اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 26, 2021
14:27 دوشنبه، 6ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123403

کروم ۹۱ با قابلیت دسترسی به کلیپ‌بورد دسکتاپ و ظاهر جدید فرم‌ها از راه می‌رسد

 
نسخه ۹۰ مرورگر گوگل کروم چندی پیش با قابلیت‌های متنوعی مثل لینک‌دهی به بخش‌های مختلف صفحه منتشر شد. این شرکت حالا بخشی از قابلیت‌های نسخه کروم ۹۱ را تشریح کرده که مهم‌ترین آن‌ها پشتیبانی از کلیپ‌بورد برای اپ‌های دسکتاپ و ظاهر جدید کنترل‌های فرم‌ها در اندروید است.
 
گوگل در پست جدیدی در وبلاگ کرومیوم برخی ویژگی‌ها و تغییرات جدید کروم ۹۱ را اعلام کرده. این آپدیت در حال حاضر در فاز بتا قرار دارد ولی تا چند وقت دیگر به‌صورت پایدار با قابلیت‌های زیر عرضه می‌شود.
 
کروم ۹۱ به اپلیکیشن‌های دسکتاپ اجازه خواندن کلیپ‌بورد را می‌دهد. کاربران با این قابلیت مثلا می‌توانند از حافظه کلیپ‌بورد برای کپی فایل‌ها به ایمیل استفاده کنند تا لزوما نیازی به درگ و دراپ نداشته باشند. دسترسی به کلیپ‌بورد در بتای کروم ۹۱ عرضه شده اما از طریق یک فلگ فعال می‌شود. برای استفاده از این ویژگی باید از آدرس chrome://flags فلگ Clipboard filenames را فعال کنید.
 
 
با فعال‌سازی این ویژگی می‌توانید با دکمه‌های ترکیبی Ctrl+C فایل‌ها را از روی کامپیوتر برداشته و درون ایمیل Ctrl+V بزنید.
 
قابلیت بعدی که اولین بار در ماه ژانویه در انجمن‌های گفتگوی کرومیوم مشاهده شده بود، تغییر ظاهری کنترل‌های فرم‌ها در نسخه اندروید کروم ۹۱ است. این تجربه کاربری جدید که با همکاری شرکت مایکروسافت طراحی شده، دسترسی‌پذیری، پشتیبانی لمسی و وضعیت دارک مود را ارتقا می‌دهد. تصاویر زیر تغییرات طراحی‌های جدید نسبت به طراحی‌های قدیمی را نشان می‌دهد.
 
 
کروم ۹۱ همچنین از قابلیتی به نام Origin Trials بهره می‌برد که امکان آزمایش قابلیت‌های جدید و ثبت بازخورد از سوی توسعه‌دهندگان را فراهم می‌کند. این نسخه قابلیت‌های کوچک دیگری مثل رابط جدید GravitySensor، ارائه نام و محل ذخیره‌سازی پیشنهاد برای File System Access API و پشتیبانی WebOTP API از آی‌فریم‌های چندمنشأیی را دربر می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این نسخه می‌توانید به وبلاگ کرومیوم مراجعه کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.