تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 27, 2021
12:33 سه شنبه، 7ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123441

JD.com حقوق کارکنان خود را با یوان دیجیتال می‌پردازد

 
 
بزرگان تکنولوژی چین کمک زیادی به معرفی یوان دیجیتال و شهرت گرفتن آن می‌کنند. JD.com یکی از بزرگ‌ترین خرده فروشان دیجیتال چینی که با علی‌بابا رقابت دارد اعلام کرد که حقوق برخی کارکنان را با یوان دیجیتال که نسخه مجازی ارز فیزیکی این کشور است پرداخت خواهد کرد.
 
 به نقل از تک‌رانچ، در چند ماه گذشته چین سرگرم آزمایش ارز دیجیتال بوده است. در ماه اکتبر سال گذشته برای اولین بار به منظور آزمایش یوان دیجیتال ۱۰ میلیون یوان دیجیتال را برای ۵۰۰ هزار ساکن شهر شنژن چین که به دلیل سیاست‌های پیشرفته اقتصادی شهرت دارد توزیع کرد و تعدادی از فروشگاه‌ها به صورت آنلاین و آفلاین این ارز دیجیتال را می‌پذیرفتند.
 
چندین شهر بزرگ دیگر چین هم جا پای شنژن گذاشتند. شهروندان این مناطق برای دریافت و پرداخت از طریق یوان دیجیتال باید به بانک‌های منتخب منطقه خود درخواستی را ارائه می‌کردند.
 
یوان دیجیتال طرحی مشترک از سوی قانون‌گذاران، بانک‌های تجاری و ارائه دهندگان راه‌حل تکنولوژی است. در نگاه اول این الگو در واقع همان یوان فیزیکی را تقلید می‌کند؛ شش بانک تجاری چین از جمله ICBC زیر نظر بانک مرکزی یوان دیجیتال را به بانک‌های کوچک‌تر و ارائه دهندگان تکنولوژی توزیع می‌کنند و هرروز کاربرد‌های تازه‌ای برای این پول الکترونیکی جدید معرفی می‌شود.
 
برای مثال JD.com با همکاری بانک صنعت و تجارت چین (ICBC) قرار است حقوق کارکنان را به صورت دیجیتالی پرداخت کند. این فروشگاه آنلاین یکی از اولین سازمان‌های چین است که قرار شده حقوق کارکنان را با یوان دیجیتال پرداخت کند؛ در ماه آگوست برخی کارکنان دولت در شرق سوژو نیز شروع به دریافت پول دیجیتال در ازای حقوق کردند.
 
شرکت‌های دیجیتال چین به طور کلی حضور فعالی در استفاده از یوان دیجیتال دارند. توزیع و استفاده گسترده از این پول به دولت مرکزی کمک می‌کند تا جریان پول را بهتر زیر نظر داشته باشد.
 
بیلی‌بیلی(Bilibili) پلتفرم نمایش ویدئو، شرکت میتوان (Meituan) که در زمینه خرید و خدمات دیگر فعال است و تاکسی آنلاین دی‌دی(Didi) نیز برای خرید‌های کاربران خود یوان دیجیتال را به عنوان یک گزینه معتبر قبول می‌کنند.
 
شرکت تنسنت غول گیمینگ و شبکه اجتماعی نیز یکی از بازیگران مهم توسعه یوان دیجیتال است که در طراحی، تحقیق و توسعه و فعالیت اجرایی این پول دیجیتال شرکت می‌کند. گروه ای‌ان‌تی متعلق به جک ما نیز که پس از توقف عرضه اولیه دچار مشکلات و تحولات زیادی شده نیز برای ساخت زیرساخت پول دیجیتال با بانک مرکزی همکاری می‌‌کند.
 
غول تجهیزات تلکام چینی شرکت هواوی نیز کیف پولی روی یکی از مدل‌های گوشی هوشمند خود قرار داده و به کاربران اجازه می‌دهد حتی در صورت آفلاین بودن دستگاه هم در لحظه از یوان دیجیتال خود در مراکز پذیرای آن استفاده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.