تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

May 3, 2021
12:44 دوشنبه، 13ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123680

کمیسیون اقتصادی مجلس: قدرت استخراج رمز ارز کشور به تولید نیم میلیارد دلار GDP منجر شود

ICTna.ir – کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گزارش نظارتی خود درخصوص وضعیت صنعت استخراج رمز ارزهای جهان روا و مبادلات داخلی آن در کشور وزارت صنعت، معدن و تجارت را متولی صنعت استخراج رمزارز و مسوول صدور مجوز مزارع آن دانسته و مکلف کرده است با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که قدرت پردازش مزارع استخراج رمزارز کشور منجر به تولید درآمد ناخالص سالانه نیم میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ شده و بعد از آن حداقل ۱۰درصد رشد سالانه داشته باشد.
 
bitcoin,.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در این گزارش آمده است: فارغ از نقش رمزارزها در کاهش اثر تحریم‌‎ها، تولید و ذخیره‌سازی این محصول استراتژیک و کمیاب علاوه بر مزایای درآمدی و تولید ثروت ملی و در اختیار قراردادن ظرفیت‌های موثر در مقابله با تحریم، فرصت‌های بی‌بدیل در ایجاد ارزش افزوده غیرمستقیم برای منابع نفتی و تحصیل درآمد ملی معادل برق صادراتی به وجود می‌آورد. از طرفی با توجه به نقش بالای صنعت رمزارز در تبادلات مالی آینده در جهان، سهم کشورها در این صنعت می تواند به‌عنوان یک شاخص ارزیابی قدرت نرم آنها قلمداد شود، بنابراین لازم است قبل از آنکه فر صت حضور در این عرصه پررقابت جهانی از دست برود، دولت با آینده‌نگری، برنامه‌ریزی و اقدام فوری و به موقع سهم کشور را ارتقا بخشد.
 
ضمن اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که با قانونمند کردن این حوزه و همراهی دولت در ساماندهی ظرفیت‌های شکل گرفته موجود، می‌توان ظرف کمتر از یک سال سهم کشور در این صنعت بین المللی را به حدود ۱۰ در صد با توان تولید ثروت سالانه نیم میلیارد دلار رسانده و با رشد سالانه ۱۰ درصدی، این سهم جهانی را حفظ کرد.
 
کمیسیون اقتصادی ارزش کل بازار رمزارز دنیا را ۳۵۰ میلیارد دلار با گردش روزانه ۵۳ میلیارد دلار برآورد کرده است که بیت‌کوین به تنهایی ۵۷ درصد این بازار را به خود اختصاص داده است.
 
میزان استخراج سالیانه رمزارز در دنیا ۳۸۰۰ میلیون دلار و در ایران ۲۸۵ میلیون دلار (در شرایط غیررسمی فعلی) است و درحال حاضر از ۳۲۴ هزار بیت‌کوین استخراجی سالانه دنیا ۱۹۵۰۰ بیت‌کوین به صورت غیررسمی در ایران استخراج می‌شود.
 
در این گزارش با اشاره به بررسی سایت‌های صرافی آنلاین ایرانی آمده است که در بازار داخلی روزانه ۷۰۰ بیت‌کوین معادل ۱۰ میلیون دلار به‌صورت غیررسمی خریدوفروش می‌شود و علاوه بر این عموم مردم به دلیل عدم بهره‌مندی از دانش الزام در خرید امن رمزارزهای با اصالت و پاک و همچنین عدم دسترسی به صرافی و فروشندگان دارای مسوولیت داخلی، با انجام خریدهای اینترنتی دچار خسارت و یا حتی به طور ناخواسته درگیر جرایم پول‌شویی می‌شوند. از همین رو لازم است ضمن تعیین متولی، به ساماندهی این تقاضاها پرداخته شود. ضمن اینکه یکی از دغدغه‌های اساسی، تبعات رسمیت یافتن رمزارز در تبادلات داخلی است. چراکه اولا استفاده از رمزارز در مبادلات داخلی موجب تضعیف حکمرانی ریال و کاهش اقتدار بانک مرکزی خواهد شد و ثانیا رسمیت یافتن آن باعث اقبال عمومی به استفاده از آن می‌شود درحالی‌که حوزه رمزارز به دلیل ویژگی‌های غیرقابل‌کنترلی آن می‌تواند زمینه‌ساز خسارت به مردمی شود که اطلاعات تخصصی در این حوزه ندارند.
 
استفاده از رمزارز برای دور زدن تحریم‌ها برای تامین نیازهای کالایی و خدماتی کشور، فناوری محور بودن آن و دوره بازگشت سرمایه کوتاه‌تر نسبت به سایر صنایع به عنوان فرصت‌ها و ظرفیت‌های صنعت استخراج رمزارز عنوان شده است.
 
در پایان این گزارش پیشنهاداتی برای تصویب در حوزه ماینینگ و رمزارز بیان شده که براساس آن بانک مرکزی، ظرف مدت سه ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون نسبت به ساماندهی بازار داخلی رمزارزها اقدام کند.
 
همچنین وزارت صمت متولی صنعت استخراج رمزارز و مسوول صدور مجوز مزارع آن شناخته شده و مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که قدرت پردازش مزارع استخراج رمزارز کشور منجر به تولید درآمد ناخالص سالانه نیم میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ شده و بعد از آن حداقل ۱۰ درصد رشد سالانه داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.