید که از فناوری «واقعیت افزوده» (AR) استفاده می‌کند، نقطه مقابل هر کاربر را در آن سوی کره زمین نشان می‌دهد و در واقع بیشتر جنبه سرگرمی دارد.
 
«فلوم» از شما می‌خواهد که گوشی خود را به سمت زمین بگیرید، روی یک نماد شبیه به گردباد که در واقع حالت حفاری زمین را دارد، ضربه بزنید و یک نگاه اجمالی به آن سوی کره زمین بیاندازید.
 
همانطور که می‌دانیم، اغلب قسمت‌های کره زمین را اقیانوس‌ها تشکیل داده‌اند و عجیب نیست که در بسیاری از نقاط دنیا، "فلوم" تنها آب را به کاربران نمایش دهد. به عنوان مثال کاربرانی که در تهران این سرویس را امتحان می‌کنند، با اقیانوس آرام جنوبی مواجه می‌شوند و عموم کاربران در ایران نیز به آب می‌رسند. البته گوگل در هنگام انتخاب محل مورد نظر برای حفاری و تونل زدن به آن سوی کره زمین در بالای صفحه نمایش، به خشکی یا دریا رسیدن را نشان می‌دهد.
 
در نهایت با لمس نام محلی که آن سوی کره زمین قرار دارد می‌توان به «گوگل ارث» متصل شد و در آن طرف زمین به گشت و گذار پرداخت.
 
گفتنی است که این سرویس فقط با گوشی‌های هوشمند اندرویدی و از طریق نسخه به‌روزرسانی شده مرورگر «کروم» در دسترس است و با لپ تاپ و رایانه شخصی نمی‌توان به آن دسترسی داشت.
 
البته برخی کاربران گزارش داده‌اند که با آزمایش دو یا چند باره این سرویس در یک نقطه مشخص، با نتایج متفاوت و عکس‌های با کیفیت متفاوتی روبرو شده‌اند که نشان از بی‌نقص نبودن "گوگل فلوم" دارد. البته همانطور که گفته شد این سرویس بیشتر جنبه سرگرمی دارد و وجود چنین اشکالاتی در آن را می‌توان نادیده گرفت.
 
زیبایی این سرویس این است که به نوعی باعث می‌شود هر کجا را که می‌خواهیم، ببینیم و مشاهده کنیم که آن طرف کره زمین از جایی که ما ایستاده‌ایم از نظر جغرافیایی به چه شکل است.
 
گوگل در سال ۲۰۰۱ برای اولین بار از سرویس «گوگل ارث» رونمایی کرد تا نخستین سرویس نقشه و مسیریابی خود را به کاربران ارائه دهد. در نهایت در سال ۲۰۰۵ بود که این سرویس را به صورت رسمی به روی کاربران سراسر جهان گشود و در نهایت شاید بتوان گفت که به بهترین و موفق‌ترین سرویس‌های نقشه و مسیریابی در دنیا تبدیل شد.
 
اکنون «گوگل فلوم» نشان می‌دهد که فناوری واقعیت افزوده، مجازی یا ترکیبی چگونه می‌تواند کاربردی و جذاب باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.