اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

May 3, 2021
9:49 دوشنبه، 13ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123668

محقق ایرانی تاکتیک جدید فیس بوک برای جمع آوری اطلاعات را فاش کرد

 
یک کارشناس فناوری اطلاعات ایرانی متوجه تاکتیک جدید فیس بوک و اینستاگرام برای ترغیب کاربران iOS نسبت به جمع آوری اطلاعات آنان شده است. این محقق از روش مذکور به تاکتیک ترساندن جدید یاد می کند.
 
به نقل از انگجت، به نظر می‌رسد در آپدیت جدید سیستم عامل اپل (iOS۱۴.۵) به کاربران اجازه داده می‌شود تا ردیابی اطلاعاتشان توسط اپلیکیشن‌های مختلف را خودشان تنظیم کنند. اما در این میان فیس بوک همچنان سعی دارد با استفاده از روشی تازه اطلاعات کاربران را ردیابی کند.
 
در همین راستا هشداری در اپ فیس بوک برای کاربرانiOS نشان داده می‌شود که براساس آن اطلاعاتی که شرکت از اپ ها و وب سایت‌ها جمع آوری می‌کند سبب می‌شود استفاده از فیس بوک رایگان بماند. پیام مشابهی در هشدار پاپ آپی در اینستاگرام نیز نشان داده شده است.
 
فیس بوک ادعا می‌کند با اجازه دسترسی به اطلاعات کاربر نه تنها تبلیغات شخصی سازی شده بیشتری برای کاربر نشان می‌دهد بلکه از کسب و کارها پشتیبانی می‌کند و سبب می‌شود اپ رایگان باشد.
 
به عبارت دیگر کاربر با غیرفعال سازی گزینه ردیابی در اپلیکیشن احتمالاً مجبور می‌شود در آینده هزینه‌ای بپردازد. فیس بوک در یک پست وبلاگی توضیحات کاملی درباره این پیام‌ها ارائه کرده که در اواخر آوریل سال جاری منجر شده است. اما این هشدارها تاکنون مورد توجه قرار نگرفته بوده است.
 
اشکان سلطان، یک کارشناس فناوری اطلاعات ایرانی نخستین بار متوجه این هشدارهای پاپ آپی شده و در توئیتر خود درباره آنها اطلاع رسانی کرده است.
 
او در توئیتی نوشت: و ماجرا آغاز می‌شود. فیس بوک / ‏اینستاگرام‬ برای مقابله با تغییرات در تنظیمات iOS۱۴.۵، تاکتیک‌های جدیدی برای ترساندن کاربران بررسی می‌کند.
 
 
در جدیدترین آپدیت سیستم عامل اپل، توسعه دهندگان اپلیکیشن برای جمع آوری و اشتراک گذاری «شناسه برای تبلیغ» کاربران (identifier for advertiser) باید رضایت آنها را دریافت کند. طبق قوانین جدید اپل توسعه دهندگان اپ همچنان می‌توانند از اطلاعات دیگری استفاده کنند که کاربر برای تبلیغات هدفمند فراهم می‌کند.
 
تعجبی ندارد که فیس بوک تمام تلاش خود را به کار گرفته تا گزینه ردیابی اطلاعات کاربران در اپلیکیشن را ترویج کند. تبلیغات شخصی سازی شده نقش مهمی در کسب و کار اپل دارند و غیرفعال سازی آن با استفاده از قابلیت iOS۱۴.۵ به این شرکت خسارت می‌زند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.