اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 26, 2021
12:53 دوشنبه، 6ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123388

راکت سایوز روسیه ۳۶ ماهواره اینترنتی وان وب را روانه مدار زمین کرد

 
راکت «سایوز» شرکت «آریان‌اسپیس» دیشب ۳۶ ماهواره اینترنتی شرکت «وان وب» را در مدار قرار داد. وان وب حالا ۱۸۲ ماهواره در مدار دارد و می‌خواهد تعداد ماهواره‌های خود را به ۶۵۰ عدد برساند. هدف این شرکت فراهم‌سازی دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای در مناطقی مثل بریتانیا، کانادا، گرین‌لند، ایسلند، آلاسکا، شمال اروپا و قطب شمال است.
 
این راکت ساعت ۲:۴۴ بامداد امروز از پایگاه فضایی «وستوچنی» در شرق روسیه پرتاب شد و اگر همه چیز درست پیش برود، ماهواره‌ها در مدار نزدیک قطب در ارتفاع تقریبا ۴۵۰ کیلومتری شروع به کار می‌کنند. سخنگوی شرکت آریان‌اسپیس چهار ساعت پس از پرتاب گفت تمامی ۳۶ ماهواره با موفقیت در مدار مستقر شده‌اند.
 
این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ماهواره‌های خوشه‌ای وان وب پس از استقرار می‌توانند اینترنت ۳G ،LTE ،۵G و پوشش وای‌فای را برای کاربران زمینی فراهم کنند.» وان وب قصد دارد پوشش جهانی اینترنت ماهواره‌ای خود را در مناطقی نظیر بریتانیا، آلاسکا، کانادا، شمال اروپا، گرین‌لند، ایسلند و قطب شمال گسترش دهد.
 
 
۳۶ ماهواره شرکت وان وب که روی هم سوار شده‌اند
راکت سایوز در این ماموریت از یک «سیستم توزیع پیشرفته» ساخت شرکت سوییسی RUAG Space استفاده کرده که برای استقرار بار در مدار به کار می‌رود. این پرواز با نام ST31 ششمین ماموریت شرکت آریان‌اسپیس برای وان وب است که در راستای برنامه «پنج تا ۵۰» وان وب انجام می‌شود.
 
برنامه «پنج تا ۵۰» می‌خواهد تا ماه ژوئن ۲۰۲۱ دسترسی کاربران مستقر در عرض جغرافیایی بالای ۵۰ درجه‌ شمالی را به اینترنت فراهم کند. سرویس اینترنت وان وب تا سال ۲۰۲۲ به پوشش گسترده‌تر جهانی می‌رسد.
 
پرواز ST31 سومین پروازی است که وان وب از زمان اعلام ورشکستگی در ماه مارس ۲۰۲۰ انجام داده. این شرکت حالا به مالکیت دولت بریتانیا و شرکت مخابراتی هندی Bharti Global درآمده و شمار ماهواره‌هایی را که قرار است در نسل بعدی خوشه‌های ماهواره‌ای خود داشته باشد به شکل چشمگیری کاهش داده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.