تلفن همراه

گوشی

April 27, 2021
9:54 سه شنبه، 7ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123431

همتا خبر مربوط به لغو تعرفه شناسه رهگیری گوشی را حذف کرد

 
روز گذشته سامانه اطلاع رسانی طرح ثبت تلفن همراه (همتا) اعلام کرده بود که وارکنندگان قانونی تلفن همراه به کشور از این ماه دیگر نیازی به پرداخت «تعرفه همتا» ندارند؛ اما حالا پس از یک روز این اطلاعیه از روی سامانه اطلاع رسانی طرح ثبت تلفن همراه (همتا) حذف شده است. کارشناس سامانه همتا دلیل حذف این اطلاعیه را احتمال تمدید مصوبه از سوی سازمان تنظیم مقررات به علت کرونا عنوان کرد.
 
علت لغو پرداخت تعرفه همتا توسط واردکنندگان، اتمام زمان مصوبه‌ ۲۹۶ کمیسیون تنظیم مقررات، مبنی بر دریافت مبلغ ۳۰۷۴۰ ریال بابت تعرفه «خدمت ثبت شناسه رهگیری تجهیزات با قابلیت نصب سیمکارت» بود. اما حالا اکبر سلطانی، کارشناس همتا در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرده که احتمال دارد این تعرفه برای ۲ یا ۳ ماه دیگر تمدید شود.
 
او در خصوص نحوه تمدید مصوبه‌ها  گفت:‌ «تمامی تعرفه‌ها مدت‌دار هستند و پس از پایان مدت تعرفه، سازمان یا ارگانی که درخواست تعرفه داده باید برای تمدید تعرفه اقدام و دلایل مشخصی را برای تمدید شدن آن اعلام کند. تعرفه همتا نیز تا پایان فروردین ۱۴۰۰ زمان داشت و پس از آن سامانه همتا برای تمدید این تعرفه باید اقدام کند.»
 
سلطانی ادامه داد: «از آنجایی که جلسات تمدید تعرفه‌ها به علت کرونا قابل برگزاری نیست، سازمان تنظیم، تعرفه‌های موجود را ۲ یا ۳ ماه دیگر تمدید کرده است. حالا با وجود آن که اقدامی از سوی همتا برای تمدید این تعرفه صورت نگرفته بود، در حال بررسی هستیم تا مشخص شود تعرفه همتا هم شامل تمدید تعرفه‌ها می‌شود یا خیر. به همین دلیل خبر لغو تعرفه همتا فعلا از روی کانال اطلاع‌رسانی حذف شده است.»
 
براساس اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، میانگین واردات گوشی در ماه بین یک تا یک و نیم میلیون واحد است. با این حساب درآمد تعرفه همتا به‌صورت میانگین عددی بزرگ‌تر از ۴/۵ میلیارد تومان در ماه می‌شود. سلطانی در پاسخ به این سوال که آیا حذف این تعرفه مشکلی برای سامانه همتا و هزیه‌های جاری آن ایجاد می‌کند یا نه گفت: «تمام مبلغ تعرفه همتا جزو درآمد‌های دولت است و مستقیما به حساب خزانه دولت واریز می‌شود. تنها قسمتی از آن قرار بود برای هزینه‌های اجرای طرح رجیستری هزینه شود»
 
طبق اعلام سلطانی از امسال مبلغ ۳۰ میلیارد تومان در ردیف بودجه هزینه‌های دولت لحاظ شده که برای هزینه‌های طرح رجیستری و سامانه همتا در نظر گرفته شده است و اگر این مبلغ تخصیص پیدا کند قرار است که هزینه‌های طرح رجیستری از این طریق اعمال شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.