تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 2, 2021
8:33 یکشنبه، 12ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123608

پلتفرم‌های حوزه سلامت به امتا متصل خواهند شد

 
مدل احراز هویت و احراز صلاحیت در پلتفرم‌های حوزه سلامت تغییر خواهد کرد و صلاحیت ارائه دهندگان خدمات روی این پلتفرم‌ها به صورت وب‌سرویس و آنلاین از طریق سامانه امتا با سامانه‌های حاکمیتی تطبیق داده خواهد شد.
 
مرکز توسعه تجارت با توافق‌هایی که با وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی انجام داده است امکان احراز صلاحیت ارائه دهندگان خدمات بر بستر پلتفرم‌ها را فراهم کرده است. هم اکنون اتصال آنلاین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برقرار شده است و امکان استعلام افراد دارای صلاحیت در این سامانه‌های حاکمیتی فراهم است.
 
این اقدام به منظور رفع چالش پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات پزشکی و سلامتی صورت گرفته است. یکی از چالش‌های پلتفرم‌های این حوزه احراز صلاحیت ارائه دهندگان خدمات بر بستر آنها بود و دستگاه‌های ناظر و حاکمیتی معتقد بودند که این پلتفرم‌ها به صورت کامل نمی‌توانند صلاحیت این افراد را احراز کنند؛ از همین رو بسیاری از آنها در خطر فیلترینگ قرار گرفته بودند.
 
هم‌اکنون اتصال‌های وب‌سرویس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سازمان نظام پزشی و وزارت بهداشت برقرار شده است و به زودی این امکان دراختیار پلتفرم‌ها قرار خواهد گرفت.
 
پس از اجرایی شدن و نهایی شدن این امکان، پلتفرم‌های متقاضی فعالیت در حوزه سلامت برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باید استانداردهای لازم برای احراز صلاحیت را نیز اعمال کرده باشند. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در نظر دارد با اجرای این راهکار دغدغه‌های نظارتی دستگاه‌های حاکمیتی را برطرف و امکان فعالیت پلتفرم‌ها را فراهم کند.
 
به این منظور پلتفرم‌های این حوزه از طریق امتا به سامانه‌های حاکمیتی متصل خواهند شد و امکان احراز صلاحیت ارائه دهندگان خدمات برایشان فراهم خواهد شد.
 
پیش‌بینی می‌شود که تا پایان اردیبهشت ماه امکان بهره‌برداری از این سرویس برای پلتفرم‌های حوزه سلامت فراهم شود.
 
این اقدام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بر اساس دستورالعمل ساماندهی فروشگاه‌ها و سکوهای اینترنتی که مرداد ماه سال گذشته (۱۳۹۹) ابلاغ شده بود صورت گرفته است.
 
طبق آن دستورالعمل فروشگاه‌ها و سکوهای اینترنتی(پلتفرم‌ها) موظفند طبق برنامه زمان‌بندی که بر اساس نوع و میزان فعالیت آنها ابلاغ خواهد شد، در مورد تامین کنندگان کالاها و خدمات خود نسبت به کنترل مجوز قانونی از طریق سامانه امتا اقدام کنند. بر همین اساس دسترسی به سامانه امتا به منظور احراز هویت و مجوزهای قانونی اشخاص توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و با رعایت ملاحظات فنی و امنیتی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
 
هر چند این دستورالعمل در گام اول برای رفع مشکل سایت‌های درج آگهی صادر شد اما حال با توجه به برنامه‌های تدوین شده برای ساماندهی پلتفرم‌های فعال در حوزه‌های مختلف این دستورالعمل برای سایر بخش‌ها نیز به تدریج اجرا خواهد شد.
 
طبق اولویت‌های پیش‌بینی شده این دستورالعمل در این گام برای پلتفرم‌های حوزه سلامت و پس از آن برای پلتفرم‌های حوزه گردشگری اجرایی خواهد شد.
 
پس از اجرایی شدن این مصوبه برای پلتفرم‌های حوزه سلامت، این پلتفرم‌های فرصت خواهند داشت تا در یک دوره زمانی مشخص خود را با این دستورالعمل وفق دهند. صدور نماد اعتماد الکترونیکی برای پلتفرم‌های جدید نیز منوط به پیاده‌سازی الزامات تعیین شده در این دستورالعمل خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.