اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 26, 2021
12:39 دوشنبه، 6ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123382

راهبری و پایش پژوهش های لازم پیرامون تحلیل آثار مسائل فرهنگی جامعه ایران و فضای مجازی

 
راهبری و پایش پژوهش های لازم پیرامون تحلیل آثار مسائل فرهنگی جامعه ایران و فضای مجازی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، علیرضا یاری مجری پروژه "راهبری و پایش پژوهش های لازم پیرامون تحلیل آثار مسائل فرهنگی جامعه ایران و فضای مجازی" گفت: شناسایی مسائل اساسی فرهنگ امروز جامعه ایران و ارائه تحلیل های اجتماعی در خصوص اثرگذاری و اثرپذیری آنها در مواجهه با ظرفیت های مختلف ایجادشده بر بستر فضای مجازی موضوع اصلی در پژوهش حاضر بوده است.
 
وی درخصوص اهداف این پروژه گفت: ارائه تصویری واقع گرایانه از مهمترین مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور مرتبط با سویه های اطلاعاتی و فناورانه جامعه اطلاعاتی ایران و ارائه پیشنهادهایی برای رفع یا کاهش آنها، ترویج مفاهیم و کاربردهای فناوری های نوظهور فضای مجازی در رسانه ها، تولید گزارش هایی پیرامون چالش های جامعه ایران با فضای مجازی و انجام  فعالیت ترویجی در راستای فضای مجازی متناسب با فناوریهای مطرح در پژوهشگاه از اهداف این پروژه می باشد.
 
یاری ادامه داد: این پژوهش به فضای مجازی به عنوان یک رسانه تعاملی نگاه کرده و از زوایای مختلف آثار متقابلی را که این فضا در ارتباط با فرهنگ حاکم بر جامعه داراست، مورد توجه قرار داده است. حمایت از فعالیت های رسانه ای در فضای مجازی با هدف استفاده از ظرفیت رسانه ای فضای مجازی برای کمک به رفع معضلات فرهنگی و اجتماعی رایج در کشور، از دیگر مقاصد انجام پژوهش بوده است.
 
وی در خصوص ضرورت این پژوهش گفت: فضای مجازی از منظر مقیاس و قلمرو، فضایی بسیار وسیع تر از آنچه را که در گذشته در زندگی بشر تجربه می شده، فراهم ساخته است. مکانیزم های بهره برداری از این فضا، همانند کمپین سازی، اینفلوئنسر محوری (استفاده از سرمایه های اجتماعی و چهره های شناخته شده) و …، می تواند زمینه ساز آثار مثبت یا منفی گوناگونی بر ابعاد مختلف فرهنگ جامعه باشد و در رفع یا ایجاد انواع مسائل مبتلابه فرهنگی مؤثر واقع شود که شناسایی این مسائل، نیازمند توجه به ساختار سیاسی و اقتصادی حاکم بر تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی، مضامین اصلی موجود در محتواهای مورد تبادل در فضای مجازی و همچنین چگونگی بهره برداری کاربران از ظرفیت ها و محتواهای عرضه شده در فضای مجازی می باشد.
 
یاری در انتها در خصوص خروجی های این پروژه گفت: رصد تحلیلی نظرات و افکار گروه های اجتماعی و چگونگی بازنمایی های رسانه ای پیرامون شبکه ملی اطلاعات، نقشه راه توسعه فرهنگی و اجتماعی متناسب با طرح شبکه ملی اطلاعات، شناسایی بسترهای ترویج و آگاهی بخشی در حوزه اجتماع و فرهنگ فضای مجازی، گزارش های بررسی اثرات متقابل جامعه و فضای مجازی و گزارش هایی جهت توسعه آگاهی عمومی از فناوریهای نوین حوزه ICT کشور و همچنین گزارش های آماری و مدیریتی از اقدامات ترویجی صورت گرفته از طریق فعالیت های رسانه ای در فضای مجازی از خروجی های اصلی بدست آمده از این پروژه می باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.