امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 26, 2021
12:44 دوشنبه، 6ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123385

شایعه دسترسی روسیه به شبکه‌های آمریکایی

 
 
گفته می‌شود هکرهای روس پس از حمله‌ی سایبری به SolarWinds، همچنان به شبکه‌های آمریکایی دسترسی دارند. این نشان می‌دهد بیرون راندن هکرها از سیستم‌های هک‌شده بسیار سخت است.
 
چند ماه پیش حمله سایبری به نرم‌افزار سازمانی سولار ویندز (SolarWinds) جنجال زیادی به پا کرد و به ادعای مدیرعامل مایکروسافت، حملات بسیار گسترده بود. بررسی‌ها نشان می‌داد حملات SolarWinds توسط گروه پرتعدادی از هکرها انجام شده است و زمان زیادی نگذشته بود که نخستین گزارش‌ها از ارتباط روسیه به جنجال SolarWinds سخن به میان آوردند.
 
انگجت می‌نویسد «موفقیتِ ادعا‌شده‌ی روسیه در هک SolarWinds» ممکن است هنوز به پایان نرسیده باشد. ظاهرا در همین راستا آژانس‌های دولتی و شرکت‌های ایالات متحده سیستم‌های دفاعی خود را تقویت کرده‌اند. به گزارش CNN، با وجود تلاش‌ برای رفع آسیب‌پذیری‌ها، سرویس اطلاعات خارجی روسیه «احتمالا» همچنان به شبکه‌های آمریکایی دسترسی دارد. بر اساس این گزارش، هکرها همچنان تا حد زیادی در شبکه‌ها حضور دارند.
 
جو بایدن، رئیس‌ جمهور ایالات متحده، به‌صورت رسمی گروه هکری روسی Cozy Bear (ملقب‌ به APT29) را به‌عنوان عامل اصلی حملات SolarWinds معرفی کرد. آن نویبرگر، معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در مصاحبه با CNN ادعای مطرح‌شده را به‌صورت مستقیم تأیید نکرد؛ اما گفت سرزنش رسمی سرویس اطلاعات خارجی روسیه با هدف ارزیابی نقش این کشور در حملات SolarWinds انجام شده است و ایالات متحده انتظار ندارد با چنین کاری جلوی روسیه را بگیرد.
 
این نخستین باری نیست که هکرهای روس وارد شبکه‌های آمریکایی می‌شوند. به‌ دنبال اعمال تحریم در اواخر سال ۲۰۱۶ توسط دولت اوباما،‌ روسیه به افزایش حملات سایبری علیه ایالات متحده ادامه داد. روسیه در اواسط سال ۲۰۱۸ و بعد از آن، سیستم سیاست‌مداران و دیگر افراد را هدف قرار داد. حتی در شرایطی که آمریکایی‌ها با موفقیت هکرهای روس را از سیستم‌ها بیرون راندند، همچنان این احتمال وجود داشت که آن‌ها راهی دیگر به درون سیستم پیدا کنند. 
 
اگر گزارش جدید حقیقت داشته باشد، نشان می‌دهد ایمن کردن سیستم‌هایی که پیش‌تر هدف حملات سایبری موفقیت‌آمیز دولتی قرار گرفته‌اند کار بسیار سختی است. پس از حملات SolarWinds شاهد پاسخ گسترده‌ای از سوی تعداد زیادی از شرکت‌ها به وضعیتِ پیش‌آمده بودیم؛ اما ظاهرا حتی این پاسخ گسترده برای بیرون راندن هکرها کافی نبوده است. احتمال دارد ایالات متحده نتواند به‌زودی‌ به وضعیت پیش از هک SolarWinds بازگردد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.