اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 25, 2021
11:57 یکشنبه، 5ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123336

۷۰ درصد مطالبات رهبری درباره فضای مجازی محقق نشد

 
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه مباحث سیاسی فرآیند توسعه شبکه ملی اطلاعات را مختل کرده است، گفت: ۷۰ درصد از مطالبات مقام معظم رهبری از فضای مجازی هنوز محقق نشده است.
 
به گزارش مرکز ملی فضای مجازی، ابوالفضل روحانی در پاسخ به این سوال که چرا اقداماتی که در حوزه شبکه ملی اطلاعات انجام گرفته در جامعه ملموس نیست؟ توضیح داد و گفت: ملموس بودن شبکه ملی اطلاعات را باید در دو بخش از نگاه مردم و از نگاه حاکمیت تفکیک کرد. از نظر مردم، دغدغه این است که به لحاظ بحث اقتصادی دسترسی که به اینترنت دارند برایشان ارزان قیمت با کیفیت خوب و سرعت بالا باشد و موضوعاتی مانند صیانت از کودکان و منع اخبار جعلی را دربگیرد. این موضوعات زمانی از لحاظ مردم ملموس می‌شود که کل این بسته و کل این قابلیت‌ها با هم اجرا شود.
 
وی گفت: متأسفانه در رابطه با شبکه ملی اطلاعات همواره افت و خیزهایی داشته‌ایم. بعضی از قسمت‌ها شاید کم‌کاری شده، شاید هم آنقدری که بایسته و شایسته بود این اقدام انجام نشده است. به همین دلیل این کم کاری نمود پیدا کرده است. مثلاً در رابطه با بعضی از این مواردی که به عنوان مطالبات مردمی ذکر شد، دستور رهبر انقلاب در سال ۹۰ صادر شده بود، ولی در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تصویب شده اند. این فاصله هفت هشت ساله فاصله‌ای است که مردم مطالبه این را داشتند که این امکانات را داشته باشند.
 
روحانی افزود: از نگاه حاکمیتی نیز باید گفت که علت اصلی ملموس نبودن اقدامات شبکه ملی اطلاعات، اهتمام ضعیفی بوده که در رابطه با اجرای این شبکه اتفاق افتاده است. یعنی از زمانی که رهبر انقلاب دستور دادند تا زمانی که این اوامر در دستورکار قرار بگیرند و به حد قابل قبولی در اجرایی شدن برسد حدود هشت سال طول کشید. برای تحقق اثر مورد انتظار حاکمیت، تمام اجزای این پروژه باید تکمیل شود اما در این هشت سال رشد و توسعه شبکه ملی اطلاعات متوازن و متناسب با نیازها نبوده است.
 
وی با بیان اینکه مرکز ملی فضای مجازی اواخر سال ۱۳۹۲ برنامه‌های وزارت ارتباطات را در رابطه با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مطالبه کرد اما متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌هایی که از سمت مرکز می‌شد این قضیه به صورت فرسایشی جلو می‌رفت، درباره اعلام پیشرفت ۸۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات توسط وزیر ارتباطات گفت: وزیر ارتباطات در اردیبهشت ۱۳۹۸ گزارشی را مبنی بر اینکه طبق این اسناد و مدارک ۸۰ درصد شبکه ملی اطلاعات انجام شده برای مقام معظم رهبری و رئیس جمهور ارسال کرد. در حالی که ما روی این موضوع بحث داشتیم، چون هنوز سند معماری کلان و اسناد بالادستی تبیین نشده بود و اندازه‌گیری میزان پیشرفت حاصل شده، آن هم اینکه بگوییم ۸۰ درصد کار انجام شده، حداقل برای ناظر قابل انجام نبوده است.
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی اضافه کرد: با این حال تمامی اسناد و مدارک ادعایی وزارت ارتباطات توسط تیم کارشناسی مرکز ملی مطالعه شد و نظر کارشناسی این بود که با توجه به فقدان سند معماری مرجع و برنامه توسعه مشخص و قابل سنجش، در ارتباط با درصد پیشرفت نمی‌توان نفیا یا اثباتا نظری داد. چون ابتدا باید مشخص شود که چه کاری باید انجام بدهیم، چه برنامه‌ای داریم بعد ببینیم آیا انجام شده اند یا خیر.
 
وی تصریح کرد: برای اعلام نظر مرکز ملی در خصوص گزارش پیشرفت ۸۰ درصدی تقریباً دو ماه کار کارشناسی سنگینی انجام شد. آن گزارش پیشرفت و این پاسخ منجر به ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در دوازدهم آذر ماه ۱۳۹۸ شد. در آن ابلاغیه پنج ماده‌ای مقام معظم رهبری وزارت ارتباطات را مکلف کرده بودند که ظرف ۲ ماه معماری و طرح توسعه عملیاتی شبکه ملی اطلاعات را تدوین کند و پس از تأیید ناظر یعنی مرکز ملی، عملیات اجرایی آغاز شود. بعد از این ابلاغیه خوشبختانه کار با یک اراده و عزم بیشتری و یک سرعت قابل قبولی پیش رفت.
 
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه یکی از لایه‌های شبکه ملی اطلاعات، لایه محتوایی است، درباره رضایت از محتوای تولید شده در فضای مجازی گفت: لایه محتوا و خدمات بخشی از شبکه ملی اطلاعات نیست بلکه روی شبکه ملی اطلاعات قرار دارند و از ویژگی‌های این شبکه بهره می‌برند. دوم اینکه موضوع مسئولیت ما در مرکز ملی فضای مجازی مباحث فناورانه و شبکه ملی اطلاعات است، لذا از نظر تخصصی اجازه اظهار نظر در این خصوص را نداریم. اما هرچقدر که رهبر انقلاب در خصوص شبکه ملی اطلاعات تاکید و مطالبه داشته‌اند، در رابطه با بحث محتوا هم تاکید دارند. یکی از مطالباتی که ایشان داشتند در رابطه با این بود که دستگاه تولید محتوا را تقویت کنید و ما شبکه ملی اطلاعات را به عنوان مهمترین ابزار تقویت محتوا و تولیدکنندگان محتوا می‌شناسیم.
 
وی با اشاره به گلایه رهبر انقلاب از مدیریت ول در فضای مجازی گفت: به نظر من این گله‌مندی به حقی هست که رهبر انقلاب از ما دارند و ما باید به عنوان مسؤلین نظام جمهوری اسلامی یک خلوتی با خودمان بکنیم و ببینیم که کجاها کم‌کاری کردیم و جبران این قضیه را بکنیم.
 
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی درباره اینکه فضای مجازی امروز کشور چقدر با نظر رهبر معظم انقلاب مطابقت دارد، گفت: در حوزه مسئولیتی خودم عرض می‌کنم که اگر مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی، طرح‌هایی که برای توسعه شبکه ملی اطلاعات تدوین شده و میزان پیشرفتی که در طی این سال‌ها اتفاق افتاده است را به عنوان مطالبات مقام معظم رهبری از ما در نظر بگیریم، باید عرض کنم که تاکنون حدود ۳۰-۳۵ درصد از کارها انجام شده و به صورت استقرایی می‌توانیم بگوییم که ۶۵ تا ۷۰ درصد از مطالبه‌ای که رهبر انقلاب داشتند هنوز انجام نشده است. در رابطه با بحث محتوایی هم مقام معظم رهبری مطالباتی را از ما داشتند که این حوزه رها نشود، قوانین و مقررات مختص خودش را داشته باشد. این‌ها مطالباتی است که رهبر انقلاب دارند و من با توجه به صحبتی که ایشان اول فروردین داشتند احساس می‌کنم ما هنوز باید کارهای مختلفی را انجام بدهیم تا بتوانیم نظر مساعد ایشان را جلب کنیم.
 
وی گفت: اعتقاد من این است که متأسفانه در رابطه با بحث شبکه ملی اطلاعات مباحث سیاسی وارد شده و فرآیند توسعه این زیرساخت ملی را مختل کرده است. صادقانه بگویم در بعضی از موارد کار از منظر کارشناسی و کار علمی و نخبگی نهایی می‌شود، ولی در سنگلاخ‌های سیاسی یا بهتر بگویم سیاسی بازی و سیاسی‌کاری می‌افتد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.