تلفن همراه

بیدو، تنسنت و 31 اپلیکیشن داده های غیرضروری را جمع آوری می کنند

منبع: پیوست
 
 
دولت چین، ۳۳ اپلیکیشن موبایل را به دلیل جمع‌آوری داده‌هایی که برای خدمت‌رسانی ضرورت نداشته فراخوانده و به آنها هشدار داده است تا قوانین مربوط به حفظ حریم خصوصی کاربران را نقض نکنند. دولت چین به این شرکت‌ها که در بین آنها نام‌های مانند بیدو و تنسنت هم دیده می‌شود، کمتر از دو هفته برای رفع این مشکل زمان داده است.
 
 طبق گزارش اداره فضای سایبری چین یا CAC، این اپلیکیشن‌ها مجموعه اطلاعات کاربرانشان را بدون رضایت آنها جمع‌آوری می‌کرده است.
 
CACدر بیانیه‌ای روز شنبه اعلام کرد که این اپلیکیشن‌ها قوانین داخلی را به ویژه در زمینه جمع‌آوری اطلاعات نامربوط به خدمات نقض کرده‌اند. این آژانس دولتی با اشاره به اعتراضات عمومی کاربران در این مورد گفت که پس از بررسی مسئولان روی چندین اپلیکیشن معروف مشخص شد که اداره‌کنندگان این اپلیکیشن‌ها از جمله اپلیکیشن‌های مسیریابی، قوانین دولتی در جمع‌آوری داده را نقض کرده‌اند.
 
در این لیست که ۳۳ اپلیکیشن در آن جای گرفته است شرکت‌های معروف چینی مانند Sogou که شرکت سازنده موتور جستجوی چینی است، Baidu شرکت خدمات اینترنتی و هوش مصنوعی، شرکت گیمینگ Tencent، QQ اپلیکیشن پیام‌رسان و شرکت تکنولوژی Zhejiang Jianxin که در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های متعدد فعال می‌کند، دیده می‌شوند. طبق اعلام CAC این شرکت‌ها برای رفع مشکل مطرح شده در این زمینه ۱۰روز زمان دارند و درصورت عدم رفع مشکلات مجازات خواهند شد.
 
این آژانس دولتی در ماه مارس مقرراتی را منتشر کرد که براساس آن توسعه‌دهندگان بزرگ اپلیکیشن‌های موبایلی اجازه ندارند از ارائه خدمات پایه‌ای به مشتریانی که نمی‌خواهند داده‌های شخصی غیرضروری را در اختیار آنها قرار دهند خودداری کنند.
 
این آژانس اعلام کرده است که قوانین جدید داده‌های ضروری برای اپلیکیشن‌های رایج از جمله تاکسی آنلاین، پیام‌رسان، فروشگاه آنلاین و مسیریاب را مشخص می‌کند. برای مثال طبق اعلام CAC، اپلیکیشن‌های تاکسی آنلاین باید به شماره تلفن کاربر، مشخصات مالی برای پرداخت و مکان او دسترسی داشته باشند.
 
این آژانس می‌گوید که با افزایش شهرت اپلیکیشن‌های موبایلی و جمع‌آوری داده‌های شخصی که در این اپلیکیشن‌ها رواج دارد به قوانین جدیدی در این باره نیاز است. طبق اعلام این آژانس برخی اپلیکیشن‌های معروف خدمات خود را به جمع‌آوری اطلاعات شخصی گره زده و درصورت عدم رضایت کاربر این خدمات را به او ارائه نمی‌دهند.
 
طبق اعلام CAC این مقررات جدید به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به اطلاعات ضروری دسترسی داشته باشند و در عین حال از اطلاعات خصوصی مشتریان نیز محافظت می‌کند.
 
دولت چین در ماه‌های اخیر روی شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و افزایش نفوذ آنها تمرکز داشته و سعی دارد از حقوق مشتریان در این پلتفورم‌های دیجیتال محافظت کند.
 
غول تجارت الکترونیک علی‌بابا ماه گذشته به دلیل نقض مقررات ضد انحصار چین و «سو استفاده از سلطه بر بازار» به مبلغ کم سابقه ۱۸.۲ میلیارد یوان (۲.۷۷ میلیارد دلار) جریمه شد. اداره دولتی نظارت بر بازار چین گفت که علی‌بابا از سال ۲۰۱۵ از جایگاه قدرتمند خود در بازار سوء استفاده کرده و فروشندگان را از رجوع به دیگر پلتفورم‌های تجارت الکترونیک باز داشته است. عملکرد این چنین علی‌بابا بر حرکت آزاد کالا‌ها و خدمات در بازار تاثیر گذاشته و سود فروشندگان را کاهش داده است. به گفته این آژانس دولتی چنین رویکرد و فعالیت‌هایی نقض قوانین ضد انحصار چین محسوب می‌شوند.

​​