بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 26, 2021
11:53 دوشنبه، 6ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123372

رئیس بانک مرکزی ترکیه ممنوعیت کامل رمزارز‌ها را رد کرد

 
رئیس بانک مرکزی ترکیه احتمال ممنوعیت کامل رمزارز‌ها را رد کرد و گفت که در دو هفته آینده قوانین زیادی را برای این عرصه معرفی خواهند کرد؛ اما قرار نیست رمزارزها به طور کامل در ترکیه ممنوع شوند.
 
 سهاب کاواج‌ اوغلو در شبکه TRT متعلق به دولت ترکیه در این مورد  گفت: «با ممنوعیت کریپتو هیچ مشکلی را نمی‌توان حل کرد و ما قصد چنین کاری را نداریم.»
 
این اظهار نظر کاواج‌ اوغلو کمتر از یک هفته پس از ممنوعیت استفاده از رمزارز‌ها برای پرداخت صورت گرفته که احتمالا به زودی اجرایی شود. ممنوعیت استفاده از رمزارزها برای پرداخت‌های خارجی که با اوج گرفتن استفاده از رمزارزها در این کشور و کاهش قدرت پل رسمی ترکیه یعنی لیر پیشنهاد شد، باعث اعتراض‌هایی از سوی مخالفان سیاسی دولت فعلی شده است.
 
همچنین کمی قبل کارکنان دو صرافی رمزارز ترکیه نیز حبس و تحت بررسی قرار گرفتند. این دو صرافی هردو به دلایل کسری بودجه و مقررات فعلا کار خود را متوقف کرده‌اند.
 
به گزارش وبسایت خبری Trade Moneta، کاواج‌ اغلو بدون ارائه جزئیاتی در مورد این قوانین گفت که قرار است یک تعریف قانونی روشن برای رمزارز‌ها و چگونگی ذخیره آن در سازمان‌ها ارائه شود.
 
رئیس بانک مرکزی ترکیه می‌گوید که برای رفع مشکل حجم خطرناک بودجه‌ای که از طریق رمزارز کشور را ترک می‌کند، ترکیه به قوانین صحیح در این باره نیاز دارد. خبر ممنوعیت استفاده از رمزارز برای پرداخت‌ها باعث شد فروش و سقوط قیمت بیت‌کوین شد و بسیاری نگران قوانین مشابه در دیگر کشور‌ها هستند.
 
در ایران هم اواخر هفته گذشته هیات عامل بانک مرکزی دستورالعملی را تصویب کرد که طبق آن صرافی‌های مجاز و بانک‌ها می‌توانند در چارچوب ضوابط یاد شده این بانک، نسبت به انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات از طریق رمزهای استخراج شده در داخل کشور اقدام کنند. این دستورالعمل هم در حالی ابلاغ شده که هنوز نام این صرافی‌های مجاز اعلام نشده است.
 
در واکنش به این اقدام بانک مرکزی هم ، فعالان حوزه رمزارز این دستورالعمل را دارای ابهام دانستند و اعلام کردن که برای واردات کالا فقط نمی‌توان به حوزه ماینینگ داخلی اکتفا کرد
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.