تجارت الکترونیک

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 20, 2021
12:40 سه شنبه، 31ام فروردینماه 1400
کد خبر: 123134

دولت انگلیس قرارداد انویدیا و آرم را از دید امنیت ملی بررسی می‌کند

 
 
دولت انگلیس دستور داده تا معامله ۴۰ میلیارد دلاری انویدیا برای خرید شرکت آرم مورد تحقیق و تفحص قرار بگیرد. شورای رقابت بریتانیا تا اوایل مرداد گزارش اولیه‌ای درباره این معامله منتشر می‌کند که مسائل احتمالی مربوط به امنیت ملی و رقابت در بازار را پوشش خواهد داد.
 
«اولیور داودن»، وزیر دیجیتال انگلیس در بیانیه‌ای گفته: «امروز اعلان مداخله‌ای در زمینه امنیت ملی را صادر کردم. سازمان مستقل حامی رقابت در بازار اکنون گزارشی پیرامون ابعاد مختلف این معامله آماده می‌کند تا به تصمیم‌گیری‌های آتی کمک کند. مطلوب است که به شکلی مناسب بدانیم معامله‌ای شبیه این چه اثراتی بر امنیت ملی ما خواهد داشت.»
 
دولت انگلیس در بیانیه خود می‌گوید آرم بازیگری کلیدی در بازار جهانی نیمه‌رساناهاست و در زیرساخت ملی و امنیت بریتانیا نقش مهمی ایفا می‌کند. طراحی‌های این شرکت در دنیای موبایل هم محبوبیت فراوانی دارد و گفته می‌شود در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد از تلفن‌های هوشمند بازار از معماری پردازنده‌های آرم استفاده می‌کنند.
 
زمانی که این گزارش آماده شود، داودن می‌تواند مجوز نهایی شدن آن را صادر کند، به مفادش ایراد بگیرد یا خواستار فاز دوم تحقیقات شود تا بررسی‌های بیشتری انجام شود. وزیر دیجیتال انگلیس می‌تواند خواهان بررسی همه معامله‌هایی شود که دربرگیرنده شرکت‌هایی با درآمد سالانه بالاتر از ۱ میلیون پوند هستند و پای منافع عمومی مردم در آن‌ها در میان است.
 
انویدیا در بیانیه‌ای در واکنش به این اتفاق گفت: «باور نداریم که این معامله تهدیدی برای امنیت ملی انگلیس داشته باشد. همان طور که از زمان اعلام این توافق با مقامات بریتانیایی مشغول همکاری بودیم، به همکاری نزدیک با آن‌ها ادامه خواهیم داد.»
 
اطلاعیه امروز دولت بریتانیا در شرایطی منتشر می‌شود که شورای رقابت انگلیس قبلا گفته بود تحقیقات خود را با تمرکز بر موضوع رقابت آغاز می‌کند. در آمریکا هم ظاهرا کمیسیون تجارت فدرال مشغول ارزیابی این معامله است. نشریه فایننشال تایمز می‌گوید دولت انگلیس علاوه بر موضوع امنیت ملی و مقابله با انحصارگرایی نگران این است که انویدیا مقر اصلی آرم را از کمبریج انگلیس به کشور دیگری منتقل کند. با این حال، مدیرعامل انویدیا گفته بود که هدف آن‌ها توسعه مقر آرم و حفظ مالکیت فکری این شرکت در انگلیس و عدم تغییر نام آن است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.