اینترنت و شبکه

دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 28, 2021
8:44 چهارشنبه، 8ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123465

۱۳۸ دفتر پیشخوان و ۳۰ دفتر ICT روستایی در چهارمحال و بختیاری فعال شد

 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۷۳۳ روستای استان دارای خط ارتباط تلفن و ۵۵۰ روستا نیز دارای پوشش اینترنت پرسرعت است، گفت: در حال حاضر ۱۳۸ دفتر پیشخوان خدمات دولت و ۳۰ دفتر ICT روستایی در سطح استان فعال شده است.
 
ظهور و گسترش شبکه‌های اطلاعاتی گام بلندی جهت دستیابی به زندگی آسان برداشته است، مردم در یک دایره اطلاعات گسترده با امکانات و دسترسی‌های زیادی قرار گرفته‌اند که با استفاده از آن‌ها کیفیت زندگی خود را بهبود می‌بخشند.
 
دولت الکترونیک که یکی از ابزارهای توسعه به شمار می‌رود، در سال‌های گذشته با رشد زیاد و استقبال گسترده مواجه شده است و منجر به تغییر ذائقه افراد جامعه شده است به طوری که انتظار است تمامی خدمات دولتی با بیشترین سرعت و صرف کمترین هزینه و زمان با بهترین خدمات ارائه شود.
 
اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری که در سال ۱۳۹۲ تاسیس شد، متولی خدمات دولت الکترونیک در استان است و با توجه به اهمیت دولت الکترونیک، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز شهرکرد با مرتضی بلالی دهکردی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری به گفت و گو پرداخته است.
 
وضعیت زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان و به ویژه روستاها به چه صورت است؟
 
مرتضی بلالی دهکردی: در حال حاضر ۱۳۸ دفتر پیشخوان و ۳۰ دفتر ICT روستایی در چهارمحال و بختیاری فعال است و  ۷۳۳ روستای استان دارای ارتباط و ۵۵۰ روستا نیز دارای پوشش اینترنت پرسرعت است.
 
 
وضعیت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در چهارمحال و بختیاری چگونه ارزیابی می‌شود؟
 
بلالی دهکردی: بر اساس آخرین آمار منتشر شده، شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات یا به عبارتی امتیاز IDI در چهارمحال و بختیاری ۶.۴۶۲ است. از مجموع ۲۷۵ هزار و ۴۲۰ خانوار استان، ۶۹.۸۳ درصد از خانوارها به اینترنت و ۶۶.۹۵ درصد خانوارها به رایانه دسترسی دارند و همچنین ۶۳.۹۴ درصد از افراد از اینترنت استفاده می‌کنند، افزون بر آن مشترکین تلفن ثابت به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۲۷.۴۶ و مشترکین تلفن همراه به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۱۴۷.۹۸ است.
 
 در سال ۱۳۹۹ چند مورد خدمات دولتی به صورت الکترونیکی ثبت شده است؟
 
بلالی دهکردی: در سال گذشته ۲۰۲ مورد خدمت عمومی و یک هزار و ۶۶۰ مورد خدمت موضوعی به ثبت رسیده است که این خدمات به منظور کاهش حضور مردم در ادارات یا نهادها بوده است که علاوه بر کاهش هزینه ها،کاهش بار ترافیک،دسترسی به خدمات عمومی نیز تسریع شده است.
 
 
 مهمترین دلایل نیاز به دولت الکترونیک و توسعه آن چیست؟
 
بلالی دهکردی: رشد فناوری اطلاعات و فشارهای ناشی از رقابت در جهان، رشد استفاده از اینترنت بین مردم، جهانی شدن به منظور صدور فرهنگ و رقابت اقتصادی سیاسی بین‌المللی و تغییر انتظارات مردم با توجه به پیشرفت‌های جهانی از مهمترین دلایل نیاز به دولت الکترونیک است.
 
 توسعه دولت الکترونیک چه مزایای برای مردم دارد؟
 
بلالی دهکردی: با وجود خدمات دولت الکترونیک، هزینه‌های دولت کاهش می‌یابد و شفاف‌سازی  امور اداری تقویت می‌شود، حدود ۶۰ درصد در وقت و انرژی صرفه‌جویی می‌شود، به دلیل کاهش ترافیک و حذف حضور فیزیکی مردم در ادارات از آلودگی هوا کاسته می‌شود، سطح آگاهی مردم افزایش می‌یابد، با ارائه خدمات پرسرعت کارآیی و کیفیت زندگی مردم بهبود پیدا می‌کند، به دلیل ارائه خدمات دولتی توسط بخش خصوصی اشتغالزایی می‌شود و سرمایه‌گذاری‌ها با نیازهای شهروندان همسوسازی می‌شود.
 
چه فعالیت و خدماتی به صورت الکترونیک انجام می‌شود؟
 
بلالی دهکردی: با پیشرفت فناوری، خدمات زیادی به صورت الکترونیک ارائه می‌شود که مهمترین آن‌ها شامل درخواست مجوز تاسیس از جمله شرکت، سازمان‌های مردم نهاد، مدارس و مراکز آموزشی، پیگیری الکترونیک مانند پیگیری نامه‌ها و مرسولات پستی، ثبتنام الکترونیکی انواع کنکورها و آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌ها، مدارس و آزمون‌های استخدامی و همچنین خدمات کاریابی، خدمات آموزش الکترونیک، خدمات اینترنتی و پرداخت الکترونیک، خدمات شهری، خدمات الکترونیک بهداشت، خدمات گردشگری و خرید بلیط، خدمات بانکی مانند مشاهده صورتحساب، پرداخت اقساط و انتقال وجه و خدمات مالی مانند ابزارهای انجام سرمایه‌گذاری در بورس است.
 
 چه واحدها و شرکت‌های خصوصی در چهارمحال و بختیاری خدمات دولت الکترونیک ارائه می‌دهند؟
 
بلالی دهکردی: شرکت پست، پست بانک، شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات، اپراتورهای وب، اپراتور ایرانسل، اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های FCP از جمله واحدهای ارائه‌دهنده خدمات الکترونیک هستند.
 
 مهمترین تهدیدها و محدودیت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری چه مواردی هستند؟
 
بلالی دهکردی: افزایش هک و جعل به عبارتی فیشینگ و از دست رفتن مشاغل سنتی و افزایش بیکاری از مهمترین تهدیدهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به شمار می‌رود و پراکندگی روستاها، پوشش‌دهی نامناسب، پایین بودن سطح درآمد بیشتر خانواده‌ها، هزینه‌های زیاد تجهیزات الکترونیک مانند گوشی، تبلت و کامپیوتر، معضلات فرهنگی و استفاده از روش‌های سنتی و عوارض و پستی بلندی‌های طبیعی ازجمله محدودیت‌های این حوزه است.
 
 مهمترین سامانه‌ها و سرویس‌های خدمات دولت الکترونیک در چهارمحال و بختیاری کدام‌ند؟
 
بلالی دهکردی: کارپوشه ملی ایرانیان، درگاه ملی خدمات دولت و خدمات دولت همراه و همچنین سازمان تامین اجتماعی، سازمان بهزیستی، ثبت احوال، وزارت آموزش و پرورش، سازمان امور مالیاتی، وزارت صنعت و خدمات الکترونیک قضایی از مهمترین سرویس‌های خدمات دولت الکترونیک در استان است.
 
برای توسعه بخش خدمات دولت الکترونیک چه راهکارهایی وجود دارد؟
 
بلالی دهکردی: با استفاده از اتصال تمامی دستگاه‌های دولتی به زیرساخت فیبر نوری اختصاصی و تجمیع ارتباطات دستگاه‌های دولتی در مرکز داده استان می‌توان گام مهمی در جهت توسعه خدمات الکترونیک برداشت. همچنین ارائه خدمات دستی به صورت الکترونیک، ایجاد کارگروه‌های مشترک جهت ارائه خدمات بین دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و ارائه تشویق‌های عمومی جهت تشویق و ترغیب مردم به استفاده از خدمات الکترونیکی از دیگر راهکارهایی است که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توان به خدمات دولت الکترونیک توسعه بخشید.
 
 
 هم‌اکنون ۶۶.۹۵ درصد خانوارهای چهارمحال و بختیاری دارای رایانه، ۶۹.۸۳ درصد دارای اینترنت و ۶۳.۹۴ درصد جزو استفاده‌کنندگان اینترنت هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.