اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

April 23, 2021
9:19 جمعه، 3ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123235

رشد مشترکان نتفلیکس با بازگشایی کسب و کارها کاهش یافت

 
نتفلیکس اعلام کرده که رشد کاربرانش در اولین سه ماهه امسال کمتراز حد تصور بود که با افزایش رقابت در بازار پس از قرنطینه یک هشدار محسوب می‌شود.
 
 به نقل از وال‌استریت ژورنال، این شرکت اعلام کرد که از ژانویه تا مارس چهار میلیون کاربر جدید داشته که از پیش‌بینی شش میلیونی این شرکت کمتر بود.
 
رید هیستینگز، هیات مدیره و مدیرعامل نتفلیکس در یک تماس تصویری درمورد نتایج شرکت در این زمینه گفت: «درحال حاضر اوضاع کمی متزلزل است.» به دنبال این خبر سهام نتفلیکس ۸.۴ درصد سقوط کرد. ارزش سهام این شرکت در دوازده ماه گذشته ۲۶ درصد کاهش یافته است.
 
میزان کاربران جدید در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ نسبت به ۱۵.۸ میلیون نفری که سال گذشته با شروع پاندمی کرونا و در خانه ماندن مردم به این پلتفورم اضافه شدند کاهش یافته است.
 
گرگوری پیترز، مدیر اجرایی نتفلیکس در جلسه‌ای با سرمایه گذاران گفته است «وقتی مردم در قرنطینه هستند مشارکت آنها بیشتر می‌شود.»
 
بسیاری از مشتریانی که واکسینه شده‌اند دیگر در خانه نمی‌مانند و با وجود تهدید کرونا چگونگی هزینه کرد خود را تغییر داده‌اند و از طرف دیگر شرکت‌های هواپیمایی در این تابستان پیش‌بینی کرده‌اند که وضعیتشان تا حدودی بهبود خواهد یافت. سینماها و دیگر کسب و کارهای محلی که از بحران کرونا و محدودیت‌های آن ضربه خوردند در نیویورک، لس آنجلس و چند مکان دیگر شروع به بازگشایی کردند و در حال استخدام نیرو هستند.
 
همچنین نتفلیکس در نامه‌ای به سهام داران اعلام کرد که باور دارد رشد مشترکان «به دلیل کشش بزرگ کوئید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ و سرعت پایین تولید محتوا در نیمه اول این سال که تولید را به دلیل کرونا به تاخیر انداخت کاهش یافته است.»
 
رشد کمتر از حد انتظار این شرکت در دوره‌ای است که رقابت در این بازار افزایش یافته است. دیزنی پلاس از شرکت والت دیزنی که حدود یک سال و نیم پیش راه‌اندازی شد حالا ۱۰۰ میلیون کاربر در جهان دارد. دیگر رقبا از جمله HBO Max از AT&T، اپل تی وی پلاس از شرکت اپل و پرایم ویدئو از آمازون نیز در حال سرمایه‌گذاری سنگین در این حوزه هستند.
 
با وجود بازار شلوغ شبکه‌های نمایش، نتفلیکس می‌گوید رقبای این شرکت نقشی در عملکرد ضعیف آنها ندارند. هیات مدیره این شرکت در این مورد گفت: «هیچ تغییر قابل توجهی در بازار رقابتی مشاهده نکردیم. ما تمام داده‌ها را بررسی کردیم اما تفاوتی نمی‌بینیم.»
 
نتفیلیکس می‌گوید که انتظار دارد در نیمه دوم امسال که برنامه ‌های پرطرفداری مانند “The Witcher” و “You” قسمت‌های جدیدشان را عرضه کنند بار دیگر تعداد مشترکان افزایش یابد. نتفلیکس پیش‌بینی کرده که امسال بیش از ۱۷ میلیارد دلار روی تولید محتوا هزینه کند.
 
تد ساراندوس، مدیر ارشد محتوای این شرکت هم اعلام کرد که بسیاری از پروژه‌هایی که می‌خواستند اوایل امسال منتشر کنند به تعویق افتاده‌اند.
 
با این حال نتفلیکس در هفته‌های اخیر با اکتساب و اخذ مجوز در حال تقویت محتوا است. این شرکت قراردادی یک میلیارد دلاری را با شرکت سونی پیکچرز منعقد کرد و حق پخش محتوای سینمایی این شرکت را از سال ۲۰۲۲ در اختیار خواهد داشت. همچنین مبلغی را برای حق ساخت قسمت‌های بعدی فیلم “Knives Out” با بازی دنیل کرگ پرداخت کرده است. به عنوان بخشی از قرارداد سونی، این دو شرکت محتوایی نو را برای نتفلیکس تولید می‌کنند.
 
نتفلیکس گفته است که این سه ماهه قصد بازخرید سهام را دارد و امکان خرید تا سر حد ۵ میلیارد دلار را خواهد داشت. این شرکت سود سه ماهه ۱.۷۱ میلیارد دلار یا ۳.۷۵ دلار در ازای هر سهم را برای امسال گزارش کرده که سال گذشته این رقم ۵۴۲.۲ میلیون دلار یا ۱.۱۹ دلار در ازای هر سهم بود. درآمد این شرکت از ۶.۶۴ میلیارد دلار به ۷.۱۶ میلیارد دلار رسیده است.
 
نتفلیکس ۱.۳۶ میلیارد دلار سود خالص و درآمد ۷.۱۳ میلیارد دلار را برای این دوره پیش‌بینی کرده است. در سه ماهه اول مشترکان خارجی بیشترین رشد را داشتند. نتفلیکس ۱.۸ میلیون کاربر جدید را برای مناطق اروپا و خاورمیانه گزارش کرده و آسیا هم ۱.۴ میلیون کاربر جدید برای نتفلیکس داشته است. تعداد کاربران در آمریکای لاتین ۳۶۰ هزار و در آمریکا و کانادا ۴۵۰ مورد بیشتر شده است.
 
رئیس هیات مدیره این شرکت اعلام می‌کند که محتوای خود برای ژاپن و کره جنوبی را مشخص کرده است. اما درمورد هند “هنوز در حال بررسی هستیم”.
 
این شرکت ماه مارس را با ۲۰۸ میلیون کاربر جهانی به پایان برد. نتفلیکس انتظار دارد که در سه ماهه دوم یک میلیون کاربر جدید داشته باشد درحالی که در سه ماهه دوم سال گذشته نتفلیکس ۱۰ میلیون کاربر جدید جذب کرد.
 
سال گذشته و به دنبال سیل کاربران جدید، نتفلیکس مجموعه تغییراتی انجام داد. نتفلیکس قیمت پرطرفدارترین طرح ماهیانه‌اش را یک دلار افزایش داد و به ۱۳.۹۹ دلار در ماه رساند و هزینه اشتراک ویژه خود را هم با افزایشی ۲ دلاری به ۱۷.۹۹ دلار در ماه رساند.
 
از سوی دیگر ماه گذشته این شرکت طرحی برای تقویت رمز عبور را آزمایش کرد که قرار بود از اشتراک گذاری حساب جلوگیری کند. اما رئیس هیات مدیره این شرکت گفت که این شرکت هیچگاه با مسئله رایج اشتراک حساب بین مشتریان مخالفتی ندارد و قرار نیست امکان چنین کاری را از بین ببرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.