تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 29, 2021
9:44 پنجشنبه، 9ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123517

صنعت «آی تی» جهان 4 تریلیون دلاری می شود

شیوع کرونا عملاً زمینه ساز رشد پذیرش محصولات دیجیتال در جهان شد و با اینکه 2020 سالی بسیار سخت بود ولی بسیاری بر این باورند که در 2021 شاهد شکوفایی و چشم‌انداز مثبت صنعت آی تی در جهان خواهیم بود.
طبق پیش‌بینی مؤسسه تحقیقاتی گارتنر، میزان سرمایه‌گذاری در صنعت آی تی در سال 2021 به 4.1 تریلیون دلار خواهد رسید که نشان از رشد8.4درصدی نسبت به سال 2020 دارد و می‌توان گفت که این صنعت به دوران پیش از کرونا بازخواهد گشت.اما این موضوع برای همه کشورها و مناطق جهان صدق نمی‌کند و برخی مناطق ازجمله امریکای لاتین باید برای بهبود کامل وضعیت آی تی خود تا سال 2024 صبر کنند.
سیگنال‌های مثبت حوزه‌ آی تی
بیش از یک سال از وقوع پاندمی کووید 19 درجهان می‌گذرد و شاید بتوان گفت صنعت آی تی در خط مقدم مقابله با این ویروس مرموز قرار گرفته است؛ صنعتی که مردم را با دورکاری، آموزش از راه دور، خرید آنلاین و… مأنوس کرد و عملاً تا حدودی جلوی شیوع بیشتر کرونا را در جهان گرفت؛ درحالی که با آغاز واکسیناسیون درجهان بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند زندگی خود را به دوران پیش از کرونا نزدیک کنند محققان مؤسسات پژوهشی به‌دنبال برآوردهایی از وضعیت بهبود این صنعت در جهان هستند. البته باید گفت بیشتر محققان رشد مثبت سرمایه‌گذاری در همه حوزه‌های آی تی در جهان تا سال 2022 را پیش‌بینی می‌کنند.
طبق پیش‌بینی گارتنر، میزان سرمایه‌گذاری در سال 2021 در حوزه‌ آی تی به4.1تریلیون دلار می‌رسد درحالی که در سال 2020 نسبت به سال 2019 شاهد کاهش2.2درصدی میزان سرمایه‌گذاری جهانی در این صنعت بودیم چراکه مدیران کمپانی‌ها بیشتر ترجیح می‌دادند در شرایط کرونا که منجر به دورکاری کارمندان در بیشتر نقاط جهان، تحصیل، خرید آنلاین و… شد در نوآوری‌ها و تکنولوژی‌هایی با مأموریت حیاتی هزینه کنند.
حالا به نظر می‌رسد مدیران جهان عزم خود را جزم کرده‌اند تا در سال 2021 گام‌هایی برای بهبود این وضعیت بردارند. «جان-دیوید لاولاک» معاون برجسته تحقیقات در مؤسسه گارتنر دراین باره گفت: سال گذشته کمپانی‌های مختلف در جهان میزان هزینه برای توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خود را به نحو چشمگیری افزایش دادند تا بتوانند ظرف چند هفته نیروی کار خود را از راه دور فعال کنند اما پیش‌بینی می‌شود در سال 2022 در همه بخش‌های آی تی شاهد رشد باشیم؛  بیشترین افزایش سرمایه‌گذاری به وسایل دیجیتال با رشد 11درصدی مربوط می‌شود و پس از آن هم نرم افزارهای شغلی با رشد 10.8درصدی قرار دارند چراکه کارفرمایان و سازمان‌ها تمرکز خود را به تأمین محیط‌های کاری پربازده و نوآورانه برای نیروی کار خود معطوف کرده‌اند.
وضعیت آی تی امریکای لاتین
هرچند میزان هزینه برای توسعه‌ آی تی و صنعت فناوری گامی روبه جلو محسوب می‌شود و در مجموع کشورهای جهان تصمیم گرفته‌اند تا سرعت بیشتری به بهبود وضعیت این حوزه بدهند و خود را آماده دوران پساکرونا کنند اما کشورهایی هم در دنیا هستند که چندان نمی‌توان نسبت به وضعیت آنها خوشبین بود. درحالی که برخی کشورها تا پایان 2021 احتمالاً صنعت آی تی خود را با سرمایه گذاری‌های عمده از وضعیت دوران کرونا خارج می‌کنند اما امریکای لاتین وضعیتی مشابه ندارد و پیش‌بینی می‌شود که احتمالاً این کار تا سال 2024 طول خواهد کشید. به گفته محققان مؤسسه گارتنر، این منطقه در میان آخرین مناطقی از جهان قرار گرفته که به سطح آی تی پیش از شیوع کرونا بازمی گردند؛ این درحالی است که میزان هزینه و سرمایه‌گذاری در صنعت آی تی در چین از سال 2019 یعنی قبل از شیوع کرونا پیشی گرفته و انتظار می‌رود این صنعت در امریکای شمالی و اروپای غربی تا پایان 2021 بهبود یابد.
پیش‌بینی می‌شـــــــــود میزان سرمایه‌گذاری در صنعت آی تی در امریکای لاتین در سال 2021 نسبت به 2020، افزایش 7.7درصدی داشته باشد که البته در این میان آرژانتین با 10.4درصد، بیشترین رشد را ثبت خواهد کرد. پس از آن مکزیک با پیش‌بینی رشد 10درصدی در میزان سرمایه‌گذاری برای صنعت آی تی قرار دارد و رده‌های بعدی این پیش‌بینی هم به برزیل، پرو، شیلی و کلمبیا اختصاص می‌یابد.
گزارش دیگری که توسط کمپانی پژوهشیIDC منتشر شد نیز پیش‌بینی کرده است برزیل به‌عنوان بزرگترین بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در امریکای لاتین در سال 2021 رشدی 7درصدی داشته و ارزش بازار آن به 64.4 میلیارد دلار خواهد رسید. البته لازم به ذکر است که بیشترین تمرکز در برزیل بر بخش‌های امنیت سایبری و سیستم‌های ابری است و می‌توان آنها را حوزه‌های کلیدی در این کشور برای سرمایه‌گذاری آی تی دانست. در سال 2021، هزینه امنیت سایبری در برزیل بیش از 900 میلیون دلار خواهد بود که 12.5 درصد بیشتر از سال قبل است.
پیش‌بینی می‌شود که ارزش سیستم‌های ابری در برزیل نیز در سال 2021 به 3 میلیارد دلار برسد که نسبت به سال 2020 افزایش 46.5 درصدی دارد و پذیرش هوش مصنوعی نیز قرار است رشد کند.طبق پیش‌بینی IDC، حدود یک چهارم سازمان‌های بزرگ در برزیل از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده می‌کنند و هزینه‌های هوش مصنوعی در برزیل در سال 2021 به 464 میلیون دلار خواهد رسید.همچنین انتظار می‌رود فروش تبلت‌ها و نوت بوک‌ها در برزیل در سال 2021 به 4.7 میلیارد دلار برسد که 21 درصد بیشتر از سال قبل است و البته 7.3 درصد از کل سرمایه گذاری‌های آی تی در این کشور را به خود اختصاص می‌دهد.
رشد سرمایه‌گذاری در منطقهMena
یکی دیگر از مناطقی که نسبت به آسیا و امریکای لاتین سریع‌تر به حالت پیش از کرونا بازخواهد گشت، منطقه Mena است. «جان-دیوید لاولاک» معاون برجسته تحقیقات در مؤسسه گارتنر گفت: اقتصادهای مختلف به گونه‌ای متفاوت به پاندمی کووید 19 پاسخ دادند. دیجیتالی شدن سریع منطقه Mena بخصوص کشورهای حوزه خلیج فارس پیش از شیوع کرونا آغاز شده بود به همین دلیل هم این منطقه نسبت به آسیا و امریکای لاتین سریع‌تر به حالت پیش از کرونا بازخواهد گشت. مدیران این منطقه در سال 2021 بیشتر بر زیرساخت‌های نرم افزاری و سرورها سرمایه‌گذاری می‌کنند.
میزان هــــــــــــــزینه پیش‌بینی شده در حوزه‌ آی تی در منطقه Mena(خاورمیانه و آفریقای شمالی) در سال 2021 درمجموع به171میلیارد دلار می‌رسد. این رقم نشان از رشد 4.5درصدی نسبت به 2020 دارد درحالی که میزان سرمایه‌گذاری در حوزه‌ آی تی در جهان با رشد 8.4درصدی به 4.1تریلیون دلار خواهد رسید.به گفته وی، به‌دلیل شیوع کرونا بیشتر پروژه‌های آی تی دراین منطقه به تعویق افتاده یا متوقف شدند اما انتظار می‌رود در سال 2021 به موازات بهبود وضعیت کشورها و بالاتر رفتن درک کشورها از اکوسیستم دیجیتال، میزان سرمایه‌گذاری برای آی تی بهبود یابد و این منطقه در دو سال آینده احتمالاً به دوران قبل از کرونا بازخواهد گشت.در سه ماهه نخست 2021 در دوبی پروژه‌های «دوبی هوشمند 2021»، «ویزای کار از راه دور» و سیاست‌های قانونگذاری اقتصادی جدیدی پایه‌گذاری شدند که با توجه به آنها، انتظار می‌رود میزان سرمایه‌گذاری در تکنولوژی این منطقه تقویت شود و بشدت بالا برود.
در منطقه آسیا-اقیانوسیه نیز مؤسسه IDC پیش‌بینی رشد سرمایه‌گذاری در زمینه‌ آی سی تی تا 924میلیارد دلار دارد که رشدی 4.9درصدی را نسبت به سال 2020 نشان می‌دهد و انتظار می‌رود تا سال 2024 به یک تریلیون دلار برسد. در این منطقه درسال 2021 جدا از صنایع مصرفی مرتبط با آی تی، بالاترین رشد سرمایه‌گذاری در صنعت آی تی به صنایع مخابراتی و بانکداری با رشد 29درصدی مربوط می‌شود.
در اروپا اما میزان سرمایه‌گذاری در صنعت آی تی بیشتر به امنیت سایبری بازمی گردد که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 2021 به 35.6 میلیارد دلار برسد و در این میان، بانکداری بیشترین سرمایه‌گذاری امنیت سایبری را دریافت خواهد کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.