تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 22, 2021
9:45 پنجشنبه، 2ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123208

«کرونا» رشد سرمایه گذاری در استارتاپ های آموزشی را رقم زد

بیش از یک سال است که پاندمی کووید19 زندگی مردم جهان را با تغییراتی عمده مواجه کرده و آموزش نیز از این قاعده مستثنی نیست. شیوع کرونا بیش از 1.2میلیارد دانش‌آموز را در جهان تحت تأثیر قرار داد و بسیاری از مدارس دنیا مجبور شدند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از آموزش سنتی به آموزش آنلاین کوچ کنند.همین توسعه آموزش آنلاین زمینه ساز رشد 3برابری سرمایه‌گذاری برای استارتاپ‌های فعال در زمینه اپلیکیشن‌ها و ابزارهای آموزش از راه دور شد.
 
این استارتاپ‌های چینی موفق
بر اساس گزارشی از CB Insights، شرکتی که فعالیت شرکت‌های نوپا و سرمایه‌گذاری را ردیابی می‌کند، اعلام کرد: میزان سرمایه‌گذاری مشارکت و سهام برای شرکت‌های نوپا در زمینه فناوری و اپلیکیشن‌های آموزشی بیش از دو برابر شده و از 4.81 میلیارد دلار در سال 2019 این رقم در پایان سال 2020 به حدود 12.58 میلیارد دلار رسیده که رقم قابل توجهی است و حدود 3برابر رشد را نشان می‌دهد. اما کدام استارتاپ‌ها در جذب سرمایه موفق‌تر بوده اند؟
آموزش از راه دور تنها یک ویدئوکنفرانس نیست که معلم و دانش‌آموزان کتاب‌ها را باز کنند و با همدیگر بخوانند بلکه باید گفت در این مسیر اپلیکیشن‌ها نقش اساسی ایفا می‌کنند.معلم در هر جلسه آموزش آنلاین مؤثر حداقل به 3پلتفرم نیاز دارد.ابتدا نرم افزار مدیریت کلاس که به وی کمک کند دانش‌آموزان را در کلاس آنلاین کنترل کند تا حواس آنها پرت نشود.
دومین مورد یک نرم افزار ویدئوکنفرانس است تا بتواند ارتباط دیداری و شنیداری را با دانش‌آموزان برقرار کند و درنهایت هم نیاز به یک سیستم مدیریت آموزش(LMS) دارد تا فضای ذخیره ابری را برای مدرسه و اسناد مرتبط با دانش‌آموزان مدیریت کند.استارتاپ‌های چینی را می‌توان موفق ترین‌ها در تأمین هرسه پلتفرم و همچنین جذب سرمایه دانست.
 ازاستارتاپ‌های فناوری آموزشی موفق می‌توان به‌ غول فناوری چینی Zuoyebang اشاره کرد که در زمینه آموزش آنلاین فعالیت دارد و در طول پاندمی حتی تکالیف درسی را نیز با دانش‌آموزان از پایه مهدکودک تا دوازدهم هماهنگ می‌کند.
این کمپانی موفق شد در سال گذشته رقمی معادل 2.35میلیارد دلار ازسوی کمپانی‌هایی مانند علی بابا و Sequoia Capital China سرمایه جذب کند. Yuanfudao نیز دیگر استارتاپ آموزشی چینی است که موفق به جذب سرمایه 3.5میلیارد دلاری ازسوی تنسنت شد. Kahoot هم یک کمپانی سازنده اپلیکیشن آموزشی درزمنیه امتحانات آنلاین از نروژ است که درسال گذشته میلیون‌ها معلم را به‌خود جذب کرد و از شرکت بزرگ سافت بانک(Soft Bank) حدود 215میلیون دلار جذب سرمایه داشت.
در ایالات متحده نیز بزرگ‌ترین معاملات فناوری اخیر شامل استارتاپ‌های آموزش از راه دور است که از آنها می‌توان به Newsela و Nearpod اشاره کرد؛ برنامه‌هایی که بسیاری از معلمان از آن برای ایجاد درس‌های ویدئویی تعاملی زنده یا استفاده دانش‌آموزان از سفرهای مجازی استفاده می‌کنند و یادگیری‌ها از طریق گفت‌و‌گو بین معلمان و دانش‌آموزان انجام می‌شود.
 
آموزش آنلاین در پساکرونا
یکی از مؤسسات پژوهشی و مشاوره‌ای که در زمینه تحول آموزش آنلاین در جهان در سال 2020، مطالعاتی گسترده دارد Future source Consulting است که نتایج تحقیقات آن نشان می‌دهد تعداد لپ تاپ‌ها و تبلت‌های فروخته شده به مدارس ابتدایی و متوسطه در ایالات متحده تقریباً دو برابر شده و از 14 میلیون به 26.7 میلیون عدد رسیده است. این لپ‌تاپ و تبلت‌ها در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است تا در محدودیت‌های کرونا از آموزش عقب نمانند.
«مایکل بورهام»، تحلیلگر ارشد بازار در این مؤسسه گفت ما شاهد یک انفجار واقعی در تقاضا درنتیجه یک تغییر گسترده و عظیم بوده‌ایم ولی مطمئن نیستم که با پایان گرفتن کرونا این فناوری تا این حد پررونق باقی بماند.برخی دیگر اما نظر متفاوتی دارند. به‌عنوان مثال«متیو گروس»، مدیر اجرایی Newsela که یک برنامه محبوب درس خواندن برای مدارس محسوب می‌شود، اعتقاد دارد این بیماری همه گیر باعث گسترش سرعت لپ تاپ‌ها و برنامه‌های یادگیری در مدارس شده است و در پساکرونا نیز آموزش آنلاین همچنان محبوب خواهد ماند.
«مایکل جیسون» یکی از کارآفرینان قدیمی در زمینه تکنولوژی‌های آموزشی که در سال 1997 کمپانی Black board را بنیانگذاری کرد و حالا به یکی از بزرگترین سیستم‌های مدیریت آموزش برای مدارس و دانشکده‌ها تبدیل شده است هم می‌گوید شیوع کرونا براحتی 5 تا 10 سال فناوری در آموزش و پرورش را سرعت بخشیده است. شما نمی‌توانید صدها هزار معلم و میلیون‌ها دانش‌آموز را در آموزش آنلاین تربیت کنید و با وجود تأثیرات عمیق آن، منتظر باشید با پایان کرونا همه چیز به روال قبل بازگردد. بی‌شک آموزش آنلاین به بازویی برای آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در جهان تبدیل خواهد شد و در دوران پساکرونا کمرنگ نخواهد شد.
 
آینده زوم در آموزش
یکی‌ دیگر از کمپانی‌های مطرح جهان که در دوران کرونا بسیار مورد توجه قرار گرفته، «زوم» است. مدیر ارتباطات ویدئویی زوم می‌گوید که طی همه‌گیری خدمات به بیش از 125 هزار مدرسه در 25 کشور جهان خدمات رایگان ارائه کرده است. با این حال بسیاری در آینده حضور «زوم» در آموزش آنلاین تردید دارند.
این عده معتقدند آینده آموزش برای خدمات شرکتی مانند زوم که برای استفاده تجاری طراحی شده‌اند و توسط مدارس به‌دلیل نیاز همه گیر پذیرفته شده‌اند، کمتر روشن است. اما «کلی استکلبرگ»، مدیر ارشد مالی زوم دراین باره گفت که انتظار دارد مؤسسات آموزشی در روش‌های جدید برقراری ارتباط واقعی، فراتر از آموزش از راه دور سرمایه‌گذاری کنند.
وی یادآور شده است که مدارس می‌توانند از زوم علاوه بر آموزش برای جلسات انجمن معلمان و والدین، جلسات هیأت مدیره مدرسه، کنفرانس‌های والدین و معلمان و… استفاده کنند. وی افزود: اینکه آیا ابزاری که معلمان برای یادگیری از راه دور به آنها اعتماد کرده‌اند می‌توانند محبوبیت خود را حفظ کند یا نه، به میزان مفید بودن برنامه‌ها در کلاس بستگی دارد.
جیسون، این کارآفرین پیشرفته هم بر اپلیکیشن زوم حساب باز کرده است و اخیراً Class Technologies را تأسیس کرده است. یک شرکت نوپا که ابزارهای مدیریت دوره آنلاین مانند ویژگی‌های حضور و غیاب و درجه‌بندی را برای مربیان و مربیان شرکت‌هایی که کلاس های زنده را در Zoom برگزار می‌کنند، ارائه می‌دهد. این شرکت تاکنون 46 میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است.
 
این لابراتوارهای مجازی
پایان شیوع کرونا مشخص نیست و همچنان دورکاری و آموزش آنلاین در جهان ادامه دارد. درحالی که کلاس‌های مدارس با کمک انواع اپلیکیشن‌های ویدئوکنفرانس و… به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود ولی برخی رشته‌های درسی را نمی‌توان به‌صورت آنلاین آموزش داد. درس‌هایی که نیاز به آزمایشگاه و کارگاه دارند و دانش‌آموز یا دانشجو باید با حضور در لابراتوارها به‌طور عملی دروس را آموزش ببیند حالا به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. ازنگاه محققان، رشته‌هایی مانند هوش مصنوعی، روباتیک و…که بدون آموزش‌های عملی نقص‌های زیادی خواهد داشت، به همین دلیل هم باید فکری به حال آموزش این رشته‌ها کرد.
در همین راستا یک شرکت توسعه دهنده نرم افزار محاسباتی ریاضیات با نام MathWorks در هندوستان به حل این مشکل پرداخته است و از MATLAB و Simulink برای ایجاد آزمایشگاه‌های مجازی استفاده می‌کند. MATLAB محیط را برای توسعه الگوریتم، آنالیز دیتا و… برنامه‌ریزی می‌کند و Simulink هم یک محیط دیاگرام برای سیستم‌های شبیه‌سازی است. می‌توان از این دو در زمینه خودروسازی، هوافضا، ارتباطات، الکترونیک و اتوماسیون صنعتی و نیز مدل‌سازی و شبیه‌سازی در سرویس‌های مالی و… نیز استفاده کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.