تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 19, 2021
9:47 دوشنبه، 30ام فروردینماه 1400
کد خبر: 123031

ارتقا سطح آموزش در مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال

فعالیت مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال در قالب پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، این امکان را فراهم خواهد آورد تا در آینده با استفاده از نتایج پژوهش‌هایی که در حوزه ICT در این پژوهشگاه انجام می شود، سطح آموزش را بالاتر آوریم.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، عباسی شاهکوه رئیس مرکز آموزش مهارت های تحول دیجیتالی درخصوص پیشینه این مرکز گفت: دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات حدود سه دهه با مجوز شورای گسترش آموزش عالی فعالیت و دانشجوهای زیادی را تربیت نموده است که در بخش های مختلف ICT چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی نیرو های تاثیرگذاری بوده اند. وی افزود: این دانشکده در این سه دهه فراز و نشیب‌های زیادی را داشته است تا نهایتاً در سال ۱۳۹۶ برمبنای تصمیم شورای‌عالی اداری مبنی بر عدم تربیت دانشجو توسط دستگاه‌های اجرایی، این فعالیت دانشکده به اتمام رسید. وی ادامه داد: اما بر مبنای تصمیمی که در سطح وزارت ارتباطات گرفته شد به این دلیل که آموزش‌های کوتاه‌مدت و تخصصی و مهارتی مورد نیاز بخش ICT می باشد، قرار شد مجموعه‌ای به نام مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال ایجاد شود و با بحث‌ها و بررسی‌های مفصلی که در سطح وزارت‌خانه انجام‌شد، نهایتاً به دلیل سنخیتی که وجود داشت تصمیم‌ بر آن شد که این مرکز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شود که نهایتاً با تصویب هیئت‌امنای دو مجموعه، این ساختار در پژوهشگاه ایجاد شد و  از ابتدای امسال دانشکده علمی کاربردی در قالب مرکز آموزش مهارت های تحول دیجیتال به فعالیت قانونی خود ادامه می دهد.
 
عباسی شاهکوه درخصوص وظایف این مرکز گفت: آنچه به‌عنوان وظایف و اهداف برای این مرکز ترسیم شد، عمدتاً برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و اجرای آموزش‌های تخصصی، شغلی و مهارتی است. آموزش‌هایی که مرتبط با توسعه کارآفرینی و کمک به شرکت‌های نوپا و دانش بنیان باشد و توسعه آموزش‌های تخصصی در فناوری‌های نوظهور مثل هوش مصنوعی ،IoT ،5G  و حوزه‌هایی که ممکن است بخش خصوصی کمتر وارد آن شود، بی شک اگر بخش خصوصی در جایی وارد آموزش شود این مرکز به‌صورت برون سپاری از توان بخش خصوصی استفاده می‌کند، البته ارزیابی و تعیین چارچوب‌های آموزش را نهایتاً خود این مرکز بر‌عهده می گیرد تا آموزش‌های مورد نیاز بخش تأمین شود و طبیعتاً هدف کلی ما تربیت نیروی انسانی متخصص می باشد تا علاوه ‌بر آشنایی کامل به فناوری‌های آینده و فناوری‌های جدید، در زمینه آموزش مهارت های نرم نیز فعالیت داشته باشیم. وی افزود منظور از آموزش‌های نرم مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های تحلیل مشکلات، حل مسئله و امثال این‌ها است که این‌ آموزش ها هم علاوه‌بر مهارت‌های فنی و مهندسی در آینده بسیار مورد نیاز خواهند بود. علاوه‌ بر موارد گفته شده در چارچوب سیاست‌های دولت، بحث سنجش صلاحیت حرفه‌ای نیز جزء اهداف این مرکز در نظر گرفته شده است. این‌که این مرکز در قالب پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند این امکان را فراهم خواهد آورد تا بتوانیم در آینده از نتایج پژوهش‌هایی که در حوزه ICT در این پژوهشگاه انجام می شود، برای آموزش‌ها استفاده نموده و از تعداد قابل‌توجهی عضو هیئت‌علمی متخصصی که در پژوهشگاه هستند استفاده کنیم و سطح آموزش را بالاتر آوریم. یکی دیگر از اهدافی که برای مرکز دیده‌شده آینده‌پژوهی در حوزه آموزش و همکاری بین‌المللی در حوزه آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال و ICT است که ان‌شاءالله به آن خواهیم پرداخت.
 
وی گفت: برای رسیدن به این اهداف و ماموریت‌هایی که برای ما در نظر گرفته شده یک‌سال گذشته فعالیت گسترده‌ای را شروع کرده ایم و حتی با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که یک بخش تخصصی در بخش خصوصی حوزه ICT می باشد، در قالب یک پروژه  تمام آن چیزی که مورد نیاز است در آینده بخواهیم روی آن کار کنیم و نیاز کشور می باشد را احصا کرده‌ایم و برمبنای آن برنامه‌ریزی نموده ایم. ما در سال ۹۹ بخشی از کلاس های مربوط به حوزه‌ فناوری‌های نوظهور را برگزار کردیم. به‌عنوان نمونه دوره صد ساعته برای ۵G  را با همکاری متخصصین مجربی که در کشور می‌شناختیم برنامه‌ریزی کردایم و تعداد حدود بیست نفر در این دوره مهارت‌هایی را آموزش دیدند و مشابه این دوره‌ها را طراحی کردیم و ان‌شاءالله در سال جدید نیز با کمک پژوهشگاه و ظرفیتی که در پژوهشگاه هست آن را توسعه خواهیم داد. 
 
عباسی شاهکوه در ادامه توضیح داد: علاوه‌بر آن به دلیل آنکه در حوزه آموزش‌های مهارتی فقط بحث‌های تئوری مطرح نیست و قاعدتاً باید آزمایشگاه‌ها را تجهیز کنیم، آزمایشگاه‌هایی که وجود داشت را ارتقا دادیم و در حوزه‌های مختلف آنها را تکمیل می‌کنیم تا بتوانیم آموزش هایمان را به‌صورت عملی هم در آینده انجام دهیم.
 
وی در رابطه با آموزش مهارت برای سربازان وظیفه گفت: در دو سال اخیر با همکاری قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان، بخش مربوط به ICT را ما برعهده داریم و به کمک همه استان‌ها و تمام بخش‌هایی که درگیر هستند می‌توانیم آن نمونه را برای بخش‌های دیگر نیز پیاده کنیم. در این مرکز تعداد زیادی سرباز تحت آموزش هستند که البته این کار به صورت مستقیم انجام نمی شود بلکه ما مربیان را آموزش و به آنها گواهی می‌دهیم و مربیان به سربازان آموزش می‌دهند و به‌همین نحو تعداد زیادی را با کمک همه بخش‌های درگیر پیش می‌بریم و امیدواریم که در آینده بتوانیم برای بقیه آموزش‌ها هم از این الگو استفاده کنیم.    
 
عباسی شاهکوه درخصوص مخاطبین این مرکز گفت: مخاطبین مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال همچون گذشته در وهله اول کارکنان بخش‌های مختلف خود وزارت ICT هستند. بخش عمده‌ای از آموزش کارکنان بخش‌های مختلف ICT مثلاً شرکت زیرساخت، سازمان تنظیم مقررات و بقیه بخش‌ها و وزارت‌خانه به‌عهده دانشکده بود و این مسیر را قطعا ادامه خواهیم داد چون معتقدیم کسانی که در وزارت‌خانه و در بخش‌های مختلف کار می‌کنند دائماً نیاز به آموزش‌های نوین در زمینه فناوری‌ها و آموزش‌ مهارت‌های نرم خواهند داشت. علاوه‌بر این برنامه‌ریزی‌شده است تا با کمک پژوهشگاه این مسیر را توسعه داده و به بخش خصوصی نیز وارد شویم و در آموزش نیروی انسانی شرکت‌های درگیر در بخش خصوصی هم مشارکت داشته باشیم و امیدوار هستیم در آینده با توسعه کارهایمان و بهره گیری از امکاناتی که در فضای مجازی وجود دارد، که در دوره کرونا نیز به‌خوبی از آن استفاده کرده‌ایم و عمده کلاس‌هایمان به‌صورت مجازی برگزار شد، با استفاده از این پلتفورم ها بتوانیم آموزش‌ها را به‌صورت عمومی‌تر با تهیه محتواهای مناسب برای ترویج تحول دیجیتال و حوزه ICT  به دیگر دستگاه‌های اجرایی کشور و حتی در سطح عمومی جامعه برای ارتقاء سواد دیجیتال یاری رسانیم. بنابراین مخاطبین ما می‌توانند به‌ترتیب از وزارت‌خانه، بخش خصوصی ، دستگاه‌های دیگر و حتی در سطح عموم مردم در آینده گسترش پیدا کند.  
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.