اپراتورها

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

رگولاتوری

April 24, 2021
10:51 شنبه، 4ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123262

رگولاتوری مستندات فنی اختلالات عمدی کلاب‌هاوس را منتشر کرد

ICTna.ir – سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران در راستای اجرای مصوبه هیات وزیران، مستندات فنی مرتبط با اختلال عمدی صورت گرفته و ایجاد محدودیت دسترسی کاربران به نرم‌افزار کلاب‌هاوس توسط سه اپراتور شامل شرکت مخابرات ایران، همراه اول و ایرانسل را منتشر کرد.
 
clubhouse.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، براساس مصوبه هیات وزیران، رگولاتوری موظف شد با جمع‌آوری مستندات فنی، ظرف 24 ساعت محدودیت، اختلال یا انسداد را به اپراتورها اعلام و همزمان مراتب محدودیت، اختلال و یا انسداد را در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کند. 
 
براساس بند دو این مصوبه، در صورتیکه اپراتورها، ظرف 24 ساعت از زمان اعلام سازمان نسبت به رفع محدودیت، اختلال و یا انسداد اقدام نکنند، سازمان موظف است تا زمان رفع تخلف، روزانه تا سقف 50 میلیارد تومان، اپراتور متخلف را جریمه کند. اپراتور موظف است با اعلام سازمان، مبالغ را به حساب خزانه داری کل کشور واریز کند. 
 
بر اساس بند سوم این مصوبه، در صورتی که پس از یک هفته از اعلام سازمان، اپراتور نسبت به رفع محدودیت، اختلال و یا انسداد اقدام نکرد، سازمان مجاز است با رعایت وظایف و اختیارات مقرر در اساسنامه و دیگر قوانین و مقررات مربوط، علاوه بر جریمه تعیین شده در بند دو این تصویب نامه، نسبت به تعلیق (لغو موقت) یا کاهش مدت اعتبار پروانه اپراتور حداکثر به مدت دو سال اقدام کند.
 
اختلال کلاب‌هاوس از اواخر روز پنج‌شنبه 19 فروردین ماه 1400 در اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات قابل مشاهده بود و بررسی‌های اولیه نشان می‌داد روال‌های قانونی اعم از مصوبه کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه یا دستور مقام قضایی در این خصوص وجود ندارد و در بررسی‌های بعدی نیز صحت این موضوع تایید شد.
 
رگولاتوری برای رفع اختلالات پیش آمده، مهلت 24 ساعته‌ای را برای اپراتورهای مشمول این اختلالات تعیین کرد اما پیگیری‌های به عمل آمده نشانگر آن است که اختلالات بوجود آمده رفع نشده است.
 
تغییر در DNS همراه اول
DNSهای همراه اول در پاسخ به دامنه Clubhouseapi.com، صفحه پیوندها را به کاربر بازمی‌گرداند که این امر موجب مسدودسازی کلاب‌هاوس روی آن اپراتور شده است.
 
Thumbnail image for 1.PNG
همچنین این اپراتور مسدودسازی را از دامنه ذکر شده بالا خارج و اقدام به مسدودسازی آدرس www.clubhouseapi.com کرد و در ادامه دامنه maintenance.joinclubhouse.com را نیز در DNS سرورهای خود مسدود کرد.
 
تغییر دیگر انجام شده در روش مسدودسازی است که به جای بازگرداندن آدرس پیوندها اقدام به عدم پاسخ به آدرس این سایت کرده است به نحوی که پاسخی برای درخواست این دامنه‌ها از سوی DNS سرورهای آن شرکت داده نمی‌شود اما با DNSهای دیگر مانند 8.8.8.8 پاسخ داده می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که این دامنه روی DNSهای اپراتور همراه اول مسدود شده است.
 
Thumbnail image for 2.PNG
گفتنی است، در ابتدای اختلال باتوجه به وجود DNS Cache احتمالا صد درصد کاربران با انسداد مواجه نمی‌شدند.
 
 
3.PNG
4.PNG
تغییر در نحوه مسیریابی در ایرانسل
در اپراتور ایرانسل مسدودسازی به صورت آی‌پی در برخی مناطق انجام شده است بدین صورت که ابتدا IPهای دامنه www.clubhouseapi.com استخراج شده است و سپس روی روتر آن اپراتور مسدود شده است.
 
5.PNG
همچنین از گراف‌های استخراج شده می‌توان زمان اسنداد و نوع رفتار اپراتور در قبال انسداد را شاهد بود. در تصاویر منتشر شده از سوی رگولاتوری مشخص است که ایرانسل اقدام به مسدودسازی در برخی مناطق خود کرده و در برخی مناطق دیگر انسداد را حذف می‌کند. این اسنداد به گونه‌ای به نظر می‌رسد که کاربر احساس می‌کند برنامه کلاب‌هاوس دچار اختلال است. به طور مثال این برنامه را در مرکز کشور مسدود می‌کند و در مناطق غربی کشور سیاستی برای آن اعمال نمی‌کند. پس از مدتی این سیاست تغییر می‌کند و برنامه در غرب کشور نیز مسدود می‌شود و در مناطق مرکزی باز می‌شود.
 
6.PNG
ایرانسل بعد از برقراری ارتباط بین کاربر و سامانه مرکزی نرم‌افزار، تجهیزات شبکه اپراتور با درصد بالایی بسته‌های ارتباطی را حذف می‌کند و این کار باعث اختلال شدید می‌شود و پیام‌رسان مکررا جهت برقراری مجدد ارتباط اقدام می‌کند و کاربر پس از طی زمان انتظار طولانی به این نتیجه می‌رسد که ارتباط ممکن است.
 
7.PNG
8.PNG
تغییر در نحوه مسیریابی شرکت مخابرات ایران
در شبکه مخابرات مسدودسازی به صورت آدرس IP نیز انجام شده است. بدین صورت که ابتدا IPهای دامنه www.clubhouseapi.com استخراج شده است و سپس روی روتر آن اپراتور مسدود شده است.
 
9.PNG
این انسداد به گونه‌ای به نظر می‌رسد که کاربر احساس می‌کند برنامه کلاب‌هاوس دچار اختلال است.
 
10.PNG
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.