تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 24, 2021
12:16 شنبه، 4ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123270

هواوی در پرونده حقوقی کپی کردن لوگوی شنل برنده شد

 
 
مدتی پیش شنل هواوی را به اصلاح لوگوی این برند فرانسوی و استفاده‌ی مجدد از آن متهم کرده بود. دادگاه اروپا در حکمی طرفِ هواوی را گرفته و اعلام کرده است که لوگوها شبیه هم نیستند.
 
 
وقتی بحث به هویت برند می‌رسد، لوگو بیشترین اهمیت را پیدا می‌کند. لوگوی معروف نه‌تنها نشانگر وضعیت برند است بلکه می‌تواند به معیاری فرهنگی تبدیل شود. چنین اتفاقی را برای برندهای مختلفی نظیر کوکاکولا، نینتندو و حتی فدکس مشاهده کرده‌ایم.
 
بر اساس مقاله‌ی Android Authority، شرکت‌های لوکس روی برندشان موضعی بسیار تدافعی دارند و برخورد شدیدی با افراد یا سازمان‌هایی می‌کنند که هویت برندشان را نقض کنند. اگر هر کس به‌راحتی می‌توانست لوگوی برندهای لوکس را روی محصولاتش بچسباند، این برندها نمی‌توانستند قیمت زیادی برای محصولات اختصاصی خودشان تعیین کنند و در نتیجه تا این حد معروف نمی‌شدند.
 
مدتی پیش پرونده‌ای با همین محوریت در دادگاه تشکیل شد. این دعوای حقوقی که هواوی را در برابر شرکت فرانسوی شنل (Chanel) قرار داد، نهایتا در دادگاهی اروپایی به‌ پایان رسید. رویترز می‌نویسد جنگ حقوقی هواوی و شنل به لوگوی نمادین برند لوکس فرانسوی که در حوزه‌ی مد و لباس فعالیت می‌کند ارتباط داشت. شنل مدعی شده بود که هواوی لوگوی این برند را اصلاح و از آن استفاده کرده است.
 
لوگوی مورد استفاده‌ی هواوی در سمت راست و لوگوی برند شنل در سمت چپ 
 
به‌ احتمال زیاد پس از دیدن تصویر بالا با خود فکر می‌کنید  که دو لوگوی موجود در تصویر هیچ شباهتی به هم ندارند. به‌ نظر می‌رسد اعضای هیئت محکمه‌ی دادگاه اروپایی نیز چنین نظری دارند؛ چون رأی پروند به سود هواوی صادر شده  و دادگاه در حکمی اعلام کرده است که «علائم مجازی مورد بحث، شبیه هم نیستند.»
 
استدلال شنل این بود که اگر لوگوی هواوی را بچرخانید تا به پهلو قرار بگیرد و سپس به قوه‌ی تخیل خود متکی شوید، شباهت بین لوگوها واضح خواهد شد. اعضای هیئت محاکمه با این استدلال موافق نیستند. قاضی دادگاه گفته است که لوگوها باید به همان شکلی هستند و بدون تغییر جهت مقایسه شوند. 
 
این دومین باری است که پرونده‌ای حقوقی بین هواوی و شنل در دادگاه اروپا به جریان می‌افتد. برند فرانسوی پرونده‌ی قبلی را نیز به هواوی باخته بود. شنل اجازه دارد یک بار دیگر برای حکم دادگاه درخواست تجدید نظر بدهد. در صورت ثبت این درخواست، پرونده به دیوان دادگستری اتحادیه اروپا منتقل خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.