تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

April 29, 2021
10:31 پنجشنبه، 9ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123534

آلمان راه سرمایه‌گذاری رمزارزی را برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمانی باز می‌کند

 
 
قانون جدیدی در آلمان به ۴ هزار صندوق سرمایه‌گذاری سازمانی اجازه می‌دهد تا روی دارایی‌های رمزارزی سرمایه‌گذاری کنند. این قانون که از اول جولای اجرایی می‌شود به مدیران اکثر صندوق‌های مشهور سرمایه‌گذاری اجازه می‌دهد تا حداکثر ۲۰ درصد از سرمایه‌ خود را به دارایی‌های رمزارزی اختصاص دهند.
 
 به نقل از دیکریپت، این اقدام جایگاه آلمان به عنوان یک مرکز سرمایه‌گذاری را تقویت کرده و متخصصان باور دارند که باعث اعتبار و تقویت بیشتر صنعت رمزارزها خواهد شد.
 
فرانک شافلر نماینده پارلمان آلمان در مصاحبه با وب سایت دیکریپت گفت: «اضافه شدن رمزارز‌ها به دارایی‌های ویژه گام مهمی برای پذیرش آنها است. قانون در مسیر درستی قدم برداشته و ما از آن استقبال می‌کنیم.»
 
این قانون که هفته گذشته تاییدیه پارلمان فدرال آلمان را دریافت کرد حالا در انتظار تایید نهایی کنسول فدرال این کشور است. این قانون برای صندوق‌های خاص موجود و صندوق‌های جدیدی که سرمایه‌گذاران سازمانی از جمله موسسات مالی، شرکت‌های بیمه و صندوق‌های بازنشستگی احداث می‌کنند صدق خواهد کرد. به گفته اسون هیلدبراندت مدیرعامل شرکت مشاوره دفتر کل توزیعی (DLC) در آلمان روی هم رفته حدود ۴ هزار صندوق سرمایه‌گذاری امکان سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین و دیگر دارایی‌های رمزارزی را خواهند داشت.
 
به گفته هیلدبراندت حدود هزار و دویست میلیارد یورو (هزار و هشتصد میلیارد دلار) در صندوق‌های خاص سرمایه‌گذاری شده که شرایط سرمایه‌گذاری ثابت دارند و در حال حاضر صفر درصد از دارایی‌های آنها در رمزارز‌ها سرمایه‌گذاری شده زیرا اجازه این کار را نداراشتند، حال آنان می‌توانند روی رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند.
 
هیلدبراندت حدود دو سال برای به روز شدن قوانین این زمینه در کنار BVI اتحادیه مدیریت دارایی‌های ملی لابی کرده است. زمانی که در اول جولای قوانین جدید اجرایی شوند، صندوق‌های خاص (به جز آنهایی که به طور اختصاصی برای دارایی‌های فیزیکی طراحی شده‌اند) حتی اگر یک درصد از سرمایه‌ خود را به رمزارز‌ها اختصاص دهند، صنعت رمزارز‌ها رشد قابل توجهی خواهد داشت.
 
او گفت: «این اتفاق یک شبه نخواهد بود اما صحبت مربوط به بزرگترین وسیله سرمایه‌گذاری آلمان است، تقریبا تمام سرمایه‌ در اینجا قرار دارد، روی کاغذ حدود ۳۵۰  میلیارد یورو (۴۵۰ میلیارد دلار) می‌تواند تنها از صندوق‌‌های خاص وارد بازار رمزارزها شود.»
 
ماشین‌های سرمایه‌گذاری سازمانی روی رمزارز‌ها در آلمان
در آمریکا چیزی مشابه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خاص وجود ندارد اما این صندوق‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری ویژه (SIF) در لوکزامبورگ و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای صلاحیت (QIF) در ایرلند شبیه هستند. این نوع ماشین‌های سرمایه‌گذاری از آنجایی برای سازمان‌ها جذابیت دارند که امکان انعطاف را فراهم می‌کنند و از لحاظ نقدینگی، تنوع، محدودیت‌های وام و اهرم مالی محدودیت کمتری دارند. همچنین چارچوب محکم قانونی سرمایه‌گذاران را بیمه می‌کند.
 
حالا این صندوق‌ها قرار است به تازه‌ ترین ابزاری تبدیل شوند که سازمان‌ها برای خرید دارایی‌های دیجیتال در اختیار دارند و حتی نیازی به خرید رمزارز واقعی وجود ندارد درنتیجه نیازی به سر و کله زدن با صرافی‌های رمزارزی و کیف پول‌های دیجیتال نیست.
 
این اقدام جسورانه آلمان به دنبال آن صورت گرفت که قانون جدیدی در ابتدای سال ۲۰۲۰ امکان فروش و ذخیره رمزارز‌ها را به بانک‌ها داد.
 
پس از آنکه رگلاتوری مالی آلمان BaFin رمزارز‌ها را به عنوان ابزار اقتصادی به رسمیت شناخت، شرکت خدمات مالی ETC اولین شرکتی بود که یک ETP (دارایی‌های قابل معامله بورسی) را در سال ۲۰۲۰ برای بیت‌کوین در بورس آلمان راه‌اندازی کرد.
 
از آن زمان، دارایی‌های قابل معامله بورسی (ETP) بیت‌کوین در صرافی‌های آلمان قرار گرفت و شرکت Iconic Funds که در زمینه مدیریت دارایی‌های رمزارزی فعال است این هفته قرار است ETP خود را برای بیتکوین ارائه کند. صندوق بزرگ سرمایه State Street در واقع مدیر ETP پیش رو برای بانک بین‌المللی خواهد بود.
 
مایکل گیستر رئیس بخش ETPهای رمزارزی در شرکت Iconic با اشاره به اینکه بازار اروپایی ETPهای رمزارزی باید «در یک دوره کوتاه» تا بیش از ۵ میلیارد دلار رشد کند گفت: «تقاضای زیاد و در حال رشدی از سوی سرمایه‌گذاران مختلف برای سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های رمزارزی وجود دارد».
 
هیلدبراندت باور دارد که ورود صندوق‌های خاص به حوزه رمزارز‌ها اتفاق بسیار بزرگی است و علاقه سازمان‌ها به رمزارزها بسیار زیاد است. او گفت آلمان کشوری است که بسیار به قوانین دولتی پایبند است.
 
طبق گفته او «اگر این علاقه شدید سازمانی امکان اجرایی شدن پیدا کند و تمامی صندوق‌های مجاز ۲۰ درصد از دارایی‌های خود را به بیت‌کوین تبدیل کنند، سومین موج سرمایه‌گذاری در دارایی‌های رمزارزی را شاهد خواهیم بود. با این حال چنین فرضی در حالت بسیار ایده آل است که هیچوقت اتفاق نخواهد افتاد».
 
اما در حال حاضر دیگر مثل قبل تنها شکل یک رویا ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.