اپراتورها

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

April 19, 2021
13:08 دوشنبه، 30ام فروردینماه 1400
کد خبر: 123086

جلسه شرکت های ICT کنیا با اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران برگزار شد

 
به دنبال افتتاح پایگاه صادراتی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در پایتخت کنیا ، اولین جلسه مجازی شرکت های کنیایی فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور سفیر ایران در کنیا با شرکت های ایرانی برگزار شد.
 
 بعد از برگزاری چندین جلسه مجازی با حضور دکتر داوود ادیب و فریبرز نژادادگر _رئیس و دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران با دکتر جعفر برمکی (سفیر ایران در کنیا) و هماهنگی های به عمل آمده و بحث و بررسی پیرامون فعالیت شرکت های این صنعت در بازار کشورهای آفریقایی (کنیا) اولین جلسه مجازی با همت و تلاش سفارت ایران در کنیا، سفیر محترم کشورمان در آن کشور و اتاق بازرگانی کنیا، با حضور شرکت های صنعت ICTکنیایی و ایرانی برگزار شد.
 
در این جلسه ابتدا در رابطه با فعالیت و خدمات اتحادیه و شرکت های عضو آن توضیحاتی توسط محمدحسین خلج، دبیر کمیسیون صادرات اتحادیه ارائه شد و پس از آن شرکت های ایرانی حاضر در جلسه به بیان خدمات و فعالیت مجموعه های خود پرداختند و شرکت های کنیایی نیز شرح کوتاهی از فعالیت های خود ارائه داده و در عین حال پرسش و پاسخی نیز در این جلسه صورت گرفت.
 
یکی از سوالات شرکت های کنیایی دررابطه با حمایت های دولت ایران از صنعت ICT و پروژه های مرتبط با آن در بازارهای بین المللی بود که محمد اخوان، معاون فنی یکی از شرکتهای عضو اصلی کمیسیون صادرات اتحادیه به بیان توضیحاتی در این زمینه پرداخت و به حمایت مجموعه های مرتبط و مختلف از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد.
 
اما دکتر جعفر برمکی_ سفیر جمهوری اسلامی ایران درکنیا که مدیریت جلسه را نیز به عهده داشت، گفت: باتوجه به اینکه کنیا تامین کننده نیاز کشورهای همسایه است، ضرورت حضور شرکتهای ایرانی در حوزه ICT را دوچندان می کند.
 
وی اظهار کرد: با ایجاد پایگاه صادراتی اتحادیه صنعت مخابرات ایران درکنیا و با توجه به ارتباطاتی که با مقامات کشور کنیا و همچنین ارتباطی که با شبکه ای از فعالان اقتصادی دارم این امکان فراهم آمده است تا بتدریج ضمن ارائه ظرفیتهای کشور، اتحادیه صادر کنندگان صنعت مخابرات و بطور کلی صنعتICT به طرفهای کنیایی معرفی شوند.
 
وی گفت: من بعنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا تصمیم دارم بسیاری از جلسات خود با مقامات کشور کنیا در حوزه اقتصادی را در مرکز نوآوری فناوری ایران در نایروبی برگزار کنم تا فرصتی فراهم آید که بطور مستقیم به معرفی این مرکز و خدمات و محصولاتی که ارائه می نماید، بپردازم. علاوه بر آن، بسیاری از رویدادهای مرتبط با سفارت در حوزه های مختلف می تواند در این مرکز برگزار شده تا بتواند به معرفی هرچه بیشتر مرکز منجر شود.
 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا بیان کرد: بدیهی است حوزه ICT به عنوان صنعتی به سرعت در حال رشد می تواند از این فضا برای دسترسی به بازار کنیا در درجه اول و در مرحله بعد به بازار کشورهای شرق آفریقا شامل ( تانزانیا، سودان جنوبی، اوگاندا، رواندا و بروندی) و در مقیاس بزرگتر به بازار مشترک جنوب شرق و شرق آفریقا تحت عنوان کومسا متشکل از ۲۲ کشور آفریقایی (از شمال آفریقای جنوبی تا تونس در شمال) دسترسی داشته باشد. علاوه بر آن، با راه اندازی منطقه آزاد تجارت درون قاره ای آفریقا از ابتدای سال ۲۰۲۱، دسترسی سهل تر به بازارهای کل قاره فراهم خواهد آمد.
 
وی با اشاره به اینکه در آینده ای نه چندان دور ، ۶۰ درصد تجارت دنیا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام‌خواهد گرفت گفت:
حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به سرعت در حال رشد است و در آینده ای نه چندان دور انتظار می رود که بیش از ۶۰ درصد تجارت جهانی در این حوزه انجام گیرد.
 
برمکی ادامه داد: کنیا به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در حوزه ارتباطات، نیازهای متعددی دارد که توانمندیهای کشورمان می تواند ضمن رفع این نیازها، به آنها در کسب درآمد بیشتر و ایجاد اشتغال کمک کرده و در عین حال صادرات غیرنفتی کشورمان نیز از این طریق افزایش یابد. برای مثال، بیش از ۸۰ درصد مردم کنیا به شبکه موبایل دسترسی دارند که از این میزان ، بیش از ۹۰ درصد آنها به اینترنت موبایل دسترسی دارند، این بدین معناست که بازار بزرگی در این حوزه وجود دارد که باید از آن بهره برداری کرد.
 
وی در عین حال تاکید کرد: کنیا علاوه بر بازار خود، بدلیل زیرساختهای مناسبی که در اختیار دارد، تامین کننده نیاز کشورهای همسایه نیز می باشد که ضرورت حضور شرکتهای ایرانی در حوزه ارتباطات و اطلاعات را دوچندان می کند.
 
سفیر ایران در کنیا همچنین اظهار کرد: خانه نوآوری و فناوری ایران (I-HIT) که در ساختمان قدیم سفارت جمهوری اسلامی ایران در کنیا مستقر شده است، با هدف توسعه صادرات محصولات دانش بنیان کشورمان تاسیس شد ، مضاف بر آن، این پایگاه با استقرار حوزه های مختلف دانش بنیان می تواند با ارائه محصولات متنوع، سبدی از کالاها و خدمات مورد نیاز بازار این کشور را تامین نماید.
 
وی در عین حال بیان کرد: دربسیاری از موارد با تقاضاهایی برای محصولات کشورمان روبرو هستیم در حالیکه امکان به نمایش گذاشتن آنها و ارائه مشخصات تخصصی وجود ندارد و بدیهی است که کارشناسان سفارتخانه ها دارای ظرفیت لازم برای ارائه توضیحات تخصصی و فنی در باره محصولات کشورمان نیستند،بنابراین ضرورت دارد تا با حضور متخصصان کشورمان در این نوع مراکز، اطلاعات مورد نیاز در اختیار متقاضیان قرار گیرد. در نتیجه وجود چنین پایگاههایی علاوه بر ارائه مجموعه ای از محصولات در حوزه های مختلف و به صورت یکجا، این امکان را فراهم می آورد تا مجموعه ای از متخصصان را نیز گردهم آورده و با همفکری و همکاری با یکدیگر بتوانند مجموعه ای از نیازهای کشور میزبان را تامین کنند.
 
طبق اعلام، روز ۸ بهمن سال گذشته( ۱۳۹۹)، همزمان با افتتاح مرکز نوآوری فناوری ایران و مصادف با برگزاری دومین نشست تجاری – فناوری شرکت های دانش بنیان در نایروبی پایتخت کنیا با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دفتر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران هم با حضور اعضای کمیسیون صادرات اتحادیه  افتتاح و راه اندازی شد. این دفتر قرار است به عنوان پایگاه دائمی ایران در کنیا برای تسهیل صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و خلاق ایرانی در حوزه ICT به بازار شرق آفریقا فعالیت کند.
 
کشورهای آفریقایی بازارهای بالقوه ایران برای صادرات فناوری و محصولات هستند که می‌بایست با محوریت تشکل‌های صنفی بر نحوه ورود به این بازار و کنترل کیفیت محصول و خدمات ارزیابی و نظارت مستمر انجام پذیرد.
 
دفتر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پبمانکاران صنعت مخابرات ایران  در کنیا که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کنیا راه‌اندازی شده است به عنوان نخستین پایگاه دائمی این اتحادیه، صادرات محصول و خدمات فنی مهندسی را به آفریقا گسترش و توسعه می‌دهد تا به عنوان پایگاهی برای خلق ایده‌های نوآورانه، تجاری‌سازی این ایده‌ها و بستر صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت‌های عضو اتحادیه صادرکنندگان مخابرات و سندیکای صنعت مخابرات ایران و به طور کل صنعت کشور ICT در بازار شرق آفریقا نقش آفرینی کند.
 
به گزارش روابط عمومی اتحادیه ، شرکت های عضو اتحادیه که علاقه مند به فعالیت و سرمایه گذاری در بازارکنیا بوده و تمایل دارند از طریق دفتر و پایگاه صادراتی اتحادیه که از بهمن ماه سال گذشته به طور مستقل در مرکز نوآوری فناوری ایران راه اندازی شده همکاری و مشارکت کنند می توانند با دفتر اتحادیه تماس گرفته و آمادگی خود را اعلام کنند ؛ بدیهی است هر گونه اقدامی در بازار کنیا با مدیریت متمرکز این دفتر و نظارت اتحادیه انجام خواهد شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.